Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2019

ročník 28
16.–29. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    26. 8. – 7. 9. 2010

    26. srpna

    Písně psané na ruletě
    Nakladatelství Galén vydalo na dvou CD reedici debutového, původně exilového alba Vlastimila Třešňáka Zeměměřič rozšířeného o další nahrávky jeho tehdejšího repertoáru, které natočil v roce 1978 v domácím studiu Robina Hájka. „Polní“ podmínky jim dodávají neopakovatelnou syrovou podobu, jež se na žádné jiné nahrávce Třešňákovi už opakovat nepovedlo. Kromě písní známých z původního exilového LP se na dvojCD nacházejí skladby, které byly připojeny k reedici alba v roce 1997, a další, které dosud nebyly zveřejněny nikdy, případně v jiných verzích, ať už na kompilaci Šafrán (jež oficiálně vyšla až po sametové revoluci) nebo – v odlišných úpravách – na Třešňákově druhém albu Koh-i-noor v roce 1983.
    hul

    29. srpna

    Spolek Kašpar oslavil 100. reprízu inscenace Rozmarné léto tím, že na jevišti představil všechny herecké alternace zároveň. Bylo těžké rozhodnout, kdo nastoupí v tento večer – tak budeme hrát všichni. Podobat se to bude trochu hokejové střídačce a myslím, že si to užijeme, řekl Jakub Špalek.

    Setkání se Salome
    Poprázdninové vydání Světa a divadla (č. 4) představuje mimo jiné politickou celebritu šedesátých let Régise Debraye jako myslitele (Miroslavem Petříčkem komentovaná stať Život a smrt obrazu). Jan Grulich přispěl obsáhlým profilem ostravského Divadla Petra Bezruče, domácí inscenace posledních měsíců posoudili Ester Žantovská, Jiří Adámek, Jiří Erml, Vladimír Mikulka či Jakub Škorpil, pozoruhodné projekty divadelního mága Roberta Lepage přibližují Barbora Schnelle a Jiří Adámek. Karel Král reflektuje – na Wiener Festwochen zhlédnutou – produkci Chaplinova vnuka Jamese Thiérréeho, zpovídá však také mladého dramatika Petra Kolečka, jehož hru Kauza Salome SAD zároveň otiskuje.
    br

    30. srpna

    Divnej Nakladatelství XYZ vydalo soubor aktuálních povídek zpěváka, herce, režiséra, muže mnoha profesí Václava Koubka. Obsahuje autorovy typické Trpké povídky (tak se sbírka jmenuje), osobní, přitom však s humorem a jistou melancholií nahlížené vzpomínky na jeho život od dětství po současnost, které doprovázejí jeho básně a texty písní, jež současně s knihou vydal (vlastním nákladem) na CD Ávé, které natočil s perkusionistou Pavlem Fajtem, saxofonistou Jaroslavem Jeřábkem a kytaristou Janem Ponocným. Oba nové počiny jsou dokladem o autorské – a především lidské – jedinečnosti Václava Koubka. Jako bychom nahlíželi do jiného času, jiné doby, kdy svět ještě umožňoval žít život přímo, třebas i bolestně, ale bez internetu a notebooků.
    hul

    31. srpna

    Václav Kasík rezignoval na post šéfa České filharmonie. Ministr kultury Jiří Besser jeho rezignaci přijal a zároveň vypsal na uvolněnou funkci výběrové řízení. V organizaci, kterou jsem dodneška řídil, je třeba provést řadu změn. Na to, aby se mohly provést, musí mít ředitel silný mandát. Já ho nemám, tudíž by mé další fungování byla ztráta času. řekl Kasík, který měl od počátku svého nástupu se členy orchestru velké spory a výběrového řízení se nezúčastní. Dočasně jej nyní nahradil Besserův náměstek pro oblast umění a knihoven Radek Zdráhal.

    V Děčíně na Zimním stadionu mohli diváci poprvé vidět a slyšet společný program operní pěvkyně Evy Urbanové a zpěváka Karla Gotta, s nímž tato dvojice 1. října vyrazí po dvanácti letech na společné turné. Oba umělci věnovali koncert v Děčíně lidem postiženým srpnovými povodněmi a poskytli jim také materiální pomoc v hodnotě přes sto tisíc korun.

    1. září

    Tatínkové čtou Na pražském Vyšehradě začal již sedmý ročník týdenního festivalu pro děti a jejich rodiče Vyšehrátky, letos s mottem Jdi za hlasem svého srdce. Ústředním tématem letošního ročníku byla mezigenerační komunikace a „hra se smysly“. Organizátoři oslovili řadu známých osobností – tatínků, aby v odpoledních hodinách četli dětem pohádky, jež si sami vybrali či napsali. V okolí středověkých hradeb, studny i v uzavřeném prostoru Purkrabství se tak hrálo nejen – vesměs loutkové – divadlo a konaly tvůrčí dílny, ale Jan Burian, Arnošt Goldflam, Jan Vodňanský, Jiří Dědeček, herci Jiří Ornest, Jan Vondráček, Pavel Tesař, Martin Pechlát, publicisté Jan Rejžek (Boříkovy lapálie), Vladimír Just (Blbá a chytrá pohádka) a Vladimír Hulec (Veselé příhody loutek Kašpárka, Hurvínka a Spejbla), rektor VŠE Richard Hindls (Božena Němcová), sportovní komentátor Robert Záruba (Čapkova pohádka o člověku, který létal) a mnoho dalších četli přítomným dětem i dospělým. Souběžně mohly děti po celý den zajít do Odpočívárny smyslů, kde se v různých stanech a na louce „vyřádily“ s nejrůznějšími interaktivními objekty. V sobotu se pak konal jednodenní soutěžní festival pohádek studentů uměleckých škol. Vítězem diváci určili inscenaci studentů DAMU a jejich přátel Krabat režiséra Iva Kristiána Kubáka.
    hul

    2. září

    Studio Ypsilon zahájilo svou jubilejní 45. sezonu (Bleskovým) povodňovým večerem na přidanou aneb Ypsilonka ve prospěch povodněmi postiženého Liberecka, kde soubor vznikl. Smyslem večera bylo přinést postiženým záplavami nejen finanční a morální podporu, ale má k nim opět přitáhnout pozornost médií, sponzorů a veřejnosti.

    Galerii Opera ve foyeru ostravského Národního divadla byla zahájena výstava fotografií Jiřího Žižky, která představila jeho práce v rámci jeho bakalářského a magisterského studia na Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Snímky se zaměřují na charakteristické prostředí léčebny pro duševně nemocné nebo specifického prostředí slezské metropole a každodenní život jejích obyvatel.

    Není jenom Kuky V rámci pravidelných autorských čtení v pražském Švandově divadle uvedla dramaturgyně, dramatička a publicistka Alena Zemančíková svou v nakladatelství Brkola vydanou knihu pro děti Mařenka a Čenda. Jde o „obyčejné“ příběhy dvou pěti a šestiletých dětí vyrůstajících v činžáku v nejmenovaném českém městě v polovině devadesátých let minulého století. Objevují svět starých věcí a dospělých lidí kolem sebe a především krásu fantazie, sociální cit a význam vzájemné důvěry, respektu a přátelství. Autorka tak pokračuje v tradici české, sociálně laděné, humanistické tvorby pro děti, jak ji známe například z tvorby Boženy Němcové, Karla a Josefa Čapka, Marie Majerové, Ludvíka Aškenazyho či – nejnověji – Pavla Šruta, kterého označila za svého učitele a arbitra.
    hul

    4. září

    Operní pěvkyně Soňa Červená byla u příležitosti svých 85. narozenin jmenována čestnou členkou Státní opery Praha. Jmenování jí předal ředitel Oliver Dohnányi před představením Bizetovy Carmen.

    Tisíce lidí v přírodním divadle v pražské Šárce tleskaly ojedinělému představení opery Libuše v provedení sólistů Národního divadla. Působivé představení mezi vzrostlými stromy s netradičním operním hledištěm se letos v rámci oslav 90. výročí připojení dnešní Prahy 6 k hlavnímu městu konalo pošesté. V hlavní roli vystoupila operní pěvkyně Eva Urbanová.

    5. září

    TV Atrakce s Rigolettem
    Italský televizní producent Andrea Andermann přišel před více jak deseti lety s přímým přenosem italských oper, inscenovaných v reálném prostředí a čase příběhu. „Live“ film. Tentokrát ve třech dílech nabídl Verdiho Rigoletta z mantovských paláců. Technicky neuvěřitelný kousek. Přesto mám své pochybnosti, zda pěvci opravdu všechno zpívají naživo.

    Jenže se tu v celé nahotě ukazuje, že umělá realita opery nepatří do skutečné reality, zvlášť když echt historicky kostýmovaní pěvci operácky gestikulují jako na jevišti a sboristé za nimi toporně postávají. Zkrátka svého druhu operní atrakce, a proč ne, kdyby v České televizi konečně uvedli také něco ze skutečně současného operního divadla. Tuzemskou operní inscenaci nenatočili přes deset let! Jejich estetické smýšlení doložil zoufale neobratný archaický překlad titulků, amatérismus pak závěr opery, do kterého omylem začali pouštět vlastní informace, zrovna když Plácido Domingo uměle štkal nad mrtvolou Gildy. A proč že světový tenorista zpíval barytonový part? Atrakce!! Zazpíval ho zle, jak jinak. Příště třeba klesne až do basového Oněgina.
    Josef Herman

    V moskevském divadle SATS (The Natalya Sats Musical Theater) byl ukončen putovní mezinárodní projekt Caravan Mir 2010, který navazoval na podobný projekt Divadla Husa na provázku z před 21 let. Letos se jej zúčastnilo celkem 10 nezávislých skupin, kromě Husy na provázku ještě Theatro Nucleo di Ferrari, Antagon TheatrAKTion, Ton und Kirschen Wandertheater, Teatr Ósmego dnia, Compagnie du Hazard, Les baladins du Minout, Slava Polonin, Buchinger’s Boot Marionettes a Lartmada.

    Můj lov, můj boj!
    První premiérou letošní tanečně pohybové sezony v Ponci se stala inscenace Mah Hunt Lenky Vágnerové a Pavla Maška. Renomovaní tanečníci přišli s autorským projektem, v němž se snaží o vytvoření vlastního jazyka, který by se vymykal dosavadním titulům jejich domovské skupiny DOT504. Prázdnou scénu Ponce proměňují v bojový ring, zajímá je maximální konfrontace fyzických sil. Celé bojové akci dodává největší sílu prudká proměna dynamiky, kdy rychlé tempo střídá pomalé a extatickým tancem rozpálená těla vyčerpaná a zbitá padají na zem; boj v sobě mísí lidsky agresivní a zákeřnou povahu s náznaky živočišné animality. Navzdory řadě originálních nápadů však inscenace postrádá emocionální přesah, magičnost, fatálnost či rituální atmosféru. Jako by byli oba tvůrci doslova polapeni svým tématem, pro nějž vymysleli poutavou formu, tu však nedokázali naplnit obsahem.
    Veronika Štefanová

    Recenzi čtěte v rubrice iDN ( Můj lov, můj boj! )

    6. září

    TV
    Při pondělku zaujal Sobota

    Před uvedením prvního dílu televizního seriálu Okresní přebor se v tisku objevilo několik dopředu sympatizujících anoncí, na okolnostech vzniku je mimo jiné zajímavé, že původní projekt scenáristy Petra Kolečka a režiséra Jana Prušinovského odmítla Česká televize. Hotové dílko začala nyní vysílat Nova. Nejsem sice fotbalový fanoušek, ale oceňuji svěží černý humor a neotřelý (ano, občas i trochu vulgární) jazyk jako charakteristiky prvního odvysílaného dílu. Zápletka se točila kolem popela zesnulého trenéra, který si přál být rozptýlen na hřišti před výkopem utkání okresní ligy. Vedle spolehlivých protagonistů Jaroslavy Pokorné, Ondřeje Vetchého, Davida Novotného, Pavla Kikinčuka či Leoše Nohy se výrazně prosadil Luděk Sobota, hrající bez pitvořivé stylizace, „na vážno“ fotbalového funkcionáře. Jeho kreace působí velmi autenticky a myslím, že by hercova potenciálu měli filmoví a televizní tvůrci více využít.
    br

    7. září

    Herečka Jiřina Jirásková pokřtila v Praze pamětnický kalendář Aleše Cibulky na rok 2011. Filmový kalendář objevující pozapomenuté hvězdy českých filmů 30. a 40. let vychází již potřetí, naopak kalendář pro televizní pamětníky, který s pomocí archivů Kavčích hor připomíná osobnosti spjaté s televizním vysíláním a očekávající příštím rokem jubileum, se objevuje v prvním vydání.

    S českým divadlem na DVD
    Institut umění – Divadelní ústav Praha vydal DVD 89 minut s českým divadlem (v české a anglické mutaci a španělskými titulky) věnované divadelní scéně u nás očima jejích aktérů. Z umělců na něm vystupují Václav Havel, Matěj Forman, Dušan D. Pařízek, Vladimír Franz, Petra Hauerová a Rostislav Novák, o divadelním dění mluví ředitelé Ondřej Černý, Ondřej Hrab a redaktor DN Vladimír Hulec, o divadelních sbírkách Nina Malíková a Vlasta Koubská, o divadelním školství Petr Christov (FF UK) a Jan Hančil (DAMU) a o Institutu umění – DÚ jeho ředitelka Pavla Petrová. Historický exkurz českým divadlem připravila a uvádí Barbara Topolová. Koncepci, námět a scénář připravily Martina Černá a Veronika Lišková, která je též jeho režisérkou.
    hul

    • Autor:
    • Publikováno: 21. září 2010

    Komentáře k článku: 26. 8. – 7. 9. 2010

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,