Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    22. srpna—4. září

    22. srpna

    Ministerstvo kultury vyhlásilo výběrové dotační řízení na podporu neziskových projektů v oblasti profesionálního divadla, tance, hudby a výtvarného umění. Zájemci mohou předložit své žádosti do 1. října letošního roku.

    Emilia za pultem

    Radioservis vydal 2CD z roku 1975, Čapkovu Věc Makropulos v režii Jiřího Horčičky. Patrně silná politická pozice Jiřiny Švorcové měla vliv na to, že v rozhlasové hře ztvárnila Emilii Marty. Z nahrávky jasně vyplývá, že toto obsazení bylo nevhodné. Švorcová určité typy postav zvládala profesionálně dobře, ani zde nelze pominout přiměřenou hlasovou proměnlivost či dramatický timing při kadenci replik, postavě však chybí tajemství a noblesa. Trochu hořkosti lze však u pěvkyně, unavené vlastní nesmrtelností, vystopovat. Nahrávce jako celku schází břitká přehlednost, kterou suverénně naplňují jen Karel Höger (Jaroslav Prus) a Martin Růžek (solicitátor Vítek). Gabriele Vránové a Viktoru Preissovi se v rolích Kristiny a Janka podařilo „utopickou komedii“ obohatit o dychtivost zjitřeného mládí, dokonalé mistry dramatické dikce Miloše Nedbala (Kolenatý) a Eduarda Kohouta (Hauk-Šendorf) zrazuje občas rutina.br

    23. srpna

    Gabriela VermelhoObrazy Hudebnice a skladatelka Gabriela Vermelho vydala vlastním nákladem (firma Café Louvre) CD Jessie & Morgiana, jež je záznamem její hudby ke stejnojmennému tanečnímu hororu o deseti obrazech, prologu a epilogu, vzniklého na základě novely Alexandra Grina. Byla vytvořena pro Malostranskou besedu v Praze a následně inscenována v baletu Severočeského divadla v Ústí nad Labem. Nemá smysl pokoušet se definovat žánrovou příslušnost tohoto díla: v oné směsici nejrůznějších žánrů kdysi nespojitelných převládá vážná hudba. Podstatná je autorčina metoda, která má blízko k charakteristickým znakům dnešního různorodého jazzu: prostupování improvizace do prokomponované struktury, spojování jednotlivých hlasů, barev rytmických a metrických vzorců, obsazení spojující jazzmany s interprety jiných žánrů, využívání širokého rejstříku reálných zvuků. Každý ze čtrnácti vstupů má vlastní kombinaci nástrojů i náladu, většinou v komorním a barevně odlišeném zvuku. Dovedu si představit, že v souvislosti s baletními čísly, která na scéně provázejí „taneční horor v deseti obrazech“, mohou v posluchačích zanechat výrazný a trvalý dojem. Ne tak snadno se v této směsici ovšem budou orientovat posluchači, kteří si CD poslechnou jako běžné album, bez toho, že by znali původní určení a podobu díla, napsal o albu Lubomír Dorůžka.hul

    Pražská Galerie 2g Výtoň uspořádala výstavu Jiří Šlitr – ze skicáku k padesátému výročí premiéry divadelní hry Jonáš a Tingltangl. Obrázky vznikaly na divadelních štacích, které Jiří Šlitr projížděl.

    24. srpna

    Se SADem do Vídně Čtvrté číslo letošního Světa a divadla věnuje výraznou pozornost festivalu Wiener Festwochen. O inscenacích, které ve Vídni viděli, podávají inspirativní informace Michaela Mojžíšová, Dana Silbiger-Sliuková, Soňa Šimková, Jana Wild a Marek Lollok (jde o jevištní díla takových osobností, jakými jsou Ariane Mnouchkina, Christopher Marthaler a další). Důležitým tématem čísla je i politické divadlo, Josef Herman se zamýšlí v této souvislosti nad činoherními premiérami pražského Národního divadla a Vladimír Mikulka zpovídá šéfa této činohry Michala Dočekala. Michal Zahálka se pak zamýšlí nad „političností“ tří současných českých inscenací Beaumarchaisovy Figarovy svatby. Jakub Škorpil přináší informace o bratislavské přehlídce Nová dráma 2012. Revue otiskuje tentokrát hru Viliama Klimáčka Mutanti i scénář produkce MeetFactory Politický kabaret aneb Seber si to hovno!, jehož autorem je Braňo Holiček (s kolektivem).br

    25. srpna

    V ostravském Dole Hlubina začal dvoudenní festival Deepcamp. Mladí umělci měli možnost po dobu deseti dnů v areálu stanovat a vytvářet své projekty, aby je pak prezentovali veřejnosti. Nakonec bylo uvedeno devět vernisáží, čtyři divadelní premiéry, pět audiovizuálních instalací, několik happeningů od umělců ze šesti zemí. (Více informací i jednotlivé recenze naleznete na i-DN.)lds

    27. srpna

    Černý jezdec Skladatel Petr Kofr – zřejmě inspirován svým sloupkem v DN – založil firmu Magor records a vlastním nákladem v ní vydal CD nazvané Lízaly si sladkou pěnu. V doprovodu industriálně rockové skupiny Kofroň Magic Band v ní ovládá samply a zpívá jízlivě sarkastické písňové skladby. Vesměs své, ale jsou zde i texty Miroslava Bambuška a Ivy Klestilové, zrovna tak jako skladby Ivana Krále (Nech to být) či dokonce slavného polského rockera druhé poloviny minulého století Czeslawa Niemena (Jen mluv). Svým zaměřením, zvukem, náladou i Kofroňovým recitativním apelativním zpěvem hlásí se CD k industriálním a undergroundovým hudebním směrům, které ve světě asi nejvýrazněji prosadila skupina Einstürzende Neubauten a její zpěvák Blixa Bargeld, u nás pak především Jan Spálený (LP Edison) a Chadimův MCH Band a jeho odnože.hul

    Na vlakovém nádraží Praha–Bubny byl slavnostně zakončen projekt Vlak Lustig – Lustig train aneb Vlak do nenávratna. Představení Divadla pod Palmovkou se odehrávalo v jednom z vagónů na nádraží. Tímto projektem byl zároveň ukončen 13. ročník mezinárodního festivalu česko–německo–židovské kultury Devět bran 2012.

    V pražském Národním divadle začala tradiční akce na začátku sezony Týdny divadlobraní. Do 9. září měli diváci možnost zajistit si vstupenky na libovolné zářijové představení Národního divadla o 40 procent levněji, než je běžné.

    30. srpna

    Janek LedeckýZpěvák, skladatel a právník Janek Ledecký sepsal v reakci na výzvu některých českých celebrit, například Dagmar Havlové či Lucie Bílé, petici proti schválení církevních restitucí jako „výzvu okrádaných“. Okrádáni jsme sakumprásk všichni. Církevní restituce jsou nespravedlivé. Jde o naprosto nepochopitelný počin v době, kdy počet věřících od roku 1990 – tedy ve svobodné společnosti – klesl na čtvrtinu, zatímco počet duchovních se zdvojnásobil, stejně jako státní příspěvek na církve, který dnes dělá 1‚4 miliardy ročně, řekl k tomu.

    Dobrodružné noční prohlídky, které loni sklidily obrovský úspěch a přilákaly stovky návštěvníků, připravilo i letos Městské divadlo Zlín. Prohlídka tajuplných míst, která nejsou běžně přístupná, se konala ještě 1. září. V doprovodu herců Rostislava Marka, Zdeňka Juliny a Romana Blumaiera se návštěvníci opět vydali setmělými divadelními budovami po stopách tajemného Fantoma – přízraku, který se údajně ukrývá mezi stěnami každého divadelního stánku. Součástí každé z napínavých prohlídek plných překvapení byl i výstup na střechu divadla, odkud se otevírá výjimečný pohled na noční Zlín.

    1. září – Olomoucké zahajování

    Moravské divadlo Olomouc vstoupilo do nové sezony s velkou pompou. V sobotu 1. září se na jevišti divadla představily soubory činohry, opery a operety a baletu a nabídly mix toho nejzajímavějšího ze současného repertoáru i ochutnávku z chystaných premiér. Součástí Galavečera bylo i předání cen za nejlepší umělecké výkony. Předali je umělečtí šéfové jednotlivých souborů, ředitel Moravského divadla Josef Podstata a olomoucký primátor Martin Novotný. (Více včetně všech oceněných najdete na i-DN.)hul

    2. září – TV Muzikant mezi adolescenty 

    GymplS novou sezonou započaly v televizích seriálové dostihy. Objevily se hned dva předpokládané maratony se školskou tematikou, Prima nasadila Základku, Nova nabízí Gympl s (r)učením omezeným. Zapnul jsem si „středoškoláky“. Scenáristů se prý výhledově chystá víc, zatím je jako hlavní autorka uvedena Lenka Hornová, režíruje Jiří Chlumský. V pilotním dílu (a dalších dvou následujících) byla představena značně oprsklá mládež, především však pedagogové se svými osobními i profesními problémy. Oba kraje charakterového spektra působí zpropadeně schematicky: na jedné straně mladý sympatický učitel bez bázně a hany (Ondřej Brzobohatý), v protikladu k němu pak zcela perfidní zástupkyně ředitele (Lucie Benešová). Jinak se ve sborovně i mimo ni pohybují lidsky uvěřitelnější postavy (s nepopiratelným šarmem dvě z nich ztvárňují Libuše ŠafránkováKarel Heřmánek). Casting patří k přednostem slibovaného maratonu, dialogy občas šustí papírem, místy jsou i vtipné. Jelikož je představitel sympaťáka též zdatný muzikant, sází scénář na řadu situací s „hudebními“ zápletkami. Ty však působí značně vykonstruovaně. Lokalita, kde se Gympl odehrává, je v dialozích označována jako maloměsto, občas padne i přesnější označení Hradec, pozorní diváci však na exteriérových záběrech budou snadno identifikovat Pardubice.br

    Na Masarykově náměstí v Ostravě zahájila čtyři ostravská divadla novou sezonu programem nazvaným Jdeme za vámi. Společně divadla zahajovala už počtvrté, pětihodinový program moderovali Jiří Sedláček a Vladimír Polák. Všechna divadla předvedla ukázky ze svého repertoáru, vrcholem večera bylo provedení baletu Zázrak v tichu na hudbu Franze Liszta, Richarda Wagnera a Gustava Mahlera s uměleckým přednesem Jana Fišara. Večer skončil Tancem mezi fontánami. Nechyběl propagační stánek s možností zakoupit předplatné.her

    Orchestr Berg zorganizoval na piazzetě Národního divadla Happening pro stovku metronomů (11. září se opakoval v historických garážích Českého rozhlasu). Projekt navázal na úspěšné provedení skladby Poème symphonique pro 100 metronomů skladatele Györgye Ligetiho. Metronomy tvůrci získali ve veřejné sbírce, do níž přispěly i známé osobnosti, včetně paní Soni Červené. Happeningy byly předzvěstí dalšího uvádění projektu timINg (18. a 19. září na Nové scéně), na němž spolupracovali Lukáš Trpišovský a Lenka Tejnorová. her

    3. září

    Současný ředitel Národního divadla Brno Daniel Dvořák chce své místo obhájit v konkurzu, který vypsal brněnský magistrát. S hodnocením a případnou obhajobou své práce prý počítal a v konkurzu nevidí nic zvláštního, řekl novinářům. Místa musejí v Brně po pěti letech obhajovat i další ředitelé příspěvkových organizací. Pro konkurz existuje nějaké zadání, co si má uchazeč připravit. Podle něj si dám dohromady svůj koncept a doložím také minulou činnost, uvedl Dvořák. Přihlášky do konkurzu lze podávat do konce října.

    Nová podoba interneto­vých Divadelních Novin Od září 2012 postupně nasazujeme nové webové stránky Divadelních novin. Na první pohled jsou jenom trochu upravené. Ve skutečnosti jde o změnu poměrně zásadní, která není tolik vidět. Momentálně je celý web spolehlivější a lépe ochráněný před spamery a bezpečnostními útoky. Také je pohodlnější pro autory a doufáme, že také hezčí a praktičtější pro čtenáře. Do budoucna přibudou ještě profily autorů, plný archiv papírových Divadelních novin včetně starších čísel a další čtenářsky vstřícná vylepšení. Doufáme, že „iDN“ budou nadále a stále víc živou platformou pro divadelníky a jejich diváky. Případné návrhy na zkvalitnění nových stránek i-DN vítáme. (Více na i-DN) Pavel Kočička

    Divoké Šárce v Praze uspořádala Reneé Nachtigallová další z již tradičních operních představení české klasiky (hraje se od roku 2005), tentokrát Hubičky Bedřicha Smetany. Stovky diváků sice opět posedávaly mezi stromy nebo na louce, na chystanou rekonstrukci divadla zatím nedošlo, vstoje však dlouze aplaudovali tradičnímu provedení opery souborem Národního divadla v Praze: zpívali Luděk Vele (Paloucký), Helena Kaupová (Vendulka), Tomáš Černý (Lukáš) nebo Jana Sibera (Barče), orchestr Národního divadla řídil Jan Chalupecký. Výstava fotografií dokumentovala historii šáreckého divadla, které příští rok oslaví 100 let od založení obnoveným představením Prodané nevěsty.her

    4. září

    Česká televize začala vysílat premiérové portréty v rámci známého cyklu Komici na jedničku. Průvodce cyklu představí například Miroslava Horníčka, Jiřinu Bohdalovou, Vlastimila Brodského, Jiřího Hrzána, Ladislava Smoljaka, Zdeňka Svěráka, Josefa Dvořáka, Františka Filipovského či Lubomíra Lipského.

    Nejvyšší kontrolní úřad v rámci své kontroly v nakládání s finančními prostředky na ministerstvu kultury mj. zjistil, že poslalo téměř milion korun na opravu kasina v Hradci Králové. Ministerstvo kultury (MK) schválilo v rámci programu Regenerace města Hradec Králové projekt rekonstrukce domu Palmová zahrada v hodnotě 965 tisíc, ačkoliv soukromý majitel v žádosti uvedl, že v budově bude kasino, uvedla mluvčí NKÚ Olga Málková. Odhalení kontrolního úřadu považujeme z jeho strany za účelové. Provozování kasina v České republice není trestné a v mnohých objektech ministerstva kultury se nacházejí hotely, restaurace a podobná zařízení, komentovala mluvčí ministerstva kultury Markéta Ševčíková.

    • Autor:
    • Publikováno: 17. září 2012

    Komentáře k článku: 22. srpna—4. září

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,