Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    21. srpna—3. září 2013

    21. srpna

    Jednota vesmíru Umění může nalézt mnoho poučného o sklonech našeho smyslového vnímání a obrazech a zvucích, které je podněcují, v jednotě vesmíru. A věda naopak objeví mnohé o vzniku složitých organizovaných struktur, jestliže se znovu zaměří na studium nejdůmyslnějších výtvorů lidského myšlení. Tady se setkávají dvě cesty, píše v závěru své populárně naučné knihy Vesmír plný umění profesor matematických věd, ředitel Millennium Mathematics Project na Cambridgeské univerzitě a člen Královské společnosti John D. Barrow (je též autorem divadelní hry Infinities). Jeho dnes již klasická publikace, původně vydaná v roce 1995, vyšla v nakladatelství Jota v aktualizované a rozšířené verzi. Od přírodních sil, multivesmírů a složitosti evoluce po obrazy na noční obloze přes krásu váz a pavích ocasů po Bachovu hudbu a umění Jacksona Pollocka se čtenář vydává na intelektuální výzkumnou cestu, na níž poznává, jak jsou tento svět a naše existence a kultura v něm utvářeny a ovlivňovány fyzikální a matematickou strukturou vesmíru.hul

    vesmír plný umění-páv_fmt

    22. srpna

    Luba Skořepová zahájila v pobočce Car Motors MB na pražském Žižkově výstavu fotografií z kalendáře, který připravila fotografka Alena Hrbková k jejím devadesátinám (21. září). Kalendář vydalo nakladatelství Helma a křest proběhl 9. září v Divadle v Řeznické.

    23. srpna

    Festival nepopulární hudby Předposlední srpnový víkend se již po patnácte uskutečnil v Mikulově na Moravě (nejen) hudební festival Eurotrialog. Stejně jako v minulých letech se jednalo o průřez mnoha žánry, od nezařaditelných Už jsme doma přes femipunkovou Muchu a femirapové Čokovoko až po elektronické Papalescu Electric Soul. UJD, stálice tohoto festivalu, letos své vystoupení obohatili o „ujeté“ gymnastické oblečky, o obrovské klobouky ve tvaru domů a celý koncert pojali vysloveně divadelně. Podobně kabaretní byla i skupina Čokovoko, která si při svém glosování festivalu neodpustila rýpnutí: My už jsme tu asi poosmý, ostatně jako většina kapel. Akorát vás diváků je tu furt míň a míň. Bohužel je na něm mnoho pravdy. Médii „nefutrované“ akce okrajového umění diváky poslední léta příliš netáhnou.Oskar Hulec

    Desetidenní mezinárodní projekt Deepcamp byl letos zahájen 14. srpna v bývalém černouhelném Dole Hlubina v Ostravě. Kempu se zúčastnily čtyři desítky umělců z oblasti divadla, výtvarného umění, hudby, filmu, literatury, videomappingu a streetartu. Kemp byl zakončen 23. a 24. srpna tradiční přehlídkou, na které rezidenti výsledky své práce představili. Letos se Deepcamp zaměřoval především na streetart, jehož hlavním kurátorem byla známá výtvarnice Sasanca.

    24. srpna

    Na koni páv Aktuálním titulem edičního projektu Olivovníky nakladatelství Galén je nové CD Vladimíra Veita Rosa coeli, které vyšlo u příležitosti letošních 65. narozenin autora. Album vzniklo ve studiu Ondřeje Ježka a obsahuje autorem zpívané a jen kytarou doprovázené zhudebněné básně Jana Skácela. V několika skladbách zazní navíc dětský hlas Adély Řezáčové. Veit od počátku své kariéry zhudebňoval texty našich i světových básníků. Na svém prvním LP Texty z roku 1982, které poprvé vyšlo v exilovém vydavatelství Šafrán 78 ve Švédsku, zhudebnil básně Jaroslava Vrchlického, Jaroslava Seiferta, Petra Kabeše, Milana Kundery a Václava Havla. Tímto albem pokračuje v nastoupené cestě. Ještě víc než dřív svůj projev i doprovod oklešťuje od melodických „kudrlinek“, skoro až k recitaci, aby co nejvíce vyzněla samotná Skácelova poezie. Album je dokladem umělecké vyspělosti s životem i s nevyhnutelnosti smrti vyrovnaného autora.hul

    25. srpna

    Letošní ročník festivalu barokního divadla a hudby Theatrum Kuks se uskutečnil od 21. do 25. srpna v barokním areálu Kuks. Soubor Geisslers Hofcomoedianten uvedl premiéru inscenace Romeo a Julie (ve)dle Romia a Juliety. Předlohou jim byla unikátní barokní verze Shakespearovského příběhu ze 17. století, která se dochovala v Krumlově. Součástí letošního ročníku byla také rekonstrukce barokního lidového zvyku nazvaného Tlučení kohouta. Tradice tlučení kohouta cepem je zmíněna například v knize Čeňka Zíbrta Veselé chvíle v životě lidu českého: Komu se podařilo utlouci jej, dostalo se mu pochvaly i zabitého kohouta. Současná rekonstrukce zvyku bude ovšem patrně předvedena pouze symbolicky.

    26. srpna

    Urfaust v hvězdném obsazení Nakladatelství ČRo Radioservis vydalo na 2CD historickou (z r. 1979) nahrávku Goethova Urfausta v překladu Jaroslava Bílého a režii dnes již nežijícího Josefa Melče. Pečlivý a nesmlouvavý tvůrce pro tuto inscenaci získal skvělé obsazení: zoufale hledajícího Fausta ztvárnil Eduard Cupák, bezvýhradně milující Markétku Klára Jerneková, zemitou Martu Dana Medřická, Wagnera Jiří Pleskot. A vedle nich – civilní, nenápadný strejc, pivní kumpán – Mefisto Rudolfa Hrušínského. Nahrávka dodnes neztratila nic ze své zvukové imaginativnosti (hudba Jiří Smutný) a strhující epické naléhavosti, což bylo vždy Melčovou doménou.hul

    Vytrženi z kontextu Samorosti 2013, přehlídka nezávislého umění pořádaná Galerií NoD, vyhlásila v rámci dernisáže vítěze Ceny odborné poroty a Ceny publika. Porota v obsazení zpěvačka a herečka Monika Načeva, výtvarnice Kamila Ženatá, divadelní režisér Jan Nebeský a novinář Karel Oujezdský zvolila dílo Lenky Hubené V průvanu. Cenu publika, která vzešla z veřejného hlasování, získal Vojtěch Fiala za trojdimenzionální foto-obraz Vytržena z kontextu. Do otevřené přehlídky se přihlásilo na 140 autorů. Vedle „samorostlých“ amatérských umělců se přihlásili i někteří známí umělci či studenti uměleckých vysokých škol. Oslovit se podařilo nejen české, ale i zahraniční tvůrce. Čestným členem odborné poroty byl zpěvák Karel Gott, který sám sebe považuje za „samorostlého výtvarníka“. Vítězka Ceny odborné poroty Lenka Hubená, která je absolventku Ateliéru veškerého sochařství Kurta Gebauera, bude mít možnost uspořádat si v Café NoD vlastní výstavu. Vojtěch Fiala, student Vysoké školy ekonomické v Praze, získal bezplatnou večeři pro dva v Café NoD, láhev značkového vína NoD a vstupenky na divadelní představení Teatra NoD dle vlastního výběru. Oběma výhercům patří i ocenění v podobě zlatého samorosta. Organizátoři přehlídky chtějí v této akci do budoucna pokračovat.hul

    27. srpna

    Na filmovém festivalu v Montrealu měla premiéru Menzelova prostopášná komedie z operního prostředí Donšajni. Jiří Menzel byl předsedou hlavní mezinárodní poroty, jeho film o vášni k hudbě a vášni k ženám byl uveden v prestižní „sekci velikánů“ World Greats. Česká premiéra se odehraje 25. září v pražském Rudolfinu, o den později film uvidí diváci v celé České republice.

    TV Rozestavěný život Dokument o vzniku česko-slovenského filmu Dům o dva dny dříve mě příliš nezaujal. Další poetizující „slámovský“ snímek z venkova, tentokrát od debutující Zuzany Liové, odehrávající se v nehostinném prostředí v Kysuciach. Herecké komentáře, že půjde o film o lásce a krásném vztahu mezi dcerami a otcem, ve mně také nebudily důvěru. Vlastní film vyprávěl naštěstí o odvrácené straně lásky, která dokáže z života udělat peklo na zemi. Otec (Miroslav Krobot) s autoritativností gorilího samce tyranizuje své dcery, pro které rozestavěl dva domy na dohled od svého. Dcery jsou nešťastně zamilovány – do ženatého učitele a nezodpovědného manžela, topícího se v dluzích. A mezi nimi usouženě kličkuje Matka v podání Taťjany Medvecké. Děkuji pěkně za takový život plný dřiny, dojíždění za prací, s obludnými paneláky na holých kopcích. Syrové, minimalistické vyprávění zahraniční kritika právem přiřadila do nové vlny evropského realismu. Příběh, kterému jeden odpustí i méně realistický smířlivý závěr, tak moc si už jej jeho postavy zasloužily.der

    kronika_dum2_fmt

    28. srpna

    Sladkovodní písně Slovenská písničkářka a básnířka Ľubica Christophory a brněnský muzikant (a externí moderátor našich hudebních pořadů) Martin E. Kyšperský natočili společné komorní ambient-ethno-folkové album Tayna. Hrají na něm křehké folkové písně ovlivněné jazzem, alternativou a minimalismem. Texty jsou ve slovenštině, ukrajinštině nebo polštině, ale v jednotlivých slovech se údajně dostane i na lotyšštinu. Méně známá Ľubica Christophory je členkou skupiny Ora Pro Nobis kolem písničkáře Oldřicha Janoty, oba spojuje podobný přístup k poezii a hudbě jako médiu zklidnění a vnitřní meditace. Kyšperský je členem skupin Květy, Mahaut a Mucha, jako spoluhráč nebo producent spolupracoval s písničkářkou Janou Jablonczek nebo s Jakubem Čermákem. Na albu je dvanáct skladeb, které jsou podle slov autorů inspirovány životem, slovanskými melodiemi a přírodou.hul

    praha-carpediem7_800_fmt

    30. srpna

    Lovci hlav – první příběh norského autora detektivních bestsellerů Joa Nesbøho – nyní vychází jako audiokniha. Jo Nesbø, spisovatel a rockový hudebník, se celosvětově proslavil hlavně díky sérii kriminálních příběhů s drsným a svérázným detektivem Harrym Holem. Do dnešního dne se z této série prodalo již více než 20 milionů výtisků přeložených do 40 jazyků. Ve vydavatelství OneHotBook vychází více než osmi hodinová nahrávka v podání herce a dabéra Filipa Švarce. Příběh nás zavede do světa Rogera Browna, velmi úspěšného headhuntera neboli lovce hlav. Podle jeho vlastního názoru je nejlepší a zároveň nejhůře placený lovec hlav v Norsku. Má příliš krásnou ženu, příliš drahou vilu a žije si na vysoké noze…

    Nesbo_Lovci_hlav_audio_fmt

    V Národním divadle byl zahájen již tradiční festival oper Giuseppe Verdiho. Letos se ponese v mimořádné atmosféře – právě před dvěma sty lety se tento významný skladatel narodil. Festival začal obnovenou premiérou jeho nejslavnějšího díla La Traviata ve Státní opeře.

    Jediné představení inscenace Sto let tanga zahrála herečka Jitka Frantová v Divadle Bez zábradlí v rámci jejich Letního hraní. Pražskou premiéru si inscenace odbyla loni v listopadu v Divadle Kolowrat. Nikoli náhodou bylo tango zařazeno výborem UNESCA do nehmotného kulturního majetku lidstva, který je nutno chránit, uvedla herečka.

    1. září

    Česká televize začala vysílat cyklus Komedií o lásce a sexu, jejichž předlohou jsou úspěšné divadelní hry. Jednotlivé (prozatím čtyři) díly natočili Jaroslav Brabec a Karel Smyczek. Protože se nejedná o televizní záznam divadelní inscenace, ale o filmovou podobu divadelního textu, vyžadoval převod divadelní hry do filmové podoby někde větší, někde menší redukci textu. Neboť to, co divák v divadle leckdy pouze slyší, může ve filmové podobě vidět v detailu i kontextu střihové vazby, uvedl producent Jan Štern.

    V rámci oslav Dne Prahy 6 se v přírodním divadle v pražské Šárce již tradičně odehrálo představení opery Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta. Akci uspořádala Městská část Praha 6 v produkci Originálního hudebního divadla Praha.

    Ojedinělé představení čeká návštěvníky vily číslo 858 na ostrově Štvanice v Praze denně od 1. září. Sdružení Tygr v tísni, které tvoří studenti a absolventi DAMU, připravili v Česku unikátní projekt – dosud nevídaným způsobem budou interpretovat mysticko-detektivní román Gustava Meyrinka Golem. Interiér se promění v jednotlivá dějiště románu a diváci se budou po domě volně pohybovat, příběh si tak sami skládat a utvářet. Stanou se tak jeho součástí. Podrobnosti na www.golemstvanice.cz.

    3. září

    Václav Boštík – Dělení prostoru

    V Galerii Smečky začala výstava ke 100. výročí narození malíře Václava Boštíka (1913–2005). Boštík je jeden z nejosobitějších a dnes i nejoceňovanějších českých malířů 2. poloviny 20. století. Galerie Smečky uvádí výstavu z jeho nejdůležitějších děl na téma dělení a interpretace prostoru, v němž umělec nejen překonal hranice umění i malířství, ale dotkl se samé podstaty našeho světa a jeho matematických a geometrických, ale i duchovních rozměrů a forem. Výstava můžete navštívit až do 6. listopadu.

    • Autor:
    • Publikováno: 17. září 2013

    Komentáře k článku: 21. srpna—3. září 2013

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,