Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2024

ročník 33
2. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    21. dubna—3. května

    21. dubna

    Jak Marlene Dietrich
    V pražské Malostranské besedě křtila herečka a (možná především) písničkářka Terezie Palková své druhé CD Moje první tango, které vydává vlastním nákladem. Vystudovala pražskou konzervatoř – obor klavír a na JAMU činoherní herectví. Prošla několika soubory – Divadlem AHA!, Polárka, 7 a půl, Husa na provázku a Západočeským divadlem v Chebu. V roce 1998 se v pražském divadle Archa podílela na inscenaci Grimm Grimm v režii Mina Tanaky. V prosinci 2005 mělo v pražském divadle Rubín premiéru její autorské představení Na měsíčním srpku, se kterým pak hostovala v Brně, Chebu a ve Vídni. Od roku 2008 se věnuje především své hudební kariéře a pracuje také jako zdravotní klaun. V listopadu 2009 vydala své debutní CD Pif haf mňau. Její druhé album obsahuje 15 autorských písní – s výjimkou textu Revoluční, který napsala se svým současným partnerem Petrem Bergmannem, a dalších čtyř, z nichž dva napsal Jiří Jelínek (Divadlo DNO). Písně mají divadelní náboj, osobité texty, hudební aranžmá je ostré s řadou atraktivních hostů. Svým projevem Palková tak trochu připomíná slavné herečky Ljubu Hermanovou či Marlene Dietrich, o níž se zmiňuje v titulní písni: S cigaretou připadám si jak Marlene Dietrich. hul

    V rámci výstavy Rodinná loutková divadélka – skromné stánky múz, která je k vidění v Moravském zemském muzeu v Brně, se zde uskutečnila projekce filmu Piškanderdulá. Dokument Piškanderdulá vypráví o loutkářích Věře Říčařové a Františku Vítkovi. Režisér Karel Slach upozorňuje na současný stav oboru české loutky, jenž coby česká specialita zasáhl svět, přiblížila snímek z roku 2010 mluvčí Moravského zemského muzea Eva Pánková.

    22. dubna

    Shylockovy proměny Letošní druhé číslo revue Svět a divadlo přináší reflexe mnoha českých inscenací. Josef Rubeš srovnává tři zpracování Čechovova Racka, Karel Král se věnuje úspěšnému titulu Dejvického divadla Dealer’s Choice, Lenka Dombrovská reflektuje Naše furianty v Divadle v Dlouhé. S dalšími recenzemi a úvahami navštíví čtenáři Činoherní klub, Švandovo divadlo, Ypsilonku, hradecké Klicperovo divadlo, Národní divadlo i Husu na provázku v Brně, také Slovácké divadlo v Uherském Hradišti. Jako velké téma se objevuje Shakespearův Kupec benátský, Pavel Trenský sepsal stručné dějiny inscenací a přeložil recenzi Stephena Greenblatta o poslední newyorské jevištní interpretaci s Al Pacinem jako Shylockem. V dalších příspěvcích zavítal SAD do Anglie, Maďarska a Polska. br

    23. dubna

    Pěvecký sbor Ars Brunensis Chorus uspořádal velikonoční koncert v brněnské Redutě. Pod řízením Dana Kalouska a ve spolupráci se Středoevropským orchestrem bicích nástrojů DAMA DAMA provedl mimo jiné skladby Zdeňka Lukáše, Vladimíra Franze Dana Dlouhého. Velikonoční Vzývání Boha rozličnými způsoby hudebního vyjadřování završila skladba estonského skladatele Veljo Tomise Zaklínání železa. her

    Proslulá americká sopranistka Renée Flemingová byla hvězdou dalšího přímého přenosu z newyorské Metropolitní opery do světových kinosálů. Ve třech desítkách českých kin se představila v roli hraběnky v jednoaktové opeře Richarda Strausse Capriccio.

    24. dubna

    Ve Stavovském divadle v Praze vystoupil přední kontratenorista Bejun Mehta (USA) s áriemi G. F. Händela. Jako specialista na barokní operu, a především Händela, prošel všemi nejvýznamnějšími operními domy světa. V Praze ho doprovodil orchestr Collegium 1704 řízený Václavem Luksem. Velikonoční koncert opery Národního divadla v Praze se stal významnou hudební událostí. her

    Pražská konzervatoř – nejstarší konzervatoř ve střední Evropě – uspořádala při příležitosti výročí 200 let od svého založení Den otevřených dveří. Mezi její slavné absolventy patří např. Josef Suk, Bohuslav Martinů, Marek Eben, Ondřej Vetchý nebo Pavel Šporcl.

    25. dubna

    TV Skotská noční můra

    Na ČT 2 lze – nikoliv ovšem v prime timu – stále vidět zajímavé filmy. K seznámení se současnou britskou nekomerční kinematografií přispěla i drsná sociální balada Red Road, debut režisérky Andrey Arnoldové z roku 2006. Operátorka glasgowského bezpečnostního systému Jackie (Kate Dickiová) zaznamená při své sledovací práci muže (Tony Curran), který ji jako zfetovaný řidič před časem připravil o celou rodinu, muže a dítě, a nyní ho již, zdá se, propustili z vězení. Jackie ho začne sledovat, vstoupí s ním – nepoznána – do kontaktu, rozhodnutá se pomstít. Drsný film, odehrávající se většinou na bezútěšném nočním sídlišti, je obohacen o masochistickou motivaci hrdinky (explicitní sexuální scéna je natočena mistrovsky, nemá ovšem nic společného s pornografií). Drama o vině a trestu neposkytuje jednoznačné řešení, o to cennější výpovědí o složitosti našeho světa je. br

    26. dubna

    Old Star Havel V prostorách Knihovny Václava Havla v Galerii Montmartre se konalo slavnostní uvedení knihy Niny Rutové Havel v kostce. Nová publikace s podtitulem 14 lekcí o jedné osobnosti a každé době je určena pro středoškolské pedagogy do základů společenských věd, historie, mediální výchovy, výtvarné výchovy nebo češtiny. Obsahuje konkrétní návody, jak učit o tématech, která ve svém díle zpracoval Václav Havel: disent, svědomí, čecháčkovství, dědictví minulosti či demokratická diskuse. Knihu divadelními skeči během podvečera komentovali herci divadelního sdružení Old Stars. hul

    Herec Bolek Polívka se svým Divadlem Bolka Polívky bude provozovat Divadlo U 22 v Praze-Uhříněvsi. Repertoár budeme volit tak, abychom se příliš nepodbízeli a dokázali pobavit. Abychom spolu s diváky objevovali představení, na která by nemuseli jezdit daleko do centra. Naše divadlo se snaží produkovat také vlastní představení. To nás baví a v tom chceme pokračovat, uvedl Polívka.

    Ředitelka festivalu OPERA 2011 Lenka Šaldová předala ceny „Libušky“ za inscenaci Pucciniho opery Edgar řediteli Divadla F. X. Šaldy v Liberci Martinu Otavovi a šéfovi opery Martinu Doubravskému, z jeviště divadlu poděkoval náměstek liberecké primátorky Jiří Šolc. Další „Libušky“ byly předány na jevištích NDM Ostrava řediteli divadla a režisérovi oceněné inscenace opery Werther Jiřímu Nekvasilovi (6. 4.) a Moravského divadla Olomouc barytonistovi Jakubu Kettnerovi (23. 4.)
    her

    V letních kulisách malebného Písku se odehrává příběh ztracené holčičky a zvláštních snů, do nichž se propadají jednotlivé postavy. Jde o nový film F. A. Brabce ve 3D nazvaný V peřině, jehož ukázku režisér poprvé ukázal novinářům. Diváci se mohou těšit na hravý muzikál v duchu Mamma Mia!, založený na efektních tanečních číslech, písničkách a silných hereckých osobnostech v netradičních rolích. Ve filmu se představí mj. Lucie Bílá, Karel Roden, Eliška Balzerová, Jiří Mádl, Bolek Polívka, Marek Vašut nebo Nina Divíšková. Předpremiéru by měl mít film při zahájení zlínského filmového festivalu 30. května.

    Cyklus přednášek a diskusí se souhrnným názvem Kabinet Janáček pokračoval v Divadle Husa na provázku pátým dílem. Průvodci večerů Miloš ŠtědroňPavlína Sedláčková tentokrát světoznámého moravského skladatele představili jako dramatika.

    27. dubna

    Královská ocenění
    Pražský taneční soubor Nanohach se zúčastnil – za podpory Českého Centra v Moskvě a Ministerstva kultury ČR – s inscenacemi DeRbrouk (autor Jan Komárek) a Hechizada de Luxe (autorka Lea Švejdová) pětidenního mezinárodního bienále KingFestival 2011 ve Velkém Novgorodu v Rusku: Mezinárodní porotou byly obě produkce oceněny hlavními cenami festivalu: Best contemporary dance performance KingFestival Award a tanečník Jan Malík cenou Best Actor Young Critics Award. hod

    Sólista newyorské Metropolitní opery barytonista Richard Zeller zahájil Hudební festival Antonína Dvořáka v Příbrami. Spolu s ním se publiku představila německá sopranistka Lisa Lohrová Talichův komorní orchestr. Přehlídka, která má na programu celkem šest koncertů, potrvá do konce května.

    Rektorem Masarykovy univerzity v Brně se stane muzikolog a dosavadní prorektor Mikuláš Bek. Ve třetím kole volby od akademického senátu (46 členů) dostal 24 hlasů. Škola se podle Beka musí vyrovnávat s důsledky „zmasovění“ studia na vysokých školách. Bek nepřímo kritizoval mezinárodní studijní programy MBA a LLM.

    28. dubna

    V Brně zahájil první ročník festivalu scénických čtení Yougo!. Čtení na nezvyklých místech, například v káznici na Cejlu, představí divákům nové texty autorů z bývalé Jugoslávie.

    29. dubna

    Namísto panenky… dostaneš housenky / a kdybys plakala / kousne tě žížala, zpívá Ježibodlák malé Emě, jež jak Alenka v říši divů zabloudila v podzemním království. Inscenace autorského divadla herečky Anny Duchaňové Anička a letadýlko Království, z níž je tento úryvek, měla již přes šedesát repríz na mnoha akcích a festivalech nezávislé kultury. Za svou jedinečnost a originalitu vděčí především osobnostnímu herectví autorky Aničky Duchaňové a výtvarné podobě, jež je tak trochu propojením poetiky Petra Nikla a Františka Skály. Podstatné jsou ale i autorské písně a hudební doprovod, který má na starosti (a dokonce i hraje) „jemný obr“ Michal Němec ze skupiny Jablkoň. V brněnském Divadle Husa na provázku oba – s řadou hostů, především skupinou Jablkoň a židlochovickým dětským sborem Skřivánek – pokřtili stejnojmenné CD, jež je pro album upraveným záznamem písní a dialogů z této inscenace. Album vychází u vydavatelství Indies MG jak v běžné verzi, tak v limitované edici ve formátu 56stránkové exklusivní knížky velikosti CD v tvrdé knižní vazbě s množstvím Duchaňové „skřítčích“ obrázků a ilustrací. hul

    Rezidenční umělkyní a tváří FOK v nové sezoně (již 77. v historii Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK) bude mezzosopranistka Dagmar Pecková.

    Svými těly neseme svět
    Tanec oslavuje to, co nás dělá lidskými bytostmi. /…/ Pro mě je tanec způsob myšlení. /…/ Myslím, že ve výsledku každý tanec je součástí většího celku; tanec, který nemá začátek a nemá konec, napsala v Poselství ke Dni tance vlámská tanečnice a choreografka Anna Teresa de Keersmaeker (více www.divadelni-noviny.cz). Na tento den připravila Společnost Vize tance akci Den, kdy se bude tančit všude, jež po celé republice propagovala současný tanec. V pražské části, jejíž centrem byla taneční party na Palackého náměstí, vystoupila řada souborů a tanečníků především z oblasti nezávislé tvorby (Nanohach, VerTeDance, Batocu, Veronika Švábová, Anna Polívková…). hul

    Rozehrát co nejvíce brněnských ulic živou hudbou se pokusili organizátoři Brněnského džemování. Výtěžek akce přispěl na rekonstrukci parníku Dallas a zachování i dalších lodí ve městě. Myšlenka se zrodila při pravidelných debatách Husa klubu v brněnském divadle Husa na provázku. Parníky vyrobili v Brně v padesátých letech a je to něco, čím se můžeme i dnes chlubit. Opravené lodě mohou sloužit i nadále jako místo pro výstavy nebo pořádání kulturních akcí, přiblížil záměr akce Tomáš Mozga z Husa klubu.

    1. května

    Po otřesech V pražské Galerii 5. patro se konal večer japonské hudby a tance butó Po otřesech, věnovaný charitativní pomoci obětem nedávné ničivé vlně tsunami v Japonsku. Ve dvou pokojích galerie, která se rozkládá v bývalém bytě v Myslíkově ulici č. 9, se konal koncert dvojice v Praze žijících japonských hudebníků – Seizana Osaky na tradiční flétnu šakuhači a Kenyay Satoa na třístrunný šamisen. V jedné skladbě první čáti a především v druhé polovině večera v jiném pokoji, kam hudebníci i diváci přešli, měl připravené své sólové taneční výstupy výtvarník a butó tanečník Sato Sakuma. Asi třicet diváků – mezi nimi i výtvarník Pavel Brázda – vytvořilo vstřícnou komorní atmosféru připomínající dávné bytové divadlo. hul

    3. května

    Tuneláři v ND Na tiskové konferenci vysvětlil ředitel Národního divadla Ondřej Černý, proč se bude návštěvníkům naší největší divadelní scény během následující divadelní sezony hůře dýchat. Důvodem je rekonstrukce a tedy i dočasné vyřazení z provozu historických, technických tunelů z konce 19. stol. přivádějících vzduch a vodu do klimatizačního zařízení historické budovy ND. Tři podzemní chodby spojující útroby budovy s nábřežím Vltavy jsou od povodní v roce 2002 převážně v havarijním stavu a bez stavebního zásahu by mohly způsobit dokonce propad pozemní komunikace.

    Celkové náklady na obnovu se vyšplhají téměř na 122 milionů a oprava by měla trvat do března 2012. Kromě zhoršení kvality vzduchu způsobí také zásadní dopravní omezení, jako je odklon tramvajové linky č. 17 v úseku Národní divadlo – Jiráskovo náměstí a sezonní úplné uzavření automobilové dopravy. Tato malá oběť Národnímu divadlu přivane do historické budovy nejen čerstvý vzduch (údajně na dalších 150 let), ale také do budoucna zajistí možnost dopravovat dekorace říční cestou, hluboko pod vozovkou. Hana Merková

    • Autor:
    • Publikováno: 15. května 2011

    Komentáře k článku: 21. dubna—3. května

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,