Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    20. února—5. března 2013

    20. února

    V Mladé Boleslavi uvažují o výstavbě divadelní točny v místě bývalého letního kina v lesoparku Štěpánka. Nápad poslance Jana Smutného je zatím ve fázi studie. S panem primátorem mám domluvenou schůzku, je mi jasné, že finanční podporu si město dovolit nemůže, ale záleží na tom, zda nám budou ochotni poskytnout tu lokalitu za rozumných podmínek, které příliš nezvýší náklady stavby, řekl Rudolf Suk z developerské firmy. O tomhle nápadu jsem mluvil s panem poslancem Smutným, žádnou studii jsem zatím neviděl, ale jako idea se mi to velmi líbí. Předpoklad z naší strany je ovšem ten, že investor nebude požadovat od města dotaci, uvedl primátor Raduan Nwelati.

    21. února

    Tajnými vrátky Se značným zpožděním dostalo se mi do rukou CD pražských Buchet a loutek Popeláři jedou. Jsou na něm písničky ze stejnojmenné inscenace, jež měla premiéru už v roce 2009 a B+L ji mají stále na repertoáru. Srandovní songy teď doma s mou 10letou dcerou každé ráno pouštíme a skvěle se bavíme jejich mile darebáckým, stále však laskavým humorem se spoustou nadhledu a „shazováků“: Popeláři jsou chlapi jak hory / znají všechna sprostá slova / a smrdí jim nohy. Doporučuju všem dětem, která již vyrostla ze střevíčků Suchého Sluníčka a Skoumalova Kdyby prase mělo křídla. Dospělákům jistě doporučovat netřeba. Za tebou, za tebou, stojí prase s kamerou / za rohem, za rohem, mlátí se tam tvarohem…hul

    Teatrologická společnost uspořádala v Malém sále Institutu umění – Divadelního ústavu přednášku Barbory Příhodové s názvem Obrazový prostor na jevišti: k (re)konstrukci bostonské inscenace Intolleranza 1960 z roku 1965. Následnou diskuzi k dílu Josefa Svobody moderoval David Drozd.

    Testosteron hrou V pražském klubu Chapeau Rouge se konal křest v pořadí čtvrté CD třebíčské excentrické skupiny Fru Fru, která ve své hudbě „zappovsky“ kombinuje prvky rocku, funku, experimentální hudby a jazzu a v textech pracuje s tajemnými, často bizarními, vždy však básnivými obrazy. Album příznačně nazvané Freak show má i silně divadelní vazby. A to jak zaměřením, jež je poctou cirkusovým show nabízejícím v 19. a začátkem 20. století výstupy lidských „zrůd“ – freaks nebo účastí zpěvačky Lenky Dusilové, tak především souběžně připravovanými videoklipy, jež jsou nedílnou součástí tvorby skupiny. Zatím vznikl klip na úvodní skladbu Pánská Freak Show. Natočil jej brněnský kmotr CD, herec Tomáš Matonoha, a autorsky i herecky se na něm podílela řada dalších herců – Petr Čtvrtníček, Lukáš Pavlásek, Oldřich Navrátil, Jakub Žáček nebo Nela Boudová.hul

    22. února

    Česká televize spustí 31. srpna dva kanály v jednom: od šesti ráno do osmi večer bude kanál ČT D vysílat pro děti a večer bude ČT Art patřit kultuře. Kulturní program budeme stavět v tematických blocích, uvedl šéf ČT Art Tomáš Motl. Pondělí bude patřit divadlu, úterky současné české hudbě a výtvarnému umění, středy magazínům, čtvrtky literatuře či dokumentům, pátky budou pod názvem Prověřeno časem vysílat cykly jako např. Bigbít, soboty budou komponovanými pořady představovat různé osobnosti, neděle uvede výběrové filmy v původním znění s titulky. Každý den se navíc objeví kritická talk show Ať hodí slovem, počítá se se slovenskými příspěvky a studentskými pracemi.

    V Praze byla zahájena největší přehlídka nového divadla – festival Malá inventura. Zúčastnila se ho necelá desítka experimentálních scén – MeetFactory, divadlo Archa, Ponec, Alfred ve dvoře, Studio Hrdinů či Nová scéna Národního divadla. (Recenze čtěte na i-DN.)

    23. února

    V konkurzech na posty ředitelů pražských divadel Na zábradlí a Pod Palmovkou budou komise v obou případech vybírat ze sedmi uchazečů. Na místo šéfa Palmovky se hlásí i současný ředitel Petr Kracik nebo herec souboru Josef Hervert. Do konkurzu Na zábradlí se hlásí například šéf činohry Jihočeského divadla Martin Glaser, dosavadní ředitelka Doubravka Svobodová se nezúčastní.

    Do redakce dorazil pozoruhodný CD komplet písní Emy Destinnové nazvaný Zahrada srdce. Vloni v létě ho nahrála sopranistka Eva Děpoltová za klavírního doprovodu Radoslava Kvapila a vydalo ve světové CD premiéře pražské nakladatelství Nibiru. Písně proslulá primadona komponovala především v době nucené internace na zámku ve Stráži nad Nežárkou a sklidila za ně příkrý odsudek modernistické kritiky. Eva Děpoltová je provedla už v roce 2000 s Marianem Lapšanským. Dnes už emeritní sólistka Národního divadla snímkem prokázala pozoruhodně zachovalý hlas i smysl pro neokázalou křehkou poetiku zhudebněných básní Adolfa Weniga.HER

    24. února

    V brněnském Divadle Bolka Polívky skončila pětidenní přehlídka inscenací Spolku Kašpar pod názvem Kašparova polívka. Dá se říct, že je to jakýsi off-program našeho repertoáru. Jedná se hlavně o komornější večerní představení, které by se nám při samostatném hostování nevyplatilo uvést. U nás je totiž hráváme v upraveném scénickém prostoru s diváky na jevišti. Letos to jsou Audience a Něžná je noc, uvedl Jakub Špalek. Dále se představily inscenace Taneční hodina, Cyrano a Mikulášovy patálie.

    Tak trochu chabrus V očekávané páté inscenaci originálního pohybového souboru Veselé skoky si zvolili autoři jako předlohu slavný americký muzikál Chorus Line uváděný na Broadwayi od roku 1975, a to 6137krát! I veseloskokové zpracování se drží původní předlohy, tedy tanečního castingu, v němž režisér hledá čtyři muže a čtyři ženy do svého nového projektu. Avšak zatímco v původním muzikálu se hledají ti nejlepší a nejsilnější, v české verzi jsou všichni tak trochu chabrus. Zkrátka Chabrus Line. (Recenzi čtěte na i-DN.)

    Dominik Melichar

    Objevy mezi kladivem a ko­vad­linou Ve foyer Divadla Na zábradlí se uskutečnil double křest: rusistka Ivana Ryčlová vydala v Centru pro studium demokracie a kultury knihu Mezi kladivem a kovadlinou – Dvacáté století v osudech literárních osobností Ruska. Ve stejném nakladatelství vyšla i kniha Milana Uhdeho Objevy pozdního čtenáře – „Druhé čtení“ českých autorů od Máchy k Havlovi. Tolik věcné údaje. Kdo alespoň letmo poznal dramatika Uhdeho, něco tuší o jeho rétorických schopnostech. Přesto mě jeho vášnivě zaujatá přednáška napříč osudy sedmadvaceti českých literátů zaskočila. Přečíst knihu – ano, ale slyšet ji přednášet? To je rozdíl asi jako mezi tištěnou hrou Čechova a její vynikající inscenací. Paní Ryčlovou představil Milan Uhde během večera jako gentleman, jen si neodpustil poznámku o její neoblíbenosti v rusis­tických kruzích. Nerozumím. Ivana Ryčlová hovořila střízlivě, obsažně, trefně – tak jako i píše portréty ruských literátů 20. století od Gorkého až po Šalamova. Její (spolu s prvním dílem Ruské dilema) a Uhdeho knihu si čtu napřeskáčku. Jakkoli jsem něco málo tušil, mé čtenářské „pozdní objevy“ jsou díky oběma autorům intelektově vybuzující.der

    25. února

    V pražském Slovanském domě měl premiéru filmový dokument režiséra Martina Pátka Vlaky do nenávratna. Dokument mapuje celou cestu i zákulisí Vlaku Lustig – pojízdného divadelního projektu v režii Petra Kracika, který měl inscenací knihy Arnošta Lustiga Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou připomenout cestou po čtrnácti městech České republiky oběti nacismu.

    27. února

    Zemský hejtman rakouské spolkové země Horní Rakousko Dr. Josef Pühringer prezentoval v Českých Budějovicích nový divadelní a operní dům Zemského divadla v Linci. Nové „Hudební divadlo“ postavené podle plánů londýnského architekta Terryho Pawsona má být otevřeno 11. dubna, obohatí nabídku oper, operet, baletů a muzikálů také pro jižní Čechy a především chce oslovit také hosty z České republiky.HER

    28. února

    Začal druhý ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu Fun Fatale. Festival, na němž se představily pouze ženy, probíhá v Klubu Mlejn v Praze. (Denní zpravodajství naleznete na i-DN.)

    Bez diskuse Posledním dílem s hostem Jiřím Pěňásem skončil v ČRo – spolu s celou stanicí ČRo 6 – pravidelný týdenní pořad Kritický klub Jana Rejžka. Jeho autor v něm od roku 2006 spolu s Vladimírem Justem navazoval na obdobně zaměřenou (a tehdy ukončenou) Katovnu uváděnou Českou televizí. Zprvu klub vedla dvojice Rejžek–Just, od ledna loňského roku byl jediným autorem a moderátorem Rejžek. Padesátiminutový kontaktní pořad byl postaven na kritických glosách a diskusi autora s pozvanými kritiky nejrůznějších generací z různých uměleckých oborů o aktuálních kulturních událostech u nás. Obdobné pořady – ve světě obvyklé a oblíbené – v českém mediálním programu velmi chybějí a je otázkou, bude-li tento nějak a někým nahrazen. S Janem Rejžkem se posluchači ČRo budou moci dále setkávat na stanici ČRo Plus v pořadu Týden v kultuře.hul

    V pražském Paláci knih Luxor za velkého zájmu malých i velkých čtenářů pokřtili Zdeněk Svěrák a Jaroslav Uhlíř svou novou knihu Písničky o zvířatech. Zájemci v ní najdou texty i notový zápis úplných novinek, ale i starších a úspěšných skladeb.

    1. března

    Magický svět loutek Četli jsme nedávno v Kronice DN, že v Nizozemí z finančních důvodů zaniklo Divadelní muzeum (zároveň i Divadelní ústav), tak nebudeme – pokolikáté už? – vzývat vznik českého divadelního muzea, sen mnoha generací znalců a příznivců divadla, a jsme vděčni za „mírný pokrok v mezích zákona“, za nějž je možno považovat otevření nové stálé expozice Magický svět loutek ve vzorně zrekonstruovaném Muzeu loutkářských kultur v Chrudimi. Nová ředitelka muzea Simona Chalupová se svým týmem tu odvedla v dnešních poměrech naprosto jedinečný výkon. Rázem tak vstoupila do extratřídy kulturních manažerů. Návštěvníci vstupují do vertikálního labyrintu historických interiérů se sugestivními exponáty, znalecky komponovanými odborníky Marií a Pavlem Jiráskovými (autory nedávného knižního veledíla Loutka a moderna i spoluautory novinky Obrazy z dějin českého loutkářství, kterou muzeum oslavilo své čtyřicátiny) – a to od vstupního defilé desítek Kašpárků přes sektor tradičního českého marionetářství a právě třeba objevnou kolekci loutkářské moderny a avantgardy až k výběru loutkářských asiatik již pod střechou renesančního Mydlářovského domu. Iniciátor muzea Jan Malík by měl radost a v Praze by se před takovým báječným muzeem tvořily fronty!Jan Dvořák

    2. března

    V jubilejních 20. výročních cenách České filmové a televizní akademie Český lev zvítězil film Ve stínu. Dobová detektivka, odehrávající se na pozadí společenských poměrů padesátých let minulého století, získala v pražské Lucerně vedle Českého lva za nejlepší film ještě ocenění v osmi dalších kategoriích: za nejlepší režii (David Ondříček), za nejlepší scénář (Marek Epstein, David Ondříček, Misha Votruba), za mužský herecký výkon v hlavní roli (Ivan Trojan), za nejlepší kameru (Adam Sikora), hudbu (Jan P. Muchow, Michal Novinski), za nejlepší střih (Michal Lánský), nejlepší zvuk (Jakub Čech, Pavel Rejholec) a za nejlepší výtvarné řešení (Jan Vlasák, Jarmila Dittrichová-Konečná, Lukáš Král).

    4. března

    5× Figaro Během závěrečného Galavečera smíchu, který již podeváté natáčela Česká televize, byly ve Východočeském divadle slavnostně rozdány ceny XIII. ročníku GRAND festival smíchu. Soutěžní komedie hodnotila odborná porota, která zasedala ve složení divadelní recenzentka Jana Paterová, šéfredaktor Divadelních novin Jan Kolář, dramaturg České televize a pedagog DAMU Zdeněk A. Tichý a režisér Otakar Kosek. Alternativou odborné poroty byla studentská porota a své hlasy odevzdávali i sami diváci. Komedií roku 2012 zvolila odborná porota inscenaci Klicperova divadla Hradec Králové Figarova svatba režiséra Davida Drábka. Ta získala i další čtyři ocenění – nejlepší ženský herecký výkon festivalu (Pavla Tomicová v roli Hraběnky), nejlepší mužský herecký výkon festivalu (Jiří Zapletal v roli Hraběte) a ceny odborné i studentské poroty. Diváckou cenu si do Prahy odvezlo Divadlo ABC za inscenaci autorů Jiřího Janků a Petra Svojtky Bedřich Smetana: The Greatest Hits. Akademie složená z kritiků, divadelních publicistů a teoretiků navíc již podruhé udělila Cenu Genia smíchu 2013. Za mimořádný přínos v divadelním komediálním žánru ji získal Lubomír Lipský. Galavečer v režii Jana Brichcína uváděli Petra Janečková a Aleš Cibulka. (více na i-DN)hul

    5. března

    V pražském Rudolfinu zahájil multižánrový projekt Švýcarské jaro, které na mnoha místech republiky představí různé podoby současného Švýcarska k výročí dvaceti let, kdy Švýcarsko uznalo nově vzniklou Českou republiku. Radek Baborák premiéroval skladbu Alphorne Suite pro lesní roh, alpský roh a orchestr Jeana-Luca Darbellaye a Jeana-Gasparda Páleníčka, doprovázela Filharmonie Brno pod taktovkou Kaspara Zehndera. Koncert otevřela předehra Gioacchina Rossiniho k opeře Vilém Tell, ve druhé části zazněla Alpská symfonie Richarda Strausse.HER

    • Autor:
    • Publikováno: 19. března 2013

    Komentáře k článku: 20. února—5. března 2013

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,