Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2019

ročník 28
10. 12.–23. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    18. 6. – 22. 8. 2010

    18. června

    Na téma budoucnosti a směřování operetního divadla u nás se zaměřili aktéři Kulatého stolu o operetě a muzikálu, který se konal v aule Hudební scény Městského divadla Brno a který uspořádala Jednota hudebního divadla. Konference Opereta – kam s ní? přiblížila i historii tohoto specifického hudebního žánru. V dopoledním bloku vystoupili Josef Herman, Jiří Horký a Jan Ježek.

    22. června

    Dodatek k pověsti o Faustově domu
    Na sklonku sezony vydal Semafor první DVD ze slíbené řady věnované padesátileté historii divadla. Hudební komedie Dr. Johann Faust Praha II., Karlovo nám. 40, v níž Jiří Suchý spojil faustovskou legendu s americkou bombou, která zdevastovala údajný Faustův pražský dům, měla v Semaforu premiéru 14. února 1982. Tedy přesně sedmatřicet let poté, kdy k události došlo: američtí letci si tehdy patrně spletli pražské panorama se siluetou německých Drážďan.

    Inscenace hry, která spolu s Dobře placenou procházkou a Poslední štací patří k nejdůmyslnějším Suchého dramatickým textům, byla na DVD přenesena z amatérského videa, což negativně ovlivnilo kvalitu záznamu. Přes technický šum (a občasný vteřinový výpadek obrazu) to ale není jen dobový divadelní dokument. Suchého nadčasový humor (protože karikující obecné lidské vlastnosti, nikoliv aktuality), Havlíkova nenápadná hudba v retro stylu protektorátního swingu a osobnostní herectví ústřední dvojice (Suchý jako Faust a Molavcová jako Markéta), jemuž sympaticky kontrastuje „prvorepubliková“ herecká elegance hostujícího Svatopluka Beneše (vrchní Vágner), ani po třech desetiletích od premiéry neztratily svou sílu.
    jko

    30. června

    Trn z paty vytáhla královéhradeckému Divadlu evropských regionů Marta Kubišová, když náhle ze zdravotních důvodů zrušené festivalové finále (bratislavští Kňažko a Lasica s inscenací Na fašírky mi nesahej) nahradila. Situace se řešila během několika hodin a vstřícná interpretka s pomocí kolegů z Divadla Ungelt sehnala i svou doprovodnou skupinu, takže na jevišti Klicperova divadla společně prezentovali reprízu nového recitálu zpěvačky S nebývalou ochotou (pro tuto akci titul víc než příhodný). Kubišová na začátku léta vydala také výběrové vzpomínkové 3CD (v edici firmy Supraphon Zlatá kolekce) jako obsáhlou rekapitulaci své umělecké kariéry nazvanou Vyznání. První dvě CD obsahují reprezentativní výběr jejích songů z 60. let včetně legendární Lampy, Cesty a Modlitby pro Martu i dvou po jejím zákazu v únoru 1970 nahraných a až po roce 1989 vydaných písní (Hare Krishna a Jakoby nic). Třetí CD je průřezem nahrávek z její polistopadové kariéry a obsahuje i dueta s Karlem Gottem (Jarmark ve Scarborough) a Milanem Heinem (Vzkaz). Tři nahrávky – Vyznání, Promiň a Vzkaz – jsou zcela nové. Bohužel schází nahrávky lidovek s Jaroslavem Hutkou z roku 1978, jež vyšly na LP Zakázaní zpěváci druhé kultury.
    brhul

    1. července

    Ředitelem Státní opery Praha se stal pětapadesátiletý dirigent Oliver Dohnányi. Do funkce jej měsíc před demisí vlády bez výběrového řízení jmenoval ministr kultury Václav Riedlbauch. V rozhovoru pro Lidové noviny nový ředitel mj. řekl: Především řeším příští sezonu. Nejméně prostoru k úpravám mám v baletu s jeho jedinou premiérou Giselle. Pálí mě spíše naplánované premiéry operní, Tři Pintové (Weber) a Růžový kavalír (Strauss). Jak ekonomicky, tak po umělecké stránce na takových projektech SOP prodělá. Jenže bohužel je to nešťastně nastavené od mého předchůdce Jaroslava Vocelky, který v posledním měsíci, kdy už věděl, že odchází, podepsal spoustu závazných smluv. To je pro divadlo dost velká rána. Zatím jsem se ještě nerozhodl, jak to budu řešit.

    7. července

    Oslavami 150. výročí narození skladatele Gustava Mahlera vyvrcholil devátý ročník festivalu Hudba tisíců – Mahler Jihlava 2010. Za účasti prezidenta republiky Václava Klause a dalších významných osobností byl dopoledne v Jihlavě otevřen Park Gustava Mahlera a odhalena Mistrova socha od Jana Koblasy, vystoupili Ivan Kusnjer, Český chlapecký sbor Boni Pueri, Hudba Hradní stráže a Policie České republiky. Odpoledne před Mahlerovým rodným domkem v Kalištích zasadil novou odrůdu růže do mahlerovského rozaria americký barytonista Thomas Hampson, jehož recitál z Mahlerových písní byl přenášem rozhlasem i po internetu. Poté v Kalištích proběhla rekonstrukce vojenského koncertu v podobě, v jaké tuto hudbu slýchával mladý Mahler. Oslavy zakončil open air koncert Mahler Gala, přenášený prestižními televizními stanicemi, na němž vedle Hampsona vystoupily Sofie von Otter Marita Solberg, Mahler Chamber Orchestra dirigoval Manfred Honeck
    her

    Z Avignonu a okolí
    V rámci avignonského festivalu (koná se 7.–27. července) probíhají dva paralelní programy. V rámci oficiálního programu se představily režijní i herecké špičky světového divadla: Rodolph Burger, Jean-Baptiste Sastre či Pascal Dusapin. Pro milovníky tance připravili choreografické lahůdky Alain Platel, Joseph Nadj i nestárnoucí belgická choreografka Anne Teresa De Keersmaeker. Hlavní hvězdou letošního IN programu byl Christopher Marthaler, jehož inscenace Papperlapapp se hrála na prestižní scéně na nádvoří Papežského paláce.

    Neoficiální část festivalu, které se oficiálně říká OFF, nabídla více než devět stovek představení nejrůznějšího typu – činohru, muzikál, tanec, nový cirkus, pohybové divadlo aj. Paralelně však probíhá další divadelní festival, který rozšiřuje INOFF program o další představení. Malebná vesnička Villeneuve lez Avignon pořádala letos již po patnácté mezinárodní divadelní festival Villeneuve en Scène. Organizátoři pozvali i český soubor Divadla Husa na provázku, který v šapitó pro 140 diváků téměř každý večer od 7. do 20. července sehrál představení inscenace Prase. Festivalový deník (Veronika Š. píše z Avignonu 1-5) čtěte na
    http://www.divadelni-noviny.cz/blog-dn .
    Veronika Štefanová

    13. července

    K 70. výročí narození jediného českého beatnického básníka Václava Hraběte (13. 6. 1940 – 5. 3. 1965) vydalo nakladatelství XYZ Hrabětův životopis. S velkým respektem k autorovi, formou věcných vzpomínek jeho příbuzných, přátel, básníků jej pod názvem 12 taktů pro Václava Hraběte sepsal člen pražského Divadla na Vinohradech, herec a publicista Jiří Žák. Decentně vypravená knížka zahrnuje i rodinné fotografie a úryvky z Hrabětových reportáží pro časopis Tvář (např. o Viole a Allenu Ginsbergovi), korespondenci, citace z díla (Ani smrt / nepřeruší / věčné milování / trávy a tmy – Malé rekviem), kritik a článků.
    hul

    16. července

    Prvním ze dvou recitálů tenoristy Josého Cury za účasti prezidenta republiky Václava Klause a řady dalších významných hostů zahájil 19. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov, jeden z nejvýznamnějších a nejkvalitnějších podniků u nás. Curu na koncertu árií z italského repertoáru v Pivovarské zahradě doprovodila korejská sopranistka In-Hye Kim, Symfonický orchestr Českého rozhlasu řídil Mario de Rose. José Cura při této příležitosti podepsal smlouvu na provedení opery Komedianti před otáčivým hledištěm příští rok, bude to vůbec poprvé, co světová operní hvězda nastuduje roli v tuzemské inscenaci.
    her

    23. července

    Na festivalu v lucemburském Wiltzu se uskutečnila premiéra německé verze inscenace muzikálu Martina Doepkeho Kráska a Zvíře v produkci Městského divadla v Brně, v mezinárodním obsazení vybraným na konkurzech v Hamburku a ve Vídni, v režii Stanislava Moši. Celkem čtyřiaosmdesát zatím nasmlouvaných repríz se do března 2011 uskuteční v Lucembursku, Německu, Švýcarsku a Itálii. V listopadu 2011 se pak odehraje v Městském divadle v Brně česká verze inscenace.
    her

    Očekávanou premiéru opery W. A. Mozarta Don Giovanni před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově v režii Jiřího Menzela znemožnilo počasí, nastudování italského dirigenta Antonella Allemandiho s výtečným mezinárodním obsazením tedy proběhlo pouze koncertně v přilehlé Zámecké jízdárně – titulní roli zpíval řecký barytonista Aris Argiris, Leporella americký basista Eric Jordan a Donnu Annu italská sopranistka Elena Rosi, Dona Ottavia o den později zpíval brazilský tenorista Fernando Portari. V alternacích uspěli také domácí mladí pěvci Svatopluk Sem, Věra Likérová Lukáš Sládek.
    her

    Divadelní střípky LFŠ
    Oblíbená přehlídka Letní filmová škola v Uherském Hradišti nabízí kromě filmových audiovizuálních hodů i doprovodný divadelní program. Letos byl organizačně zcela v rukou olomouckého Divadla Konvikt. Kromě dvou představení Mme Bovary kmenového Divadla na cucky vystoupilo v mobilním šapitó Divadlo DNO s hudebně-loutkovými scénkami Svět podle Fagi a populární Vosto5. Ta uvedla improvizační Stan’d’artní kabaret a svoji nejnovější inscenaci, interaktivní Teatromat. Přijely i zahraniční soubory: pohybově-vizuální Artus – Goda Gábor Company z Budapešti s podobenstvím Ephemer Works o vztahu muže a ženy v mnoha jeho proměnách nebo Teatr Jednego Wiersza z polské Opole, který představil inscenaci Království o „klaunově světě“.

    Doprovodný divadelní program LFŠ obstojí i jako autonomní akce a je dokladem, že si divadlo i na ryze filmově zaměřeném festivalu snadno najde svoje diváky. Podrobnou recenzi čtěte zde.
    Petr Dvořák

    30. července

    Uvedením klasické hry Lucerna od hronovského rodáka Aloise Jiráska v podání hronovského ochotnického souboru doplněného amatérskými divadelníky z okolních měst na Náchodsku byl zahájen 80. ročník nejstarší světové ochotnické přehlídky Jiráskův Hronov. Setkání amatérských divadelníků se do 8. srpna zúčastnilo 22 českých souborů a dále soubory z Norska, Izraele, Německa, Nizozemska a Slovenska.

    Fantomas, Cimrman a Barrault V jihočeském Písku začal druhý ročník filmového Festivalu nad řekou, letos věnovaný především historii francouzského filmu, polskému filmu morálního neklidu a cyklům Diagnóza času a Belle Époque. Právě do doby Belle époque, která se historicky vymezuje léty 1870–1914, zařadili pořadatelé i osobnost Járy Cimrmana. Na festivalu se tak prezentovaly nejen cimrmanovské filmy, ale i výstava Jára Cimrman – světoběžník a vynálezce a hostovalo zde i Divadlo Járy Cimrmana s inscenací České nebe. Přítomní divadelníci jistě ocenili i uvedení francouzských „amorálních“ snímků Louise Feuillady o Fantomasovi, baudelairovské filmy H. H. Ewerse, Frankensteina z dílny T. A. Edisona či variaci na Stevensonova Dr. Jekylla a Mr. Hydea německého režiséra Maxe Macka Ten druhý z let 1912/13, jež ve své době inspirovaly surrealisty a ve kterých účinkovali i tehdejší významní divadelní herci. Herecky ještě cennějším se ale ukázal snímek z roku 1959 Závěť doktora Cordeliera režiséra Jeana Renoira (též adaptace Stevensonova románu Dr. Jekyll a Mr. Hyde), v němž titulní roli ztvárnil devětačtyřicetiletý Jean-Louis Barrault. Jeho výkon v tomto snímku, kdy bez speciálních vizuálních efektů s obrovskou pohybovou fantazií a grácií rozlišil dva naprosto rozdílné stavy své postavy, by se měl ukazovat na všech hereckých školách.
    hul

    2. srpna

    Fotograf Oldřich Škácha uspořádal v galerii Krásný ztráty výstavu s názvem Havel a ti druzí, která představuje fotografie pražské „bohémy“ od sedmdesátých let. Středobodem fotografova zájmu byl Václav Havel a lidé kolem něj. Na 120 snímcích tak dokumentuje např. i dění kolem Charty 77, případně okupaci ze srpna 1968.

    4. srpna

    Herec a výtvarník Jan Kanyza má právo být vymazán z internetového seznamu spolupracovníků komunistické Státní bezpečnosti, kde je veden jako agent s krycím jménem Honza. Rozhodl tak pražský městský soud, vyhověl tím Kanyzově žalobě na ochranu osobnosti a nařídil Archívu bezpečnostních složek, ať Kanyzovo jméno vymaže.

    20. srpna

    Na lodi Tajemství Divadla bratří Formanů, která letos kotví na pražské náplavce na Rašínově nábřeží, vznikl po deseti letech opět původní projekt. V koprodukci s Divadlem DNO se zde uskutečnila premiéra představení nazvaného Ode dna. Podle produkční Kláry Mišunové jde o plavbu čtyř sourozenců na voru uprostřed rozbouřených vod světa po potopě, obraz postapokalyptického snu o naději, vlnách a hlubinách mořských.

    22. srpna

    Moravské divadlo Olomouc zahájilo první ročník venkovního festivalu Olomoucké kulturní léto inscenací Divadla na cucky Kabaret na cucky v prostoru nádvoří před kostelem sv. Kateřiny na Dolním náměstí. Dále Divadlo Tramtárie uvedlo inscenaci I na Batmana občas padne smutek a Moravské divadlo se prezentovalo inscenacemi Dohráno s Otou Pavlem a Doma u Hitlerů.

    • Autor:
    • Publikováno: 2. září 2010

    Komentáře k článku: 18. 6. – 22. 8. 2010

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,