Divadelní noviny Aktuální vydání 14/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

14/2019

ročník 28
3. 9.–16. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    17.-29. 11. 2010

    17.listopadu

    Na mezinárodním operním festivalu Armel v maďarském Szegedu uspěla plzeňská inscenace opery Marca Tutina The Servant (Sluha) v režii Luďka Golata: barytonista původem z Taškentu Alexey Bogdanchikov získal třetí místo za hlavní mužskou roli sluhy Baretta. Připomeňme, že soutěží mladí pěvci za nastudování soutěžní role v několika evropských a amerických divadlech. Připomeňme také, že závěrečný koncert festivalu, který jako všechna představení přenášela prestižní televizní stanice Mezzo, dirigoval ředitel Státní opery Praha Oliver Dohnányi.
    her

    Navoněná zdechlina
    V La Fabrice byla uvedena inscenace Bláznivý Petříček. Režisér a autor scénáře Peter Serge Butko vsadil na jistotu a do titulních rolí obsadil Tatianu Vilhelmovou s Vojtěchem Dykem. Vše je situováno do filmařského ateliéru, kterému vévodí maketa auta, na velké plátno umístěné za zády herců jsou po vzoru starých filmů pouštěny rozličné záběry. Ilustrace cesty, pláže, mola apod. byly zajímavé, problematičtější se zdály v celkovém konceptu neukotvené projekce, které zabíraly Dykův obličej, nebo bondovsky stylizované záběry Vilhelmové coby gangsterky. Znalost stejnojmenného Godardova filmu se tentokrát opravdu vyplatí: příběh mileneckého páru na útěku figuruje v divadelní inscenaci pouze jako výchozí bod, režisér se zaměřil spíše na písně a scény, které s příběhem nijak nesouvisí. Není tak jasné, v čem Marianne „jede“, jaký je její vztah ke gangsterům a vlastně ani to, jak přesně došlo k prvnímu zabití, které celý útěk vyprovokovalo. Holešovický Petříček je především divadelní guláš opepřený českými celebritami. Recenzi čtěte v oddílu iDN
    Lenka Dobrovská

    18. listopadu

    K dvacetiletému výročí prvního koncertu kněze Sváti Karáska po jeho návratu z exilu vydala firma BPM jeho záznam na 2CD Sváťa Karásek & hosté. Koncert se konal na Nový rok 1990 a Karásek si na něj pozval řadu hostů – Jaroslava Hutku, výtvarnici Ivu Vodrážkovou, Zbyňka Benýška, Jima Čerta a Miroslava Skalického, protagonistu skupiny The Hever and Vazelína Band – kteří všichni jsou na nahrávce zastoupeni třemi i více skladbami. Celým večerem svým typicky rozevlátým způsobem provázel Ivan Magor Jirous a původní nahrávku z vystoupení vydal časopis Vokno ve spolupráci s Black Point na kazetě už 5. ledna 1990. Pro aktuální vydání byly původní nahrávky vyčištěny a doplněny o dalších 40 minut předtím nevydaného materiálu.
    hul

    19. listopadu

    Pikantní…
    Nakladatelství Petrklíč vydalo monografii herečky Růženy Šlemrové (1886–1962), v letech 1909–1948 přední herečky Divadla na Vinohradech, v předúnorovém filmu časté představitelky měšťanských dam, tetiček, maminek a paniček (Velbloud uchem jehly, Polská krev, Anton Špelec ostrostřelec, Hostinec U kamenného stolu…). Knihu s názvem Pikantní dáma napsala dekadentně excentrická třiadvacetiletá studentka dějin umění a kultury UK Bc. Michaela Košťálová, jež se – dle vlastních slov – zabývá životy významných žen a v roce 2008 byla kurátorkou virtuální výstavy Á propos Ema Destinnová v rámci své internetové revue Musée du Trompe-l’œil. Dokázala téměř nemožné: kniha – zaměřená především na filmovou kariéru herečky – je jednou velkou, Justem v jeho knize kdysi definovanou a odhalovanou floskulí.
    hul

    V pokoji s Residents
    Po dvou letech se v Praze opět představila americká kultovní skupina The Residents. V pražském Divadle Archa, na divadelně působící scéně obývacího bytu s krbem, představila svůj koncertní program The Talking Light. Místo „klasických“ očních bulv měli tři hudebníci (čtvrtý člen, jak během koncertu několikrát oznámili, už koncertovat nechce) na hlavě masky. Hlavní zpěvák a „tahoun“ celého koncertu připomínal tak trochu Kocábova Ropotama, ostatní dva jakési opičí černé „dredaře“ v brýlích. Hudebně nepříliš invenční program spoléhal na texty písní, jež byly plné temných, morbidních příběhů lidí amerického okraje. Jako bychom sledovali horor nějakého nezávislého filmaře. Talking lights – mluvící světla jsou zrcadla našich vnitřních hrůz, jež jsou odrazem hrůz vnějších. Hrůzy, které vnímáme kolem sebe, se zrcadlí v našich nitrech.
    hul

    20. listopadu

    Pražské Divadlo v Dlouhé se po téměř pěti měsících vrátilo – druhou premiérou Mikuláškova Macbetha – na jeviště svého divadla, jež mezitím prošlo rekonstrukcí technického zázemí.

    21. listopadu

    Střední a dlouhé tratě Andreje Kroba Režisér Krob si v poslední době libuje v textappealech pro jednadvacáté století, anebo jak nazvat propojování živé hudby a kratších dramatických útvarů? V Divadle Na zábradlí spojil do jednoho dlouhého večera tři vaňkovské aktovky pod názvem Trojí svízel občana Vaňka, které však proložil vystoupením slovenské skupiny Bez ladu a skladu. Aktovky Vernisáž, Protest a Audience v provedení Divadla na tahu jsem znal, legendární undergroundovou skupinu nikoli, ale chtěl jsem ji věnovat k šestnáctým narozeninám svého syna. Toho hudba dvakrát nezaujala, zato ocenil divadelní provedení. A to dříve, než jsem mu vysvětlil, že lepší inscenace Havlových textů ani neexistují. Mně se na hudbě líbila dechová sekce, zato ten kavárensky ležérní zpěvák… až pak mě pamětníci poučili, že takto zpívá už od konce osmdesátých let, to musí být skladby už hodně oprýskané. Nejspíš je Michal Kaščák také běžec dlouhých a středních tratí, žádný sprinter za úspěchem.
    der

    V sále Z. Fibicha na pražském Žofíně zazněl koncertní průřez trilogií melodramů Zdeňka Fibicha a Jaroslava Vrchlického Hippodamie. Dramaturgii a režii měla Věra Šustíková, v hlavních rolích vystoupili Tereza Kostková, Carmen Mayerová, Jan Teplý a Petr Kostka, dirigoval Jiří Petrdlík.
    her

    22. listopadu

    V pražském Divadle Hybernia se uskutečnila obnovená premiéra muzikálu Hello, Dolly!Ivanou Chýlkovou v hlavní roli. Inscenace, která se stala hitem letošního METROpolitního léta hereckých osobností pořádaného již po sedmé v Praze Studiem DVA, se tak po dvouměsíční pauze přestěhovala ze smíchovského Švandova divadla. Především proto, abychom mohli snížit velmi vysoké vstupné, dané nízkou kapacitou sálu Švandova divadla, jsem začal hledat jiný prostor, kde bychom Dolly mohli od podzimu uvádět, uvedl producent Studia DVA Michal Hrubý. Muzikál bude v Hybernii uváděn v průběhu celého příštího roku.

    23. listopadu

    Žralok zuby… Nové vydavatelství Jazz Music vydalo ve spolupráci s nakladatelstvím Radioservis pokud možno úplný komplet pěveckých nahrávek herce Miloše Kopeckého, pocházejících vesměs z archivu ČRo a FSB. Obsahuje 16 písní + 3 bonusy, většinou pořízené v první polovině 60. let minulého století. Nechybí pochopitelně Weillův a Brechtův Mackie Messer v přebásnění Jiřího Suchého, který k albu napsal i průvodní slovo. Píseň je na CD dokonce dvakrát – v původní, jazzové verzi s Orchestrem Karla Vlacha z r. 1960 a slavné „klipové“ s Orchestrem Divadla v Karlíně (opět za řízení Karla Vlacha) z r. 1962. Nejmladší nahrávkou zhruba padesátiminutového kompletu Zpívá Miloš Kopecký je píseň Karla Vágnera a Emila Šalouna Loupežník Gouda, která poprvé vyšla až tři roky po Kopeckého smrti.
    hul

    24. listopadu

    Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích uvedlo první ze série tří scénických čtení dramatických novinek. Vždy ve středu až do 8. prosince se čte z děl tří různorodých rakouských autorů – Ewalda Palmetshofera, Stephana Lacka a Thomase Brauma.

    Necelé dva týdny poté, co režisér, scenárista a výtvarník Jan Švankmajer převzal na mezinárodním festivalu v Bratislavě cenu za uměleckou výjimečnost ve světové kinematografii, obdržel na další mezinárodní přehlídce ocenění za celoživotní dílo. Surrealistickému mágovi cenu udělili organizátoři festivalu evropského filmu ve španělském městě Segovia.

    26. listopadu

    V rozpuku mládí
    Časopis Svět a divadlo, známý též pod zkratkou SAD, oslavil v Divadle Na zábradlí pěkné dvacáté narozeniny. Na večírku nechyběla řada gratulantů, mezi jinými i členové Naivního divadla Liberec, kteří předvedli krátký výstup z Čechovova Višňového sadu v loutkové verzi (figurky jednajících postav ozdobily tváře zaměstnanců jubilující redakce).

    V Divadle Na Prádle byl zahájen třídenní divadelní festival Pereme se s Thálií. Již sedmý ročník nesoutěžní přehlídky vybraných divadelních souborů pražských gymnázií pořádalo soukromé Gymnázium Jaroslava Seiferta ve spolupráci s malostranským Divadlem Na Prádle. Pořádající školu reprezentovaly převážně autorské tvary, zahrnující autorské čtení textu Pasiáns na prknech, operu Magdalena nebo divadelní kusy Děvčata z Brook Valley, Proměna a Superžena a Dvojníci.

    27. listopadu

    V tradiční pop-anketě Český slavík obsadil herec (a výborný vokalista) Vojtěch Dyk třetí místo v kategorii Zpěvák (za Karlem Gottem a Petrem Kolářem). Také recesistická kapela Nightwork, kde Dyk působí jako frontman a jedním z členů je další herec, Jakub Prachař, získala pomyslný bronz v kategorii Skupina (před nimi se umístily Kabát a Chinaski). A první tři dámy? Lucie Bílá, Lucie Vondráčková, Ewa Farna.

    28. listopadu

    Generační sraz pod lampou
    Večerem nazvaným Kačeři pod lampou, neboli „večer na ubranou“, odvolávajícím se na slavné Večery pod lampou se přidala nastupující ypsilonská generace k probíhajícím oslavám pětačtyřicátého výročí Studia Ypsilon. Za moderování Jiřího Havelky na něm vystoupili vesměs nezávislí performeři-komici (Vosto5, Jakub Žáček, Anna Duchaňová, Petr Marek-Johana Švarcová, Jiří jelínek a DNO…) a nejmladší herci Ypsilonky. Humor to byl zatím mnohdy trochu křečovitý až na – či dokonce za (Marek-Švarcová) hranicí trapna, to je ovšem – jak definoval trapno Zdeněk Hořínek – estetická kategorie, na niž má Ypsilonka patent. Vrchol večera však byl jinde – v hořce sebeironické písní Třídní sraz písničkářky a herečky Jany Šteflíčkové. Byl dokladem, že i tato generace dokáže vnímat život existenciálně a sebe samu mrazivě kriticky.
    hul

    TV
    Solidní start
    První díl trilogie Bludičky režisérky Ireny Pavláskové a scenáristy Ivo Pelanta představil na ČT 1 trojici sourozenců, vyrůstajících v dětském domově, kteří se již na prahu dospělosti pokoušejí vstoupit do života za zdmi ochranného internátu. V interpretaci Jany Pidrmanové, Terezy Nvotové a Františka Cíle se přesvědčivě vykreslené figury těchto adolescentů pohybují zatím v plus minus věrohodně vystavěném příběhu. Snímek poskytuje pozoruhodné příležitosti i dalším, zkušenějším hercům, obsazení nesází na nejznámější tváře a celku to jenom prospívá (Hana Seidlová v roli matky-alkoholičky, Růžena Merunková jako laskavě přísná ředitelka domova). Kladem snímku se zatím jeví i dobře vybraný dětský kompars (také Romové a Vietnamci). V sociologizujícím filmu se ovšem začínají rozvíjet i „standardní“ milostná melodramata, bylo by škoda, kdyby převážila.
    br

    29. listopadu

    Ve dvanáctém ročníku choreografické soutěže Festival Nové Evropy byla hlavní Cena Jarmily Jeřábkové udělena Řekyni Iris Karayan za její dílo Leg acy – sólo na hudbu Jiřího Temla. Jako svou volnou tvorbu uvedla Karayan A time to mourn – animální duet dvou lvic potřásajících hřívami, ponor do nejspodnějších vrstev lidské paměti.

    30. listopadu

    České sny Josefa Lady
    V pražské Gelerii Smečky byla kurátorem Lvem Pavluchem otevřena výstava grafik a maleb Josefa Lady nazvaná Do světa… Malebná cesta Josefa Lady. Obsahuje 91 jeho děl z celé jeho autorské tvorby, od zcela neznámých černobílých ilustrací a karikatur z let 1908–1916 přes ilustrace dětských knih a obrazy české krajiny (ze soukromé sbírky zapůjčený Triptych z r. 1934) po jeho nejslavnější akvarely a kvaše z rodných Hrusic, sadu Hastrmanů a Vodníků (ojedinělé, veřejnosti téměř neznámé jsou zejména Vodník v zimě z r. 1945 a Hastrmanův podzim z r. 1949 – oba ze soukromých sbírek) až po poválečné idylické obrazy lidových zvyků, obrazy dětí, ponocných, zvířat či rusalek. Výstava, již doplňuje i výběr Ladou ilustrovaných knih, pečlivě připravený, výpravný katalog a dokumentární DVD, potrvá do 22. ledna příštího roku.
    Hul

    Kritik na tripu
    V literární kavárně Samsa představili divadelní publicista Richard Erml a jeho syn Taši svůj společný cestopis Panker a já v hustym Ladaku (Velkej trek v Malym Tibetu), vydaný nakladatelstvím Eminent. V roli kmotrů vystoupily spisovatelka Irena Dousková a herečka Bára Hrzánová. Ta také přečetla ukázku z knihy, jejímž vypravěčem je třináctiletý kluk Taši. O hlavní část čtení se postaral dnes již šestnáctiletý Taši spolu s další titulní postavou, pankerem Jardou, jejichž mezigenerační dialogy nesou hlavní linii příběhu.
    něm

    • Autor:
    • Publikováno: 9. prosince 2010

    Komentáře k článku: 17.-29. 11. 2010

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,