Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    13 498 lidí na premiéře Švanďáku

    Celkem 13 498 lidí zhlédlo během 84 hodin inscenaci AI: Když robot píše hru, jejíž on-line premiéru uvedlo 26. února 2021 pražské Švandovo divadlo. První divadelní hra na světě napsaná z 90 % počítačem vzbudila zájem nejen doma, ale i v zahraničí.

    Premiéra inscenace doplněná debatou s odborníky byla k vidění živě a následně ze záznamu na webové stránce projektu THEaiTRE a také na sociálních sítích Facebook a YouTube. Díky spolupráci Českých center ji tak vedle zájemců z České republiky sledovali lidé z dalších 22 zemí světa. Přesně 7 409 diváků, tedy více než polovina z celkového počtu, se na večer dívalo v anglické verzi.

    Premiéru hry AI: Když robot píše hru jsme kvůli proti-pandemickým opatřením uvedli zatím pouze on-line, což se však pro její globální šíření brzy ukázalo jako velká výhoda, říká Daniel Hrbek, ředitel Švandova divadla a režisér inscenace. Představení doplněné o debatu s odborníky sledovalo neuvěřitelných 13,5 tisíce diváků, což je skvělé číslo: jen pro představu, kdybychom měli stejný počet lidí usadit na naší studiové scéně, kde plánujeme inscenaci po uvolnění restrikcí nasadit na program, zaplnili by 337 zcela vyprodaných představení, říká Daniel Hrbek.

    Divadlo bez hranic

    Na záměru přilákat pozornost za hranicemi České republiky pracovali ve Švandově divadle už od samého začátku. O přípravě hry informovala významná světová média a spolu s partnery projektu THEaiTRE z Matematicko-fyzikální fakulty UK, s Českými centry a Ministerstvem zahraničních věcí ČR jsme se rozhodli, že budeme celý večer distribuovat dvojjazyčně: představení jsme opatřili anglickými titulky a následná diskuse byla živě tlumočena do angličtiny, líčí režisér Hrbek.

    Na zhlédnutí premiéry či jejího záznamu s navazující diskusí měli diváci pouze 3,5 dne a jejich sledováním strávili celkem 3 129,5 hodiny času. Připojení jsme zaznamenali ze zemí jako je USA, Velká Británie, Kanada, Německo, Itálie, Švédsko, Nizozemí, Rusko, Rakousko, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Polsko, Řecko, Turecko, Austrálie, Nový Zéland, Indie a Izrael, Francie, Mexiko a Ukrajina, vypočítává Rudolf Rosa, počítačový lingvista a šéf projektu THEaiTRE, pod jehož vedením jazykový model GPT-2 hru vytvářel.

    Inscenace naživo, debata na webu zdarma

    Živý ohlas měla nejen on-line premiéra, ale také navazující debata tvůrců s matematiky a programátory o spolupráci člověka a umělé inteligence. Poodhalila vznik inscenace a nastínila limity a možnosti robota coby dramatika a autora nejen dnes, ale i v budoucnu. Tuto diskusi divadelníků s experty z oblasti matematiky a IT se nyní ve Švandově divadle rozhodli zpřístupnit. Zdarma, v češtině i s anglickým tlumočením, se na ni lze podívat na YouTube. A pokud jde o inscenaci samotnou, až to situace dovolí a divadla se opět otevřou, titul AI: Když robot píše hru se stane součástí stálého repertoáru, aby ho publikum mohlo konečně vidět i naživo, slibuje režisér Hrbek.

    Debata v češtině: https://youtu.be/oyHlv16Ofro

    Debata v angličtině: https://youtu.be/QnJH55yZtV4

    ///

    Víte, že…

    …virtuální – a časem také živou – premiéru se povedlo zrealizovat i díky státní finanční podpoře Technologické agentury ČR, která projekt THEaiTRE vyhodnotila v rámci 3. veřejné soutěže Programu ÉTA jako nejlepší ze sta podpořených žádostí? Spolupráce divadelníků s kolegy z Matfyz ale nekončí. Ti si naopak vytyčili nové ambiciózní plány. Našim cílem je zdokonalit jazykový model natolik, aby dokázal vytvořit nejen sled dialogů dvou postav, ale regulérní celovečerní divadelní hru. Doufáme, že s naší lidskou pomocí by to mohl už možná do roka a dne zvládnout, věří Rudolf Rosa.

    …o inscenaci hry napsané robotem a uvedené ke 100. výročí premiéry hry R.U.R. Karla Čapka reportovala řada světových médií a agentur? Například německá televize ZDF i italská RAI, informoval o ní britský deník The Guardian, rádio BBC, kanadská rozhlasová stanice CBC a další. Uznalou reflexi hry přinesl třeba The Daily Telegraph, The Times UK, British Theatre Guide, A Younger Theatre, slashdot, itechpost, protinews a další. 

    …kritici přirovnávali robotický text k absurdním dramatům Samuela Becketta a Harolda Pintera? Vyzdvihovali režijní pojetí i překvapivý humor neživého autora. Všímali si podobnosti příběhu se slavným Malým princem Antoina de Saint-Exupéryho a chválili soustředěný výkon Jacoba Erftemeijera v hlavní roli Robota, vystaveného ve hře rozmanitým setkáním, radostem a strastem v podivuhodném světě lidí.

    …o projektu píší právě vydané Divadelní noviny 6/2021? Najdete v nich rozhovor s dramaturgem Davidem Košťákem, glosy na témata limitů a možností AI od Josefa Hermana a Vladimíra Hulce, recenzi inscenace od Marcely Magdové a pravidelnou rubriku Dotazník, kterou vyplnil sám THEaiTROBOT 1.0.

    /Pro i-DN z tiskové zprávy zpracoval a upravil hul/

    ///

    Více o projektu THEaiTRE  a inscenaci AI: Když robot píše hru na i-DN:

    Když robot píše hru

    Premiéra hry napsané robotem

    THEaiTRobot 1.0

    • Autor:
    • Publikováno: 18. března 2021

    Komentáře k článku: 13 498 lidí na premiéře Švanďáku

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,