Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    12. prosince–24. prosince

    12. prosince

    Nad propastí V pražském KD Vltavská se konal další z koncertů dříve inovativní, dnes spíše ve vodách inteligentního pop-rocku se pohybující ústecké skupiny UDG. Aktuální Akrobat tour je zaměřená na propagaci jejich nového CD Akrobat. Řízné kytary se střídají s melancholickými syntezátory a sofistikovanost podává ruku živelnosti, charakterizovala je kritička Kateřina Hejdová. Po předchozích třech albech se skupina rozhodla do svých přímočarých rockových písní přidat elektronické nástroje producenta Armina Effenbergera, známého především ze spolupráce se skupinou Cartonnage. Jeho příchod znamenal pro UDG výraznou změnu. S odvahou akrobata se pustili nad pomyslnou propast proměny svých fanoušků směrem k posluchačům moderního „popu pro dospělé“. Tápu v životních etapách / Spíš než po špičkách / Chodím po patách / Chodím ve výškách / Čeho se bát / Jsem akrobat!hul

    Ve Dvořákově síni pražského Rudolfina hostoval italský basista Ferruccio Furlanetto. Za klavírního doprovodu Igora Tchetueva přednesl cyklus německých písní Zimní cesta od Franze Schuberta.

    14. prosince

    Koncertem vítězných skladeb skončil v pražském Divadle Inspirace 21. ročník mezinárodní soutěže elektroakustické hudby MUSICA NOVA 2012. Pořádá ji Společnost pro elektroakustickou hudbu ve spolupráci s AMU pod záštitou České hudební rady. Ze 107 skladatelů z 22 zemí u mezinárodní poroty uspěli Orestis Karamanlis (Řecko), Robert Normandeau (Kanada), Francis Dhomont (Kanada/Francie), Felipe Otondo (Chile), Roderik de Man (Holandsko), Yu Chung Tseng (Taiwan), Hans Tutschku (Německo), Peter Graham a Libor Ščerba (ČR). Na koncertu vystoupil též holandský kytarista Reinhold Westerheide.HER

    Náš Vašek V pražském kině Ponrepo měl premiéru dokument polské režisérky, politické aktivistky a překladatelky Krystyny Krauze Náš Vašek. Ústředními tématy filmu jsou Václav Havel a jeho vztahy s Polskem a kontakty polské a československé opozice před listopadem 1989. Polská filmařka v něm propojila archivní snímky se záběry ze současnosti. V rozhovorech s přáteli a bývalými disidenty obou zemí zaznívají mimo jiné slova Marty Kubišové, Petra Uhla, Jáchyma Topola, Agnieszky Holland a Andrzeje Jagodzińského, předního překladatele díla Václava Havla do polštiny.hul

    15. prosince

    Představení muzikálu Robin Hood v pražském Divadle Kalich ukončila nehoda jednoho z hlavních účinkujících. S hercem Janem Křížem se utrhlo lano. Kříž spadl z několikametrové výšky do publika, kde zranil čtyři dospělé diváky a jednoho chlapce. Někteří ze zraněných museli do nemocnice. Hercova zranění nejsou vážná.

    16. prosince

    V rámci dvou adventních koncertů (16. a 23. 12.) v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě zaznělo v Divadle Antonína Dvořáka scénické vánoční oratorium Pavla Helebranda Jezulátko. Ostravský autor ho napsal na motivy moravských vánočních her. Vystoupilo na 50 dětí z Operního studia NDM. První část večera patřila mimořádnému představení taneční inscenace handicapovaných a profesionálních tanečníků Tvé světlo.HER

    Devátý ročník Vánočního bazaru v Mokré čtvrti se konal v pražském Divadle Disk. Pořádali ho již tradičně herečky Aňa Geislerová a Tatiana Vilhelmová a slovenský režisér Peter Serge Butko. Výtěžek z bazaru půjde na dobročinné účely. Peníze poputují například na Nadaci Terezy Maxové, která financuje projekty zaměřené na děti. Loni se vybralo více než milion a půl korun.

    17. prosince

    V ČEZ Aréně v Pardubicích začalo očekávané Půlnoční turné Václava Neckáře. Další koncert se uskutečnil 18. prosince v Plzni a den na to turné vyvrcholilo v Tipsport Aréně v Praze. Václav Neckář zazpíval za doprovodu kapely Bacily a chlapeckého sboru Pueri gaudentes. Coby exkluzivní host turné se představila Marie Rottrová.

    18. prosince

    Srdce pro Havla Na Alžbětinské scéně Divadla Husa na provázku bylo v 9:45 hodin, na minutu přesně rok poté, co zemřel Václav Havel, slavnostně odhalen objekt Srdce pro Václava Havla. Jedná se o veliké, dva metry vysoké, otevřené voskové srdce, sestavené z nedohořelých svíček z nespočtu pietních míst, jež před rokem – na počest zesnulého prezidenta – spontánně zapalovali lidé po celé republice. Zrod tohoto díla a celá iniciativa vzešla od výtvarníků Lukáše Gavlovského a Romana Švejdy, kteří tenkrát pro tento koncept dali dohromady dobrovolníky po celé republice. Původní Srdce vzniklo v průběhu ledna a února 2012 a bylo vystaveno na piazzetě Národního divadla v Praze.hul

    V temné jeskyni Svou nejnovější autorskou hrou Dresscode: Amis & Amil v A studiu Rubín se režisér Daniel Špinar vrací do uzavřeného světa gayů. Činí tak opět s pochopením i nadsázkou, díky čemuž se mu znovu podařilo vytvořit psychologicky věrný, ale současně širší divácké obci přístupný, zábavný obraz příslušníků této menšiny. Inspirací se mu stal abnormálně blízký vztah dvou přátel z rytířského Románu o věrném přátelství Amise a Amila Julia Zeyera. K textu hry tak patří i pasáže v poetické, zastaralé češtině; herci je doprovázejí parodizující gestikulací. Tyto scény, umocněné „patřičným“ (parodizujícím) hudebním podkladem, se skrz ironii a odstup vysmívají nejen době, již popisuje Zeyer, ale i hollywoodsky kýčovitému filmovému ztvárňování obdobných romantických příběhů. Hlavní postavy ztvárňují Michal Kern (Amis) a Petr Vančura (Amil). Oba hrají „jako o život“. (více na i-DN)Veronika Boušová

    K prvnímu výročí úmrtí Václava Havla odvysílala Česká televize dokument režisérky Moniky Le Fay Poslední odcházení Václava Havla, které zachycuje atmosféru jeho pohřbu. Dalším dokumentem budou Poslední vzkazy Václava Havla, který zachycuje odlehčené chvilky při natáčení „výslechu“ V. Havla kardinálem Dominikem Dukou. Vzniká i závěrečný díl trilogie Václav Havel, Praha – Hrad a režisér Roman Vávra dokončuje portrétní snímek Ivan Havel: Pozdní sběr, jehož prostřednictvím během pěti let sledoval linii historického „rodu Havlů“.

    Při repríze Balady pro banditu v Divadle Jiřího Myrona zahájilo Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě Seznamku v divadle: večer zahájil přípitek v divadelním klubu, kde si po představení diváci mohli vyměnit své dojmy, potkat herce a najít nové známé nebo dokonce partnery. Dát v divadle prostor pro seznámení nás napadlo podle vzoru zahraničních divadelních scén. Dlouho jsem si pohrávala s myšlenkou pravidelných seznamovacích večerů ve stylu „každé první pondělí v měsíci balkon pro nezadané“ či „gayfriendly“ večerů. Obávala jsem se však, že v České republice na takové akce ještě nejsme připraveni, navíc pořádání seznamovacích večerů v divadle chce speciální přístup a energii a také potřebné zkušenosti. Oslovili jsme proto s touto myšlenkou ostravské seznamovací agentury a ve výsledku navázali spolupráci s agenturou Seznámení-aktivně.cz. – osvětlila šéfka marketingu Eliška Nováková.HER

    Zákaz Filipa!? Rozhodnutím Krajského soudu v Ostravě, které vynesla samosoudkyně JUDr. Anna Řeháková, bylo NDMS Ostrava v rámci předběžného opatření povinno zdržet se provozování a propagace své inscenace hry Oscara Wildea The Importance of Being Earnest pod názvem Jak důležité je mít Filipa, neb dědicové stejně nazvaného staršího překladu J. Z. Nováka jej považují za autorsky chráněný. Předběžné opatření přikazuje rovněž zdržet se užívání jména „Filip“ a obratu „mít filipa“. Ostravský titul se tak nyní bude nazývat Jak důležité je mít. Tento příkaz je v přímém protikladu k rozhodnutí soudkyně Městského soudu v Praze, která obdobnou žádost dědiců J. Z. Nováka s několikastránkovým odůvodněním zamítla. (více – včetně obsáhlé diskuse – na i-DN)hul

    19. prosince

    Stanovit cíle Stanovit cíle Prahy v řízení divadel a harmonogram transformace scén zřizovaných hlavním městem má do poloviny března 2013 tým Institutu umění – Divadelního ústavu. Jeho šéf Ondřej Černý svolal do sálu Nové scény v Praze Veřejnou diskusi divadelníků, aby se na řešení dané situace spolupodíleli ti, jichž se to týká. Radní Václav Novotný na setkání uvedl, že Praha má na kulturu 1‚25 miliardy korun, z čehož na financování divadel je 400 milionů. Z toho 280 milionů dostávají příspěvkové organizace, zbytek jde na granty. V roce 2013 bude podpora vyšší, ačkoli jinak byl městský rozpočet snížen, řekl a upozornil, že občas se rozhodnutí grantové komise dostává do rozporu se sebehodnocením jednotlivých scén. Černý kritizoval, že nefunguje koncepční orgán, který by sledoval kulturu v Praze. Poradní sbor primátora se neschází, chybí to i grantové komisi. Městské příspěvkovky nemají povinnost zveřejňovat výroční zprávy. Dělá to jen Divadlo Na zábradlí, které skládá účty, řekl. (více na i-DN)hul

    Národní divadlo v Brně zůstává bez ředitele. Ve výběrovém řízení komise pověřená magistrátem nikoho nevybrala. Divadlo dočasně vede provozní a výrobní náměstek Jan Petr, který vystřídal ekonomickou náměstkyni Marii Hubovou. Předchozí ředitel Daniel Dvořák dal v září výpověď. Rada města Brna zadá nové výběrové řízení, informoval ČTK mluvčí magistrátu Pavel Žára.

    20. prosince

    Pokračujeme V pražském Divadle Alfred ve dvoře konala malá slavnost. Ctibor Turba pozval své přátele, mimy, dávné i současné spolupracovníky, aby malým setkáním oslavili dvacet let práce občanského sdružení Divadlo Alfred. Během večera zrekapituloval jeho činnost a uvedl filmový dokument Vesnické mobilní kinečko o svém současném putování západočeskými vesnicemi a městečky s dodávkou, v níž zájemcům promítá filmy o. s. Divadla Alfred. (více na i-DN)hul

    Čtení o divadle na zimu
    Poslední letošní číslo revue Svět a divadlo se zabývá brněnskými inscenacemi s politickým nábojem (Nenápadný půvab buržoazie v Redutě i projekty Honzírkova Divadla Feste), v příspěvcích Josefa Rubeše a Pavlíny Pacákové se zaměřuje na inscenace Štěpána Pácla. Martin J. Švejda reflektuje poslední sezonu Činoherního klubu, produkcím „nového cirkusu“ se věnují Jana Bohutínská, Karel Král i Vladimír Mikulka. Z mnoha dalších příspěvků připomeňme články o letošní Divadelní Nitře a kritické rozbory nového Dona Giovanniho v Národním divadle či Wagnerovy tetralogie v Mnichově.

    Vyšlo též periodikum Disk (číslo 42 je podle úvodního slova Jaroslava Vostrého posledním tištěným). Přináší obsáhlou recenzi Lenky Chválové provedení Pucciniho opery Turandot v prostoru římského divadla provensálského městečka Orange. Scénickým tancům ve Venezuele se věnuje příspěvek Stanislava Slavického. Za pozornost stojí studie Jana Hančila o pronikání myšlenek Stanislavského na západ. Důležitým příspěvkem k dějinám českého herectví je Pivcův Jago od Jaromíra Kazdy. br

    Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi připravilo výstavu Kašpárci celého světa. V rámci vernisáže výstavy a ke 40. výročí založení muzea byla pokřtěna kniha Obrazy z dějin českého loutkářství.

    24. prosince

    TV Dvanáct měsíčků
    Nová pohádka Karla Janáka se natáčela ve skanzenu Rožnov pod Radhoštěm. „Skanzenní“ ovšem není, stejně tak jako Šťastný smolař scenáristy Marka Epsteina a režiséra Jiřího Stracha, jež byla uvedena na prvním programu České televize o den později – na Boží hod. Obě pohádky zaujmou především hvězdným hereckým obsazením. Měsíčky hraje Radoslav Brzobohatý, Pavel Kříž, Miroslav Táborský, Václav Postránecký či Ota Jirák. Za zmínku stojí také macecha Veroniky Žilkové a její marnivá dcera Květa (Ivana Korálová), jistě ne náhodou jejich slavnostní oděv a cesta na saních připomíná pohádku, která již přes třicet let hraje vánoční prim – Tři oříšky pro Popelku Václava Vorlíčka. Jen hudba Ondřeje Brzobohatého je o poznání kvalitnější než ta Svobodova a božský zpěv Gottův. Ve Šťastném smolaři samozřejmě zaujme Dagmar Veškrnová-Havlová jako vznešená Štěstěna a především pak Ivan Trojan jako lhář (či Baron Prášil) a Filip Cíl jako smolařský kominík Filip. Smolař však není čistokrevná pohádka, pomrkávání na dospělého diváka nakonec převažuje – trhání zdravých zubů u kováře, narážka na titul z plzeňských práv, Carlosův hrad Monte Carlos. To vše okořeňuje Trojanovo a Cílovo road-movie na motorce, které je doprovázeno ilustrovaným prostředím tolik podobným Zemanovým filmům. Dvanáct měsíčků je klasická a kvalitně natočená pohádka, Šťastný smolař je však vtipný, kreativní a vizuálně nápaditý film.LDS

    Šťastný smolař

    • Autor:
    • Publikováno: 8. ledna 2013

    Komentáře k článku: 12. prosince–24. prosince

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,