Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Zápisník nezmizelé (No. 14)

La Bohéme po třista třicáté sedmé! Inscenace jedné z nejznámějších oper Giacoma Pucciniho autorského týmu Gunda Mapache, Christine Mielitz a Peter Heilein měla premiéru v říjnu 1983 a od té doby se zařadila mezi stálice reperoáru Semperoper Dresden.

Semperoper Dresden. FOTO VERONIKA PAROULKOVÁ

A není divu. Jde o autentickou a velmi povedenou inscenaci, skutečně veristickou, zdravě reálnou, s propracovanými detaily. Až máte pocit, že čtete barvitě popisnou knihu.

Už v prvním dějství zaujmou hlasitě „bafající“ kamínka, dlažba podobná té pařížské na celém jevišti, nenápadně dokonalá ošuntělost i nadhled vystihující prostředí i mentalitu bohémy. V druhém opona odkrývá kouzelné pařížské nároží s kavárnou. Atmosféra je dokonalá, nechybějí secesní vitráže, zahradní kovový, bíle natřený nábytek i určitý typický chaos. Vábící Musettu doprovází při její árii houslista přímo na jevišti. Ve scéně nad ránem, kdy se scházejí metaři, mlékaři a ostatní obyčejní lidé, zazní do hudby po verši o kapli Saint-Michel údery zvonu. Třetí dějství nás vrací do komůrky Rodolfa, ovšem není tu postel, kterou většina inscenátorů volí jako místo posledních chvil Mimi. Zde je hlavní hrdinové tráví u starého pianina. Celkově je drážďanská Bohéma tmavší, zahalená do tlumených tónů s převládajícími odstíny šedi, což je typická atmosféra pro tento operní dům.

Celkově je drážďanská Bohéma tmavší, zahalená do tlumených tónů s převládajícími odstíny šediFOTO archiv Semperoper

V pátek 19. ledna tohoto roku vystoupila jako Mimi Maija Kovalevska, která v této roli debutovala i v MET. Zpívala s nadhledem, skromností a šťavnatě sametovým sopránem, příjemně zabarveným i v nejvyšších tónech. Američanka Emily Dorn byla nádherně hravou a koketní Musettou, správně vyzývavá, v závěrečné scéně i vysoce citlivá. Její projev byl kultivovaný a lechtivý zároveň. Hlasově upoutala barvou i sytostí. Nepřehlédnutelné bylo její entrée v bílých přiléhavých šatech doladěných flitry, které zvládla výrazově skvěle a nakažlivě. O něco méně se mi tentokrát líbil Ukrajinec Dmytro Popov jako Rodolfo. Zpívá sytě a s nasazením, přesto jsem měla pocit, že je jeho hlas obrácený částečně dovnitř, místo aby se plnohodnotně a jasně nesl do hlediště. Část ho zůstávala zastřená a utlumená. Některé vyšší polohy měl naopak o trochu víc razantní, než bylo třeba. Ale to píšu o nuancích. Druhý Luciano Pavarotti se bohužel hned tak nenarodí, abychom se dočkali opět úžasně vystižených emocí u závěrečných výkřiků: Mimi…, při kterých mrazívalo. Výkon to byl výborný a v českých podmínkách by jistě patřil mezi absolutní tenorovou špičku. Solidním, i když ne přímo výrazným Marcellem byl John Chest.

Jde o autentickou a velmi povedenou inscenaci. FOTO MATTHIAS CREUTZIGER

Inscenaci hudebně nastudoval a řídil americký dirigent John Fiore. Staatskapelle Dresden vedl se svým typicky širokým úsměvem svěže, energicky a poeticky. Opět jsem si uvědomila, jak moc dělá s operou dobrý orchestr! Mnohé melodie totiž mohou v horším podání vyznít díky jejich lyričnosti – speciálně v této opeře – až kýčovitě. Což ale není případ Staatskapelle. Bohéma v jejím provedení je propracovaným a hlubokým dílem.

Semperoper Dresden Giacomo Puccini: La bohème. Hudební nastudování Giampaolo Bisanti, režie Christine Mielitz, výprava Peter Heilein, světla Friedewalt Degen, vedoucí sboru Cornelius Volke, dramaturgie Matthias Rank. Sächsischer Staatsopernchor Dresden, Kinderchor der Sächsischen Staatsoper Dresden, Sächsische Staatskapelle Dresden. Premiéra 23. října 1983. Psáno z reprízy 19. ledna 2018.

 

  • Autor: Veronika Paroulková
  • Publikováno: 01. února 2018

Komentáře k článku: Zápisník nezmizelé (No. 14)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,