Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října již devátý ročník mezinárodního divadelního festivalu Dialog. Od konce září z jeho programu začala mizet některá ohlášená polská představení, a to kvůli rozhodnutí ministerstva kultury a národního dědictví o ukončení grantu uděleného festivalu. Na scénu se původně neměly dostat inscenace Nepřítel lidu v režii Jana Klaty, Hymna na lásku v režii Marty Górnické (spolupráce divadel v Poznani, Varšavě a berlínského Maxim Gorki Theater) a Jedno gesto v režii Wojtka Ziemilského.

Důvodem odmítnutí financovat tento prestižní festival je zařazení inscenace Klątwa (Prokletí) v režii chorvatského režiséra Olivera Frljiće. Provokativní inscenaci popsal publicista a kritik Jakub Majmurek: Již druhá „papežská“ scéna (nepopíšu, co se přesně dělo, ale ujišťuji vás, že je to moc) nastavila úroveň obrazů a obscénnosti tak vysoko, jako by měla pobouřené diváky donutit k odchodu. (…) Od té chvíle již víme, že tato hra působí v určité konvenci a že překročila limity těžko překročitelné v polské veřejné sféře. (krytykapolityczna.pl)

Po premiéře v únoru tohoto roku (Teatr Powszechny ve Varšavě) následovaly protesty zahrnující výhrůžky smrtí hercům a dalším zaměstnancům divadla. Polská televize nelegálně zveřejnila části představení vytržené z kontextu a rozdmýchala ještě větší nevoli. Polský právní institut měl dokonce vyzvat Evropskou radu, aby se k inscenaci vyjádřila, jelikož podle institutu otevřeně nabádá k násilí. V březnu se režisér Frljić obrátil na předsedu Evropské komise Jeana-Clauda Junckera a snažil se poukázat na neustálé mediální ataky a projevy nenávisti.

Oliver Frljić je i u nás chápán jako kontroverzní režisér po uvedení představení Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně slovinského divadla Mladinsko Theatre (na festivalu Bazaar 2017) a Balkan macht frei německého Residenztheater Mnichov (na Divadelní Floře Olomouc 2017). Psalo se o něm například jako o mezinárodně uznávaném provokatérovi. Do České republiky je znovu pozván právě s inscenací Klątwa na PALM OFF FEST 2017.

Kroky polské krajně pravicové vlády jsou nejen polskou divadelní komunitou vnímány jako politický a ideologický atak a cenzurní zásah. Na stránkách festivalu Dialog najdeme výčet podobných zásahů současné vlády proti několika inscenacím za posledních několik let. Téměř vždy, když se inscenátoři zaměří na téma církve, kritizují politickou reprezentaci země, nebo se na jevišti objeví nahota a explicitně znázorňovaný sex, mohou očekávat potíže spojené s financemi, personálními změnami či protesty. Skupina konzervativních či nacionálně smýšlejících občanů nazývaná Růžencová křížová výprava v některých případech blokuje divadla, jak se stalo například při uvedení inscenace Smrt a dívka v roce 2016.

Na začátku října byl zveřejněn na stránkách festivalu Dialog otevřený dopis adresovaný polskému ministru kultury Piotrovi Glińskému podepsaný Krzysztofem Mieszkowským, bývalým ředitelem Teatru Polskiego ve Vratislavi, který byl odejit právě po aféře s inscenací Smrt a dívka. Mieszkowski se v něm odvolává na porušení ústavy v článku 73, podle něhož je každému zaručena svoboda umělecky tvořit, a poukazuje na porušení demokratických principů země.

Festivalu se dostává velké podpory různých organizací i divadel. Vznikla sbírka Chraňte Dialog, zastavte cenzuru!, ve které se angažovala Agnieszka Holland a Festival polských filmů v Gdyni a dalších osm desítek institucí i jednotlivců. Goethe-Institut přispěl na inscenaci Marty Górnické, ve které se angažoval také Maxim Gorki Theater a jejímž partnerem je právě institut. Ze sbírky se zafinancuje inscenace Jana Klaty, jež má nakonec být uvedena v Krakově. Diváci budou z Vratislavi dopraveni tam i zpět bezplatně. Více než polovinu nákladů se podařilo sbírkou pokrýt, a jak nakonec vše dopadne, se teprve ukáže. Nic nemá jisté ani inscenace Klątwa, která se odehraje pouze v případě, že bude vyprodána, a tedy si na sebe vydělá.

Z festivalu se během několika týdnů stala platforma pro boj proti cenzuře a za svobodu umělecké tvorby. Každý den se ozývají další příznivci s finanční či jinou podporou. To ovšem nic nezmění na tom, že svobodně umělecky tvořit je v již téměř nedemokratickém a cenzurou ovládaném Polsku skoro nemožné.

  • Autor: Petra Bruzlová
  • Publikováno: 17. října 2017

Komentáře k článku: Z Dialogu monolog

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,