Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října již devátý ročník mezinárodního divadelního festivalu Dialog. Od konce září z jeho programu začala mizet některá ohlášená polská představení, a to kvůli rozhodnutí ministerstva kultury a národního dědictví o ukončení grantu uděleného festivalu. Na scénu se původně neměly dostat inscenace Nepřítel lidu v režii Jana Klaty, Hymna na lásku v režii Marty Górnické (spolupráce divadel v Poznani, Varšavě a berlínského Maxim Gorki Theater) a Jedno gesto v režii Wojtka Ziemilského.

Důvodem odmítnutí financovat tento prestižní festival je zařazení inscenace Klątwa (Prokletí) v režii chorvatského režiséra Olivera Frljiće. Provokativní inscenaci popsal publicista a kritik Jakub Majmurek: Již druhá „papežská“ scéna (nepopíšu, co se přesně dělo, ale ujišťuji vás, že je to moc) nastavila úroveň obrazů a obscénnosti tak vysoko, jako by měla pobouřené diváky donutit k odchodu. (…) Od té chvíle již víme, že tato hra působí v určité konvenci a že překročila limity těžko překročitelné v polské veřejné sféře. (krytykapolityczna.pl)

Po premiéře v únoru tohoto roku (Teatr Powszechny ve Varšavě) následovaly protesty zahrnující výhrůžky smrtí hercům a dalším zaměstnancům divadla. Polská televize nelegálně zveřejnila části představení vytržené z kontextu a rozdmýchala ještě větší nevoli. Polský právní institut měl dokonce vyzvat Evropskou radu, aby se k inscenaci vyjádřila, jelikož podle institutu otevřeně nabádá k násilí. V březnu se režisér Frljić obrátil na předsedu Evropské komise Jeana-Clauda Junckera a snažil se poukázat na neustálé mediální ataky a projevy nenávisti.

Oliver Frljić je i u nás chápán jako kontroverzní režisér po uvedení představení Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně slovinského divadla Mladinsko Theatre (na festivalu Bazaar 2017) a Balkan macht frei německého Residenztheater Mnichov (na Divadelní Floře Olomouc 2017). Psalo se o něm například jako o mezinárodně uznávaném provokatérovi. Do České republiky je znovu pozván právě s inscenací Klątwa na PALM OFF FEST 2017.

Kroky polské krajně pravicové vlády jsou nejen polskou divadelní komunitou vnímány jako politický a ideologický atak a cenzurní zásah. Na stránkách festivalu Dialog najdeme výčet podobných zásahů současné vlády proti několika inscenacím za posledních několik let. Téměř vždy, když se inscenátoři zaměří na téma církve, kritizují politickou reprezentaci země, nebo se na jevišti objeví nahota a explicitně znázorňovaný sex, mohou očekávat potíže spojené s financemi, personálními změnami či protesty. Skupina konzervativních či nacionálně smýšlejících občanů nazývaná Růžencová křížová výprava v některých případech blokuje divadla, jak se stalo například při uvedení inscenace Smrt a dívka v roce 2016.

Na začátku října byl zveřejněn na stránkách festivalu Dialog otevřený dopis adresovaný polskému ministru kultury Piotrovi Glińskému podepsaný Krzysztofem Mieszkowským, bývalým ředitelem Teatru Polskiego ve Vratislavi, který byl odejit právě po aféře s inscenací Smrt a dívka. Mieszkowski se v něm odvolává na porušení ústavy v článku 73, podle něhož je každému zaručena svoboda umělecky tvořit, a poukazuje na porušení demokratických principů země.

Festivalu se dostává velké podpory různých organizací i divadel. Vznikla sbírka Chraňte Dialog, zastavte cenzuru!, ve které se angažovala Agnieszka Holland a Festival polských filmů v Gdyni a dalších osm desítek institucí i jednotlivců. Goethe-Institut přispěl na inscenaci Marty Górnické, ve které se angažoval také Maxim Gorki Theater a jejímž partnerem je právě institut. Ze sbírky se zafinancuje inscenace Jana Klaty, jež má nakonec být uvedena v Krakově. Diváci budou z Vratislavi dopraveni tam i zpět bezplatně. Více než polovinu nákladů se podařilo sbírkou pokrýt, a jak nakonec vše dopadne, se teprve ukáže. Nic nemá jisté ani inscenace Klątwa, která se odehraje pouze v případě, že bude vyprodána, a tedy si na sebe vydělá.

Z festivalu se během několika týdnů stala platforma pro boj proti cenzuře a za svobodu umělecké tvorby. Každý den se ozývají další příznivci s finanční či jinou podporou. To ovšem nic nezmění na tom, že svobodně umělecky tvořit je v již téměř nedemokratickém a cenzurou ovládaném Polsku skoro nemožné.

Petra Bruzlová

  • Autor: DN
  • Publikováno: 17. října 2017

Komentáře k článku: Z Dialogu monolog

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,