Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který čerpá z textů Petera Maylea a Karla Čapka a přibližuje britskou mentalitu, přichází režisérka Lída Engelová do Divadla Viola s volným pokračováním „národních profilů“ v pásmu Volnost, rovnost, gastronomie. Je zcela evidentní, že jde o Francii, jako podklad pro scénář tentokrát posloužily výhradně vtipné „komentáře“ populárního Petera Maylea, jehož knihy patří k oblíbené četbě také v českých překladech. Angličan, který mnoho let strávil ve Francii, se na specifika obyvatel země galského kohouta dokáže podívat s nadhledem a všímá si ve zvýšené míře tamní gastronomie, mimo jiné tradice michelinských hvězdiček, a zamýšlí se i nad tím, proč tolik rozjedení Francouzi netloustnou.

Miroslav Táborský v požitkářské inscenaci Volnost, rovnost, gastronomie FOTO VIKTOR KRONBAUER

V novince Violy vystupují Simona Vrbická, Václav Kopta a Miroslav Táborský, a tento literární kabaret se vlastně včleňuje do momentální vlny masové receptářské posedlosti, ovšem v nadlehčené a kultivované formě. Srovnáme-li s projektem předchozím, tím o Anglii, je tematika přece jenom redukovanější (byť se na začátku objeví i výstup týkající se vzniku Marseillaisy), navíc britská féerie jiskřila výraznějším osobnostním ručením (Marek Eben, několik prvních představení ještě Petr Skoumal, Jan Vlasák). Roztomile kuchyňská besídka může ovšem nabídnout několik divadelně dobře pointovaných výstupů, například ten, v němž se v proměnách nálad střídá gurmánské líčení obou pánů stran požívání šneků, s lyrickým, dámsky zasněným vyprávěním o olivovníku. Václav Kopta působí poživačněji ve vášnivé promluvě o lanýžích než ve dvou vlastních „potravinářských“ písničkách, Miroslav Táborský vnáší do celku uvážlivě vyzrálé, přesné herectví. Francouzská atmosféra je budována i úryvky ze songů, možná až příliš známých, jako Já na vojnu se dal pro krásnou plavovlásku (pánové u klavíru) či Milord v podání Edith Piaf (ze záznamu). Esprit a šarm obyvatel gurmánského území navozují vlastně i kostýmy (Kopta u klavíru sice „v civilu“, ovšem Vrbická s Táborským v elegantně uvolněných aplikacích bílé a červené).

Inscenace provokuje chuťové pohárky a myslím, že by bufet divadla měl mít pro reprízy dílka připraveno kromě obligátní nápojové nabídky také vždy něco k snědku.

Divadlo Viola – Volnost, rovnost, gastronomie. Scénář (z textů Petera Maylea) Johana Kudláčková a Lída Engelová, režie L. Engelová, scéna Ivo Žídek, kostýmy Ivana Brádková, autor písní a hudební spolupráce Václav Kopta. Premiéra 25. září 2017.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 17. října 2017

Komentáře k článku: Šneka, či lanýže?

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,