Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který čerpá z textů Petera Maylea a Karla Čapka a přibližuje britskou mentalitu, přichází režisérka Lída Engelová do Divadla Viola s volným pokračováním „národních profilů“ v pásmu Volnost, rovnost, gastronomie. Je zcela evidentní, že jde o Francii, jako podklad pro scénář tentokrát posloužily výhradně vtipné „komentáře“ populárního Petera Maylea, jehož knihy patří k oblíbené četbě také v českých překladech. Angličan, který mnoho let strávil ve Francii, se na specifika obyvatel země galského kohouta dokáže podívat s nadhledem a všímá si ve zvýšené míře tamní gastronomie, mimo jiné tradice michelinských hvězdiček, a zamýšlí se i nad tím, proč tolik rozjedení Francouzi netloustnou.

Miroslav Táborský v požitkářské inscenaci Volnost, rovnost, gastronomie FOTO VIKTOR KRONBAUER

V novince Violy vystupují Simona Vrbická, Václav Kopta a Miroslav Táborský, a tento literární kabaret se vlastně včleňuje do momentální vlny masové receptářské posedlosti, ovšem v nadlehčené a kultivované formě. Srovnáme-li s projektem předchozím, tím o Anglii, je tematika přece jenom redukovanější (byť se na začátku objeví i výstup týkající se vzniku Marseillaisy), navíc britská féerie jiskřila výraznějším osobnostním ručením (Marek Eben, několik prvních představení ještě Petr Skoumal, Jan Vlasák). Roztomile kuchyňská besídka může ovšem nabídnout několik divadelně dobře pointovaných výstupů, například ten, v němž se v proměnách nálad střídá gurmánské líčení obou pánů stran požívání šneků, s lyrickým, dámsky zasněným vyprávěním o olivovníku. Václav Kopta působí poživačněji ve vášnivé promluvě o lanýžích než ve dvou vlastních „potravinářských“ písničkách, Miroslav Táborský vnáší do celku uvážlivě vyzrálé, přesné herectví. Francouzská atmosféra je budována i úryvky ze songů, možná až příliš známých, jako Já na vojnu se dal pro krásnou plavovlásku (pánové u klavíru) či Milord v podání Edith Piaf (ze záznamu). Esprit a šarm obyvatel gurmánského území navozují vlastně i kostýmy (Kopta u klavíru sice „v civilu“, ovšem Vrbická s Táborským v elegantně uvolněných aplikacích bílé a červené).

Inscenace provokuje chuťové pohárky a myslím, že by bufet divadla měl mít pro reprízy dílka připraveno kromě obligátní nápojové nabídky také vždy něco k snědku.

Divadlo Viola – Volnost, rovnost, gastronomie. Scénář (z textů Petera Maylea) Johana Kudláčková a Lída Engelová, režie L. Engelová, scéna Ivo Žídek, kostýmy Ivana Brádková, autor písní a hudební spolupráce Václav Kopta. Premiéra 25. září 2017.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 17. října 2017

Komentáře k článku: Šneka, či lanýže?

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,