Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Každý musí sestoupit do pekla

Hrát na konci léta v krásném plenéru štvanického ostrova antiku je dobrý nápad. Letos se zdejší Antická Štvanice konala podruhé a Nebeského inscenace Orfea po loňské trochu školsky digestové Oresteii ukázala druhý mantinel možného přístupu ke klasické látce.

Nebeského Orfeus je hodně divoká a působivá inscenace FOTO MARTIN ŠPELDA

Už několikaminutový úvod naznačil, že z Ovidiových Proměn, které inscenaci inspirovaly, tu toho zas tak moc nebude. David Prachař (alternoval Saša Rašilov) v odpudivě růžových slipech s bohorovnou nadutostí pohovoří o mrtvé matce i o tom, že on vlastně žádným zpěvákem není, že to v něm prostě jen tak zní. Větší část představení se ale odehraje o kus dál na velkém pískovišti s propadlem, vedoucím kamsi dolů do podsvětí. Společně s obrovskou průhlednou koulí, umístěnou o kousek dál na trávníku, s výhledem na stromy či na zářivé panoráma Hradčan vzniká prostor, který lze s klidným svědomím označit poněkud profláklým termínem „magický“. Zvlášť, když štvanickým zdymadlem tu a tam propluje osvětlený parník.

Nebeský s šesticí účinkujících (kromě Davida Prachaře a Lucie Trmíkové je to ještě čtveřice tanečníků ze skupiny 420People) rozehrávají zběsilý rej, ve kterém se odkazy na antické mýty prolínají s úvahami o smrti, lásce a o incestu. Zatímco první tři výše zmíněné tematické okruhy se volně vážou k příběhu pěvce Orfea a jeho mrtvé ženy Eurydiky, ten zbývající se formálně odráží od mýtu, ve kterém beznadějně zamilovaná princezna Myrrha lstí přiměje k souloži vlastního otce (zde jsou využity citace z pamětí Klause Kinského, jenž byl podezříván ze sexu se svou vlastní matkou i dcerou). Atmosféru blyštivé dekadence, napůl oslnivé a napůl ubohé, kongeniálně spoluvytvářejí tradičně výstřední kostýmní kreace Petry Vlachynské.

Prachař s Trmíkovou se proměňují náhle a nevypočitatelně. Sledujeme samolibou pophvězdu, novinářku, surfaře ve zlaté kombinéze, cynickou Lolitku, unavený manželský pár nebo třeba Orfea, který v poklesle apokryfním duchu vysvětluje, proč bylo lepší se ohlédnout, a nechat tak Eurydiku dole. Hrané pasáže se nejčastěji nesou v náladě drastické perzifláže, vážnější kontrast pak doplňují taneční výstupy; někdy samostatné, jindy probíhají paralelně s hereckou akcí nebo reprodukovaným textem. Dojde však i na efektní pohybové číslo uvnitř rudě nasvícené koule, doprovázené blikáním stroboskopu, přepáleným zvukem přistávajícího vrtulníku a proudy jisker, vytvářených pomocí rozbrušovaček.

Úplný závěr hodně divokého, ale vzdor obtížné racionální uchopitelnosti působivého a silného představení je naopak zklidněný. S odkazem na idylicky vyrovnané staré manžele Filémónu a Baucise jej tvoří obraz, který nahlédne orfeovský mýtus z překvapivě nadějeplného úhlu (a nic na tom nezmění ani obligátní dávka ironie daná tím, že přitom Trmíková mele maso ve velkém ručním mlýnku). Smrt nemusí být nutně definitivním koncem, může znamenat i naději na další shledání. Koneckonců, takové pojetí dává smysl i s ohledem na křesťanské základy, které byly v tvorbě Nebeského a Trmíkové vždy přítomné.

Vila Štvanice, Praha – Ovidius: Orfeus. Režie a scéna Jan Nebeský, dramaturgie a scénář Martin Hýča, kostýmy a scéna Petra Vlachynská, hudba Jan Šikl, choreografie Václav Kuneš & 420People. Premiéra 9. září 2017.

  • Autor: Vladimír Mikulka
  • Publikováno: 03. října 2017

Komentáře k článku: Každý musí sestoupit do pekla

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,