Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Vadíte svým sousedům?

Romské Bělorusko leží ve východních Čechách.

Vadí vám vaši sousedé?

Čeho se bát v Kostelci?

V Kostelci nad Orlicí se potkávají tři výrazně odlišné skupiny lidí – Češi, Romové a imigranti. Napětí a emoce, které jejich soužití nutně provázejí, inspirovaly tvůrce projektu vadí-nevadí.cz. Nezvyklý mezikulturní dokumentární počin započal v roce 2012 terénním průzkumem na náměstí v Kostelci a po necelých dvou letech vyústil v premiéru v pražském divadle Archa.

FOTO ARCHIV DIVADLA

Jediným divadelním profesionálem na jevišti je komentátor a moderátor děje Philipp Schenker FOTO ARCHIV DIVADLA

Autory konceptu jsou Jana Svobodová a Philipp Schenker, kteří na jeviště přivedli přímo obyvatele tohoto východočeského městečka. Na scéně se sešli zástupci všech tří kosteleckých skupin, od dětí po důchodce. Z jejich výpovědí před očima diváků postupně vzniká útržkovitý obraz běžného života ve městě, se svými vztahy, problémy, vzpomínkami, předsudky i radostmi.

Klíčovou charakteristikou takto vzniklé inscenace je výhradní zapojení neherců, a to ještě věkově a národnostně velmi rozdílných. Jediným divadelním profesionálem na jevišti je komentátor a moderátor děje, Philipp Schenker – sám ovšem pro změnu Nečech, Švýcar s patrným německým přízvukem. Romskou část obyvatel zastupuje několik dětí a jedna důchodkyně, za imigranty žijící v přilehlém uprchlickém táboře hovoří mladý běloruský pár Aňa a Evžen. Tři české děti jsou spíše doplněním skupiny, vzorkem, oproti němuž je možno vymezit druhé dvě části.

Proti čemu bojujeme? Co nám vadí? Čeho se bojíme? Někdo se bojí tmy a někdo výslechů a ponížení, jiný špatných známek. Mozaikovitý dokument si vybírá dílčí otázky, na kterých je vidět, že s lidmi je to mnohem složitější, než aby je bylo možné rozdělit do krabiček podle národnosti. Obraz vzorku společnosti se před námi skládá v přímém přenosu. Divák má pocit, že sleduje rekonstrukci dílčích událostí, analýzu tématu, sběr materiálu, nikoli nazkoušené představení; dění na scéně má výrazně civilní ráz.

FOTO ARCHIV DIVADLA

Obyvatelé Kostelce nás provedou náměstím v dešti, uprchlickým táborem i hřbitovem. FOTO ARCHIV DIVADLA

Stěžejní prostor je věnován vyprávění běloruských uprchlíků. Síla jejich příběhu, podtržená neobvyklým zpracováním, by stačila jako samostatné téma. A co víc, na pozadí dramatického vývoje politické situace na Ukrajině, jenž v době premiéry a prvních repríz začal rychle nabírat na intenzitě, vyznívá jejich vyprávění možná naléhavěji a aktuálněji než tvůrci zamýšleli.

S Aňou a Evženem prožijeme demonstraci proti prezidentu Lukašenkovi, přechod hranic, první setkání s češtinou a svízele života v uprchlickém táboře až do přidělení vytouženého azylu. Ke stylizované rekonstrukci těchto klíčových momentů napomáhá přenosná kamera, videoprojekce a promítané ilustrace. Dětem-figurantům udílí pokyny Aňa, jejíž běloruský přízvuk střídá německá čeština švýcarského komentátora.

Scénografie vadí-nevadí.cz je poměrně minimalistická, tvoří ji vlastně jen několik stojacích pláten, nasouvaných a přeskupovaných do stále nových scén. Práce s těmito pohyblivými kulisami (činnost kulisáků samozřejmě obstarávají opět sami herci, tedy přesněji neherci) je ale promyšlená a funkční. Podtrhuje ji kreativní zapojení světla ve stínohrách a projekcích, na plátně se střídá déšť se záběry z demonstrací, kopiemi běloruských dokumentů, papírovými kolážemi nebo obrazem z kamery na jevišti v reálném čase.

Celá snůška otázek, odpovědí, rekonstrukcí a vztahů je velmi explicitně zarámována do dětské hry na otázky a fanty. Z ní pochází název i počáteční scéna, v níž přibíhající účastníci postupně představují sami sebe prostřednictvím svých vlastních „vadí-nevadí“. Promítaný motiv točící se lahve je zase vypůjčen ze hry flaška. Esteticky působivé, ale jinak v podstatě bezdůvodné. Okleštěním od poněkud násilně zastřešujícího tématu dětské hry na otázky by inscenace neztratila svou výpovědní hodnotu ani přesah do reality.

Dětská hra vadí-nevadí se na jevišti nehraje. Nedozvíme se dokonce ani její pravidla. Jejím smyslem je zde apel na diváka, který se rozhoduje, jestli se mu divadelní dokument líbí, nebo jestli mu na něm něco vadí. Vadí mu stejné věci jako kosteleckým? A vadí mu v divadle nebo v životě?

Na závěr recenze by mělo vyplynout, jestli bude mít projekt u diváků úspěch, jestli je povedený a hezký… Ale s těmito kategoriemi je u dokumentu potíž. Tak pouze konstatuji – nápad je originální a jeho zpracování funguje. Vzdávám obdiv všem, zvláště dětským hercům-nehercům za energii a úsilí vložené do ztvárňování obrazu vlastního domova. Protože skutečné emoce na jevišti jsou přeci jen skutečné a vychází-li myšlenky a výpovědi z opravdových prožitků aktérů děje, divák to pozná. A pokud se přesto ošívá a v průběhu večera mu něco VADÍ, je to pravděpodobně tím, že se našel v některých nelichotivých postojích, objevil sám sebe v roli předsudečného souseda nebo prostě zjistil, že o některých věcech nechce přemýšlet. Od sledování této inscenace se prostě tak nějak nejde distancovat. Takže pokud VADÍ, je to jenom dobře.

Divadelní dokument tohoto druhu není v Arše ojedinělý. Vzpomeňme loňskou inscenaci Boys & Girls, vytvořenou se skupinou dětí a seniorů, nebo projekt Tělovník obecný – Corpus Vulgaris z roku 2010, který pracuje se zkušenostmi lidí, žijících s různými druhy zdravotních či sociálních handicapů, a také těch, jejichž vztah k tělu je ovlivněn specifickou profesí či věkem.

Divadlo Archa – Jana Svobodová, Philipp Schenker: vadí-nevadí.cz / Kdo je srab a kdo je hrdina? Režie Jana Svobodová, hudba Michael Romanyshyn a Jan Burian, video Jaroslav Hrdlička, světla Pavel Kotlík, dramaturgie Lonneke van Heugten, Ondřej Hrab. Premiéra 11. února 2014 (psáno z reprízy 15. března 2014).

  • Autor: Klára Zindulková
  • Publikováno: 27. března 2014

Komentáře k článku: Vadíte svým sousedům?

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 12/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


13. 6.–26. 6. 2017

Číslo 12/2017 (13. 6.–26. 6. 2017)

Obsah čísla 12/2017

Slovo ...

O sochaři, jehož zabil...

Říkalo se mu „fronta na maso“....

Sukces měsíce

Divadelní Flora Olomouc

Divadelní festival v Olomouci již...

Dotazník

Linda Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Rozdělování veřejných...

V Brně se po roce 1989 pomalu a s...

Fejeton

Povaha česká prokouřená

Blížila se půlnoc posledního...

Názor

„Kouříme? Nekouříme –...

Titulní citát z Havlovy Zahradní...

Glosa

Nedá mi to

Karla Hofmannová na vedlejší straně...

Přehlížená Afrika

Třináctý ročník festivalu Tvůrčí...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Třetí ročník anonymní soutěže o...

Reportáž

Kritika

Sukně příliš široké pro...

Hru Christophera Hamptona Nebezpečné...

Na vlně teenagerovské

Osmidílná série Mládí v hajzlu...

Ze života loutek, které už...

BodyVoiceBand, jehož základ tvoří...

Divadelní galerie

Na začátku Fragmentů milostných...

Divadelní galerie

Na začátku Fragmentů milostných...

S Čechovem neradno režijně...

Racek, jedna z pětice „velkých...

Honibrku, ty jsi Káj?

Představení AnderSen začne jako...

To je směšné, cha, cha,...

David Drábek uvařil hradeckého...

Pěkná napodobenina

Plzeňská opera uvedla českou...

Nový pokus o Žítkovské...

Dodo Gombár se jako režisér a...

Tři muži v chalupě aneb...

Závěrečná část „angažované,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 12/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Šťastná budoucnost?...

Ve Zlíně proběhl v polovině května...

Dušan D. Pařízek: Čas od...

S režisérem Dušanem D. Pařízkem...

Pestrá Flora

V polovině května rozkvetla Olomouc...

Olomoucké divadelní zázraky

Divadelní Flora Olomouc: 12.–21....

Rozhovor

Alexandre Katsapov: Emoce teď...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jak se vaše divadlo vyrovná...

Rozhovor s řediteli o kouření v...

Kauza

Kontext

Balety v Národním divadle

V březnu uspořádaly Divadelní noviny...

Anamnézy zla a jiskřičky...

Úvahy filmové

Burza

Nahlédnutí do výtvarné...

Národní muzeum informuje

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kartinky z Ruzyně

Teď by to bylo 41 let, ale ten smrad...

Zahraničí

Streaming, decibely, skype

Nová dráma 2017

Nečekej na lepší časy aneb...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Trzymaj się, Stary

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Olga Racková-Doležalová (15. 1. 1934...

Výročí

Výročí 1.−15. července

Adamcová Marie, kostýmní výtvarnice...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (II)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Expert – Obřad jako obraz

Fagi a divadlo

Akce / Action

Výpravnou publikaci Akce/Action...

Expert – obřad jako obraz

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 12/2017



Obsah,