Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Ti hoši docela zlobí, ale ne nás

Vzorně je inscenací Synáčci naplněna tato sebecharakteristika: Soubor Tygr v tísni se pravidelně zabývá adaptacemi autobiografické a biografické literatury 20. a 21. století, skrze niž mapuje politické, kulturní a historické proměny a klima moderní doby. V programu k Synáčkům stojí: Inspirováno románem Roberta Musila Zmatky chovance Törlesse, autobiografií Thomase Bernharda Obrys jednoho života a povídkami Reinera Marii Rilkeho.

Internát, čtyři postele, čtyři mladí studenti odění v internátní, nevinnost evokující uniformičky… FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni do světa, který poznává téměř okamžitě každý, kdo četl zejména zmíněný Musilův román; o něj se totiž text studenta činoherní režie DAMU Tomáše Loužného opírá především a nejčitelněji. Internát, čtyři postele, čtyři mladí studenti odění v internátní, nevinnost evokující uniformičky. Mezi zelenáče zavítá matka jednoho z nich, návštěvnicí je ovšem i prostitutka Božena. Obě dámy herecky zkušeně zvládá a odstiňuje Nataša Gáčová. Role týraného studenta Basiniho se zhostil stálý spolupracovník souboru Pavel Neškudla, Reitinga, Beinberga a Törlesse hrají studenti DAMU Kryštof Krhovják, Filip Březina a Josef Honzík. Ta pětice působí kompaktně, Loužný jí „naordinoval“ fyzicky poměrně náročnou „sestavu“ a vůbec celkově dynamický projev s rychlými přesmyky do odlišných poloh. Sledovat to nasazení, které ale není přepínáno do křeče, je uspokojivý zážitek.

Nevinně vyhlížející hoši, jejichž výzor by neznalé mohl svádět snad i k charakteristikám rychlošípáckým, se vybarví do konstelace, která jednoho z nich, již zmíněného Basiniho, zprvu vydělí, poníží a šikanuje, posléze přímo mučí. Rovněž mechanismus výběru oběti a trýznitelů působí uvěřitelně. Všechno se tedy jeví v pořádku, jako ve vzorně fungující laboratoři pro výzkum lidské agresivity. Ale v tom právě tkví potíž: jako v laboratoři!

Synáčci naplňují obligátní představy o věrné adaptaci musilovsko-rilkovského světa počátku 20. století, o potlačované a substituované sexualitě mezi mladými lidmi té doby atd., ale zároveň hoši mají mobily a obsluhují notebooky, čímž zřejmě chce být řečeno, že je to příběh i z naší doby. Ale vybavit musilovsko-rilkovské, rakousko-uherské postavy dnešními technickými proprietami a tím jaksi dávat najevo, že se hraje také o dnešku, to není přesvědčivá míra aktualizace. A vynášet k tomu soudy nad škodlivostí a úpadkovostí školských zařízení tím, že vezmu několik zvučných lamentačních partií z arzenálu stížností Thomase Bernharda na tohle téma a dozdobím jimi dialogy, to je obdobně problematické tlačení na pilu. Výsledek je tedy značně paradoxní: inscenace je fyzicky „nabouchaná“, žíly v ní nabíhají, ale celek je zároveň neživou loutkohrou či hrou prováděnou jakoby za sklem.

Kde toho hledat příčinu? V oddůraznění postavy Törlesse, jenž je v inscenaci jen jedním z těch čtyř synáčků, kdežto v románu je postavou ústřední. V knize jde o proměny jeho vnímání – a pochopitelně o to, jakými (inovativními) vypravěčskými postupy to Robert Musil činil. Protože v Loužného adaptaci se nedostáváme „dovnitř“ Törlesse, do jeho mysli, zbývá fyzické konání jako takové – s důrazem na trestání Basiniho, který se tak v inscenaci postupně stává nejvíce akcentovanou postavou. Jestliže ale tomu musilovskému náhledu odejmeme onu subtilní tkáň introspekce a zbude nám akce a povrch, vystoupí do popředí právě to, co na tom příběhu stárne nejvíc, totiž povrch – prostředí internátu a kulturní a sociální uspořádání, jehož ten internát byl součástí. Tím nepřípadnější pak ovšem je vybavovat synáčky mobily a notebooky.

Tygr v tísni – Tomáš Loužný: Synáčci. Režie a dramaturgie Tomáš Loužný a Marie Nováková, scénografie Petr Vítek, kostýmy Vojtěch Hanyš. Premiéra 11. března 2017 ve VILE Štvanice, Praha.

  • Autor: Josef Chuchma
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Ti hoši docela zlobí, ale ne nás

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,