Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru Job Interviews, která byla poprvé uvedena v roce 2014 v Českých Budějovicích a za hlavní roli byla Věra Hlaváčková nominována na Cenu Thálie. Od té doby ušla kus cesty, vydala se do zahraničí pod názvem Vera a ve Francii soudě podle ohlasů, i díky hlavní představitelce Elise Vigier, získala příznivé přijetí. Nejnověji hru uvedlo Studio DVA pod názvem Věra s Ivanou Chýlkovou v hlavní roli. Kdo by nevěděl: jedná se o modelový příběh úspěšné podnikatelky v showbyznysu a její postupný sešup až na samé dno.

Jana Stryková a Ivana Chýlková v Zelenkově ironické komedii Věra FOTO VÁCLAV BERAN

Odvážnější divadelní experimenty nelze ve Studiu DVA očekávat, i tato inscenace je spíše sázkou na jistotu po vzoru divácky pochopitelného, umírněného televizního herectví. Což je samozřejmě dáno také vedením režisérky Alice Nellis, v jednotlivých rolích (většina herců jich má několik) se představují vesměs herci dobře známí z filmu a televize. V mnou zhlédnuté repríze hráli: Ivana Chýlková, Bolek Polívka, Roman Zach, Jana Stryková, Kryštof Hádek, Marika Šoposká a Sabina Remundová – tedy herci zkušení a typově vhodně obsazeni. Mnohdy lze zahlédnout i „osvědčená“ herecká klišé a interpretaci vtípků, což diváci vstřícně vnímají jako cosi příjemného a důvěrně známého.

Petr Zelenka je u nás pokládán za autora, který pro běžné publikum není vždy stravitelný, protože jeho hry balancují na hraně vážnosti, ironie, až černého humoru, jsou propleteny lehce fantazijními absurdními prvky a nejrůznějšími intelektuálními narážkami. Text byl při svém francouzském uvedení označen jako bajka ilustrující cestu od rozvíjejícího se dravého kapitalismu v Čechách až po nepříjemné, leč logicky očekávatelné důsledky v osudech jedinců.

A právě v tomto směru došlo v interpretaci Zelenkova textu k posunu, který tuto lákavou dvojznačnost do značné míry eliminuje. Ve Studiu DVA se Věra hraje jako inteligentní bulvární komedie, což zapadá do konceptu zdejšího repertoáru. Tomuto pojetí odpovídá jak režijní, tak herecké pojetí. Tím je sice zaručena odezva zdejšího publika, ale pro autora to úplně výhra není. Protože se vytrácí právě to, čím jsou jeho texty jedinečné a výjimečné, totiž balanc mezi až patetickou vážností a absurdní komikou situací, ambivalence, v níž nelze rozluštit, nakolik autor svým postavám fandí a nakolik je až krutě ironizuje.

Inscenace má efektní obal. Scénografii Matěje Cibulky dominuje proměnlivá zadní stěna, pokrytá čtverci, v nichž se „přesýpají“ portréty hvězd Studia DVA (děj se zčásti odehrává v castingové agentuře), a toto zadní projekční plátno umožňuje rychlé a úsporné střídání prostředí. Scénických prvků je jinak minimum, a tak má představení dosti rychlý a plynulý rytmus, kdy jedna scéna přechází bez prodlev do další. Podobně efektní jsou kostýmy Kataríny Hollé. Vše doplňuje chytlavá muzika (Jan Ponocný a populární melodie). Všechno je tedy vlastně v pořádku, inscenace neurazí, ale ani nezvedne ze židle.

Studio DVA, Praha, a Divadlo Bolka Polívky, Brno – Petr Zelenka: Věra. Režie Alice Nellis, scéna Matěj Cibulka, kostýmy Katarína Hollá, hudba Jan Ponocný, projekce Michal Mocňák a Matěj Cibulka. Premiéra 12. října 2017.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 27. listopadu 2017

Komentáře k článku: Podnikatelka na dně

  1. Michal Zahálka

    Jen drobné upřesnění:
    Élise Vigierová byla spolurežisérkou francouzské inscenace, hlavní roli ovšem hrála slavná, mnoha filmovými cenami ověnčená Karin Viardová.

    28.11.2017 (13.53), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,