Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2018

ročník 25
13. 11.–26. 11. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Podnikatelka na dně

    Před pár lety Petr Zelenka napsal hru Job Interviews, která byla poprvé uvedena v roce 2014 v Českých Budějovicích a za hlavní roli byla Věra Hlaváčková nominována na Cenu Thálie. Od té doby ušla kus cesty, vydala se do zahraničí pod názvem Vera a ve Francii soudě podle ohlasů, i díky hlavní představitelce Elise Vigier, získala příznivé přijetí. Nejnověji hru uvedlo Studio DVA pod názvem Věra s Ivanou Chýlkovou v hlavní roli. Kdo by nevěděl: jedná se o modelový příběh úspěšné podnikatelky v showbyznysu a její postupný sešup až na samé dno.

    Jana Stryková a Ivana Chýlková v Zelenkově ironické komedii Věra FOTO VÁCLAV BERAN

    Odvážnější divadelní experimenty nelze ve Studiu DVA očekávat, i tato inscenace je spíše sázkou na jistotu po vzoru divácky pochopitelného, umírněného televizního herectví. Což je samozřejmě dáno také vedením režisérky Alice Nellis, v jednotlivých rolích (většina herců jich má několik) se představují vesměs herci dobře známí z filmu a televize. V mnou zhlédnuté repríze hráli: Ivana Chýlková, Bolek Polívka, Roman Zach, Jana Stryková, Kryštof Hádek, Marika Šoposká a Sabina Remundová – tedy herci zkušení a typově vhodně obsazeni. Mnohdy lze zahlédnout i „osvědčená“ herecká klišé a interpretaci vtípků, což diváci vstřícně vnímají jako cosi příjemného a důvěrně známého.

    Petr Zelenka je u nás pokládán za autora, který pro běžné publikum není vždy stravitelný, protože jeho hry balancují na hraně vážnosti, ironie, až černého humoru, jsou propleteny lehce fantazijními absurdními prvky a nejrůznějšími intelektuálními narážkami. Text byl při svém francouzském uvedení označen jako bajka ilustrující cestu od rozvíjejícího se dravého kapitalismu v Čechách až po nepříjemné, leč logicky očekávatelné důsledky v osudech jedinců.

    A právě v tomto směru došlo v interpretaci Zelenkova textu k posunu, který tuto lákavou dvojznačnost do značné míry eliminuje. Ve Studiu DVA se Věra hraje jako inteligentní bulvární komedie, což zapadá do konceptu zdejšího repertoáru. Tomuto pojetí odpovídá jak režijní, tak herecké pojetí. Tím je sice zaručena odezva zdejšího publika, ale pro autora to úplně výhra není. Protože se vytrácí právě to, čím jsou jeho texty jedinečné a výjimečné, totiž balanc mezi až patetickou vážností a absurdní komikou situací, ambivalence, v níž nelze rozluštit, nakolik autor svým postavám fandí a nakolik je až krutě ironizuje.

    Inscenace má efektní obal. Scénografii Matěje Cibulky dominuje proměnlivá zadní stěna, pokrytá čtverci, v nichž se „přesýpají“ portréty hvězd Studia DVA (děj se zčásti odehrává v castingové agentuře), a toto zadní projekční plátno umožňuje rychlé a úsporné střídání prostředí. Scénických prvků je jinak minimum, a tak má představení dosti rychlý a plynulý rytmus, kdy jedna scéna přechází bez prodlev do další. Podobně efektní jsou kostýmy Kataríny Hollé. Vše doplňuje chytlavá muzika (Jan Ponocný a populární melodie). Všechno je tedy vlastně v pořádku, inscenace neurazí, ale ani nezvedne ze židle.

    Studio DVA, Praha, a Divadlo Bolka Polívky, Brno – Petr Zelenka: Věra. Režie Alice Nellis, scéna Matěj Cibulka, kostýmy Katarína Hollá, hudba Jan Ponocný, projekce Michal Mocňák a Matěj Cibulka. Premiéra 12. října 2017.


    Komentáře k článku: Podnikatelka na dně

    1. Michal Zahálka

      Michal Zahálka

      Jen drobné upřesnění:
      Élise Vigierová byla spolurežisérkou francouzské inscenace, hlavní roli ovšem hrála slavná, mnoha filmovými cenami ověnčená Karin Viardová.

      28.11.2017 (13.53), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,