Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Uvnitř jeho hlavy

Zatím poslední česká inscenace Smrti obchodního cestujícího skrývá podivuhodný rozpor. Je patrné, že si režisér Pavel Khek Millerovu hru z roku 1949, oceněnou Pulitzerovou cenou, zvolil pro její možná až nečekanou aktuálnost – touha po úspěchu i spokojeném rodinném životě je téma „nadčasové“ nebo alespoň „dlouhotrvající“. Ve vizuální rovině se však inscenace vrací (téměř) do padesátých let minulého století a závěrečný (bezesporu efektní) nápad – vytvořit pomocí části scény a světel obrovskou americkou vlajku v pozadí – už zcela jasně naznačuje, že právě naše životy v „kapitalistickém ohrožení“ nejsou.

Smrt obchodního cestujícího

Aleš Petráš (Biff), Petr Bucháček (Willy Loman) a Václav Šanda (Happy) FOTO ARCHIV DIVADLA

I přes tento paradox je inscenace dalším poctivým kusem na repertoáru mladoboleslavského divadla. Nemalou zásluhu lze připisovat Petru Bucháčkovi v titulní roli Willyho Lomana. Především na jeho bedrech spočívá odstiňování dvou linií příběhu – vzpomínkovou (Miller původně zamýšlel hru nazvat Uvnitř jeho hlavy, neznamená to však, že by byly tyto pasáže monologicky vyprávěny) a současnou, končící jeho pohřbem. Herec perfektně odlišuje scény, ve kterých má být (a je) vitálním, produktivním obchodníkem, manželem i otcem, a pozdější fyzické i psychické vyčerpání, rozčarování ze svého „amerického snu“. Zdatně mu sekundují Aleš Petráš a Václav Šanda v rolích jeho synů Biffa a Happyho – pokračovatelů v marnosti.

Škoda však zbytečně popisného nápadu, synové jsou pro evokování doby minulé – teenagerského věku – označkováni kšiltovkami. Stejně tak by se jistě dalo vymyslet kreativnější a metaforičtější řešení pro předepsaný záhon, než je nevzhledný truhlík na forbíně. Ale to se opět dostáváme k nepříliš vydařené scénografii. Největší předností inscenace ovšem je režisérova schopnost (kterou již nejednou prokázal) udržet napětí po celou dobu několikahodinového představení, přestože neblahý konec je divákům zjevný již od přečtení titulu.

Městské divadlo Mladá Boleslav – Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího. Překlad Ljuba a Rudolf Pellarovi. Režie Pavel Khek, dramaturgie Lenka Smrčková, scéna Michal Syrový, kostýmy Agnieszka Pátá-Oldaková, hudba Vladimír Nejedlý. Premiéra 11. dubna 2014.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 28. května 2014

Komentáře k článku: Uvnitř jeho hlavy

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,