Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Uvnitř jeho hlavy

Zatím poslední česká inscenace Smrti obchodního cestujícího skrývá podivuhodný rozpor. Je patrné, že si režisér Pavel Khek Millerovu hru z roku 1949, oceněnou Pulitzerovou cenou, zvolil pro její možná až nečekanou aktuálnost – touha po úspěchu i spokojeném rodinném životě je téma „nadčasové“ nebo alespoň „dlouhotrvající“. Ve vizuální rovině se však inscenace vrací (téměř) do padesátých let minulého století a závěrečný (bezesporu efektní) nápad – vytvořit pomocí části scény a světel obrovskou americkou vlajku v pozadí – už zcela jasně naznačuje, že právě naše životy v „kapitalistickém ohrožení“ nejsou.

Smrt obchodního cestujícího

Aleš Petráš (Biff), Petr Bucháček (Willy Loman) a Václav Šanda (Happy) FOTO ARCHIV DIVADLA

I přes tento paradox je inscenace dalším poctivým kusem na repertoáru mladoboleslavského divadla. Nemalou zásluhu lze připisovat Petru Bucháčkovi v titulní roli Willyho Lomana. Především na jeho bedrech spočívá odstiňování dvou linií příběhu – vzpomínkovou (Miller původně zamýšlel hru nazvat Uvnitř jeho hlavy, neznamená to však, že by byly tyto pasáže monologicky vyprávěny) a současnou, končící jeho pohřbem. Herec perfektně odlišuje scény, ve kterých má být (a je) vitálním, produktivním obchodníkem, manželem i otcem, a pozdější fyzické i psychické vyčerpání, rozčarování ze svého „amerického snu“. Zdatně mu sekundují Aleš Petráš a Václav Šanda v rolích jeho synů Biffa a Happyho – pokračovatelů v marnosti.

Škoda však zbytečně popisného nápadu, synové jsou pro evokování doby minulé – teenagerského věku – označkováni kšiltovkami. Stejně tak by se jistě dalo vymyslet kreativnější a metaforičtější řešení pro předepsaný záhon, než je nevzhledný truhlík na forbíně. Ale to se opět dostáváme k nepříliš vydařené scénografii. Největší předností inscenace ovšem je režisérova schopnost (kterou již nejednou prokázal) udržet napětí po celou dobu několikahodinového představení, přestože neblahý konec je divákům zjevný již od přečtení titulu.

Městské divadlo Mladá Boleslav – Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího. Překlad Ljuba a Rudolf Pellarovi. Režie Pavel Khek, dramaturgie Lenka Smrčková, scéna Michal Syrový, kostýmy Agnieszka Pátá-Oldaková, hudba Vladimír Nejedlý. Premiéra 11. dubna 2014.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 28. května 2014

Komentáře k článku: Uvnitř jeho hlavy

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,