Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Problém na hraně

    Divadlo NaHraně uvedlo ve třech večerech scénickou skicu nejnovější hry Toma Stopparda Obtížný problém. Loni byl titul představen ve světové premiéře na nejmenší scéně londýnského Národního divadla a Jitka Sloupová ho záhy přeložila do češtiny.

    Stoppard tuto hru napsal po téměř deseti letech. Jeho postmoderní vidění reality, v níž se spojuje nespojitelné – tedy přísnou vědeckost s romantismem mnohdy až banálním –, opět vměstná do formy hořkosladké konverzační komedie. Obtížný problém (název odkazuje k odbornému výrazu „hard problem of consciousness“) režíroval Šimon Dominik. Přiznaný princip „neregulérní“ inscenace umožnil hercům mít při ruce text (jehož zvládnutí je vzhledem k odbornosti výrazů opravdu dosti komplikované) a také zjednodušenou výpravu (jejím autorem je Karel Čapek). Herci jsou stále přítomni na scéně, sedí v pozadí či po stranách a pouze na svůj výstup vykročí z anonymity do světla.

    Stoppardova hra mapuje svět vědeckých, leč mnohdy poněkud absurdních výzkumů a také boj o místo na slunci. Méně důležitá, či pominutelná je v pražském scénickém zpracování snaha příslušníků jiných národů proniknout do „bílé“ vědy, tím hra dostává zobecňující charakter a nerozmělňuje se v tématu rasové korektnosti. Jinými slovy – nesoustředí se na barvu pleti, ale na konkrétní charaktery (typy) jednotlivců. A také více vystupuje do popředí základní dilema či konflikt, který lze jednoduše charakterizovat: můžeme mít sebedokonalejší výzkumné metody a přístroje, ale jsou věci, které se dějí iracionálně.

    Úprava a interpretace Divadla NaHraně působí méně sentimentálně a pateticky, než tomu bylo v britské verzi (kterou jsme mohli vidět loni v přenosu NT Live), a snad vyznívá i srozumitelněji. Dobře bylo vybráno také obsazení, ať už šlo o hlavní hrdinku Hilary Barbory Vyskočilové, které bylo možné věřit jak neortodoxní filosofický přístup k vědě, tak i životní trauma skrývané pod zdánlivou suverenitu, či miniportréty vědců. Výborní jsou například – ctižádostivý a poněkud arogantně přezíravý Amal Ondřeje Nováka, podivně zapšklý suverén Spike Václava Rašilova, chytrá a zároveň nebezpečně oddaná Bo Elišky Jansové a hlavně esence dokonalého židovského podnikatele, intuitivního, praktického i sociálně cítícího Jerryho Hanuše Bora.

    Scénické skici mají své kouzlo a čerstvost. A domnívám se, že právě takové provedení k Stoppardovi nejlépe sedí – nemůže se tak stát, že hra svou myšlenkovou rafinovaností a množstvím informací diváka zavalí jako lavina.

    Divadlo NaHraně – Tom Stoppard: Obtížný problém. Překlad Jitka Sloupová, režie Šimon Dominik, dramaturgie Ondřej Novák, scéna Karel Čapek. Premiéra 29. dubna 2016 v Divadle v Celetné.


    Komentáře k článku: Problém na hraně

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,