Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Perseidy nad Letnou (No. 2)

Už od neděle si mohou návštěvníci parku na Letné nejen užívat přírodních krás a čerstvého vzduchu, ale i kulturních zážitků, nabízených v cirkusových stanech či pod širým nebem. A ještě jedna dobrá zpráva na úvod – jedenáctý ročník Letní Letné nabízí také projekty z českého prostředí, které mnohdy dosahují kvalit zahraničních inscenací.

LosersJeden z těchto projektů má trochu zavádějící název – Losers. Jedná se ovšem o výjimečný počin, v němž se spojila dovednost, touha po úspěchu a dokonalosti s účelnou marketingovou taktikou. Projekt se snaží nalákat své diváky na zvučné jméno akrobatického dua DaeMen, vítězů prvního ročníku soutěže Československo má talent, konkrétně na jednoho z členů, Petra Horníčka, který v inscenaci vystupuje. Proč ne, je opravdu možné, že díky této reklamě se tvůrcům podaří přilákat hypoteticky širší publikum, než jaké novocirkusová představení navštěvuje. Důležitější ovšem je, že se Losers vyznačují profesionalitou a precizností. Zásluhou všech zúčastněných vznikl projekt, který jsme snad kromě inscenací souboru La Putyka neměli možnost v českém prostředí spatřit. Nemalý podíl na tom jistě má spolupráce s Jarkem Cemerkem, choreografem a tanečníkem, jenž do projektu vnesl velkou dávku živelnosti a originality. I díky této personě stojí Losers na žánrovém rozhraní mezi současným tanečním divadlem a novým cirkusem – pokud je vůbec nutné projekty takto rozlišovat.

FOTO ARCHIV FESTIVALU

Muži se zde ukazují jako sexisté, burani, šaškové, ženy jsou pak hloupé, naivní, chladné potvory i hadrové panenky FOTO ARCHIV FESTIVALU

Tanečními variacemi zaujala především Jana Vrána – tajemná femme fatale, příznačně oblečená do rudých šatů.  Její taneční choreografie akcentovala eleganci, ladnost pohybu a jemnost vnějšího i vnitřního projevu, tedy prvky spojované s ženstvím a krásou. Protipólem Jany Vrány jsou humorné, přiznaně kýčovité a vulgární výstupy herce a beatboxera Ondřeje Havlíka – En.dru. Jeho scény dodávají inscenaci ohraničenou dějovou linii. Na začátku představení ve své roli hloupoučké a rozmarné letušky Vandy uvádí diváky do situace – ocitáme se na palubě letadla a sledujeme film o veselých smolařích, který získal Oscara. Ondřej Havlík je i tvůrcem hudební složky inscenace, provází ji svými beatboxovými improvizacemi, přizpůsobenými jevištní akci i aktuální atmosféře ve stanu.

Výběr tanečního choreografa jako klíčového tvůrce pozitivně ovlivnil i akrobatická čísla, neboť Jarek Cemerek je zasadil do důkladně promyšlené taneční kompozice. I přesto, že choreografie vyžadovala velkou dávku soustředění, kladla důraz na synchronizaci a neposkytovala žádný prostor pro odpočinek po předvedení fyzicky náročných artistických prvků, nechyběla jí ani velká dávka humoru a nadhledu. Jednotlivé výstupy je možné označit za modelové situace, což nijak nesnižuje úroveň inscenace. Jarek Cemerek vždy kladl důraz na preciznost vnějšího projevu, ne na hluboké pochopení a prožití situací a tématu.

Losers nejsou plačtivou výpovědí utlačovaných, ale snaží se ukázat, že tzv. „loserovství“ a trapnost se skrývá v každém z nás a může se také kdykoliv projevit. Téma se vyjevuje především v situacích, kdy jsou proti sobě stavěni muži a ženy. V nich se muži tu a tam ukazují jako sexisté, burani, šaškové, ženy jsou pak hloupé, naivní, chladné potvory i hadrové panenky. Asi nejlepším sjednocujícím prvkem je zdvojená role ženy reprezentované Janou Vránou a Janou Telcovou. I přesto, že představují stejnou postavu a mají i téměř identický kostým, jsou dvěmi zcela odlišnými individualitami. Jana Vrána tančí jako zhmotněná duchovní bytost, víla, zatímco Jana Telcová díky svým akrobatickým výstupům hraje sebejistou, drsnou a hrdou ženu, neprojevující emoce a plavně se pohybující v mužském světě. Je to tedy žena, která drží otěže na tímto novocirkusovým kabaretem a nevyhranění muži se jí podřizují. A činí tak rádi…

///

Předchozí díl denních reportáží:

Perseidy nad Letnou (No. 1)

  • Autor: Dana Jará
  • Publikováno: 21. srpna 2014

Komentáře k článku: Perseidy nad Letnou (No. 2)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,