Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Perseidy nad Letnou (No. 2)

Už od neděle si mohou návštěvníci parku na Letné nejen užívat přírodních krás a čerstvého vzduchu, ale i kulturních zážitků, nabízených v cirkusových stanech či pod širým nebem. A ještě jedna dobrá zpráva na úvod – jedenáctý ročník Letní Letné nabízí také projekty z českého prostředí, které mnohdy dosahují kvalit zahraničních inscenací.

LosersJeden z těchto projektů má trochu zavádějící název – Losers. Jedná se ovšem o výjimečný počin, v němž se spojila dovednost, touha po úspěchu a dokonalosti s účelnou marketingovou taktikou. Projekt se snaží nalákat své diváky na zvučné jméno akrobatického dua DaeMen, vítězů prvního ročníku soutěže Československo má talent, konkrétně na jednoho z členů, Petra Horníčka, který v inscenaci vystupuje. Proč ne, je opravdu možné, že díky této reklamě se tvůrcům podaří přilákat hypoteticky širší publikum, než jaké novocirkusová představení navštěvuje. Důležitější ovšem je, že se Losers vyznačují profesionalitou a precizností. Zásluhou všech zúčastněných vznikl projekt, který jsme snad kromě inscenací souboru La Putyka neměli možnost v českém prostředí spatřit. Nemalý podíl na tom jistě má spolupráce s Jarkem Cemerkem, choreografem a tanečníkem, jenž do projektu vnesl velkou dávku živelnosti a originality. I díky této personě stojí Losers na žánrovém rozhraní mezi současným tanečním divadlem a novým cirkusem – pokud je vůbec nutné projekty takto rozlišovat.

FOTO ARCHIV FESTIVALU

Muži se zde ukazují jako sexisté, burani, šaškové, ženy jsou pak hloupé, naivní, chladné potvory i hadrové panenky FOTO ARCHIV FESTIVALU

Tanečními variacemi zaujala především Jana Vrána – tajemná femme fatale, příznačně oblečená do rudých šatů.  Její taneční choreografie akcentovala eleganci, ladnost pohybu a jemnost vnějšího i vnitřního projevu, tedy prvky spojované s ženstvím a krásou. Protipólem Jany Vrány jsou humorné, přiznaně kýčovité a vulgární výstupy herce a beatboxera Ondřeje Havlíka – En.dru. Jeho scény dodávají inscenaci ohraničenou dějovou linii. Na začátku představení ve své roli hloupoučké a rozmarné letušky Vandy uvádí diváky do situace – ocitáme se na palubě letadla a sledujeme film o veselých smolařích, který získal Oscara. Ondřej Havlík je i tvůrcem hudební složky inscenace, provází ji svými beatboxovými improvizacemi, přizpůsobenými jevištní akci i aktuální atmosféře ve stanu.

Výběr tanečního choreografa jako klíčového tvůrce pozitivně ovlivnil i akrobatická čísla, neboť Jarek Cemerek je zasadil do důkladně promyšlené taneční kompozice. I přesto, že choreografie vyžadovala velkou dávku soustředění, kladla důraz na synchronizaci a neposkytovala žádný prostor pro odpočinek po předvedení fyzicky náročných artistických prvků, nechyběla jí ani velká dávka humoru a nadhledu. Jednotlivé výstupy je možné označit za modelové situace, což nijak nesnižuje úroveň inscenace. Jarek Cemerek vždy kladl důraz na preciznost vnějšího projevu, ne na hluboké pochopení a prožití situací a tématu.

Losers nejsou plačtivou výpovědí utlačovaných, ale snaží se ukázat, že tzv. „loserovství“ a trapnost se skrývá v každém z nás a může se také kdykoliv projevit. Téma se vyjevuje především v situacích, kdy jsou proti sobě stavěni muži a ženy. V nich se muži tu a tam ukazují jako sexisté, burani, šaškové, ženy jsou pak hloupé, naivní, chladné potvory i hadrové panenky. Asi nejlepším sjednocujícím prvkem je zdvojená role ženy reprezentované Janou Vránou a Janou Telcovou. I přesto, že představují stejnou postavu a mají i téměř identický kostým, jsou dvěmi zcela odlišnými individualitami. Jana Vrána tančí jako zhmotněná duchovní bytost, víla, zatímco Jana Telcová díky svým akrobatickým výstupům hraje sebejistou, drsnou a hrdou ženu, neprojevující emoce a plavně se pohybující v mužském světě. Je to tedy žena, která drží otěže na tímto novocirkusovým kabaretem a nevyhranění muži se jí podřizují. A činí tak rádi…

///

Předchozí díl denních reportáží:

Perseidy nad Letnou (No. 1)

  • Autor: Dana Jará
  • Publikováno: 21. srpna 2014

Komentáře k článku: Perseidy nad Letnou (No. 2)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,