Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Perseidy nad Letnou (No. 2)

Už od neděle si mohou návštěvníci parku na Letné nejen užívat přírodních krás a čerstvého vzduchu, ale i kulturních zážitků, nabízených v cirkusových stanech či pod širým nebem. A ještě jedna dobrá zpráva na úvod – jedenáctý ročník Letní Letné nabízí také projekty z českého prostředí, které mnohdy dosahují kvalit zahraničních inscenací.

LosersJeden z těchto projektů má trochu zavádějící název – Losers. Jedná se ovšem o výjimečný počin, v němž se spojila dovednost, touha po úspěchu a dokonalosti s účelnou marketingovou taktikou. Projekt se snaží nalákat své diváky na zvučné jméno akrobatického dua DaeMen, vítězů prvního ročníku soutěže Československo má talent, konkrétně na jednoho z členů, Petra Horníčka, který v inscenaci vystupuje. Proč ne, je opravdu možné, že díky této reklamě se tvůrcům podaří přilákat hypoteticky širší publikum, než jaké novocirkusová představení navštěvuje. Důležitější ovšem je, že se Losers vyznačují profesionalitou a precizností. Zásluhou všech zúčastněných vznikl projekt, který jsme snad kromě inscenací souboru La Putyka neměli možnost v českém prostředí spatřit. Nemalý podíl na tom jistě má spolupráce s Jarkem Cemerkem, choreografem a tanečníkem, jenž do projektu vnesl velkou dávku živelnosti a originality. I díky této personě stojí Losers na žánrovém rozhraní mezi současným tanečním divadlem a novým cirkusem – pokud je vůbec nutné projekty takto rozlišovat.

FOTO ARCHIV FESTIVALU

Muži se zde ukazují jako sexisté, burani, šaškové, ženy jsou pak hloupé, naivní, chladné potvory i hadrové panenky FOTO ARCHIV FESTIVALU

Tanečními variacemi zaujala především Jana Vrána – tajemná femme fatale, příznačně oblečená do rudých šatů.  Její taneční choreografie akcentovala eleganci, ladnost pohybu a jemnost vnějšího i vnitřního projevu, tedy prvky spojované s ženstvím a krásou. Protipólem Jany Vrány jsou humorné, přiznaně kýčovité a vulgární výstupy herce a beatboxera Ondřeje Havlíka – En.dru. Jeho scény dodávají inscenaci ohraničenou dějovou linii. Na začátku představení ve své roli hloupoučké a rozmarné letušky Vandy uvádí diváky do situace – ocitáme se na palubě letadla a sledujeme film o veselých smolařích, který získal Oscara. Ondřej Havlík je i tvůrcem hudební složky inscenace, provází ji svými beatboxovými improvizacemi, přizpůsobenými jevištní akci i aktuální atmosféře ve stanu.

Výběr tanečního choreografa jako klíčového tvůrce pozitivně ovlivnil i akrobatická čísla, neboť Jarek Cemerek je zasadil do důkladně promyšlené taneční kompozice. I přesto, že choreografie vyžadovala velkou dávku soustředění, kladla důraz na synchronizaci a neposkytovala žádný prostor pro odpočinek po předvedení fyzicky náročných artistických prvků, nechyběla jí ani velká dávka humoru a nadhledu. Jednotlivé výstupy je možné označit za modelové situace, což nijak nesnižuje úroveň inscenace. Jarek Cemerek vždy kladl důraz na preciznost vnějšího projevu, ne na hluboké pochopení a prožití situací a tématu.

Losers nejsou plačtivou výpovědí utlačovaných, ale snaží se ukázat, že tzv. „loserovství“ a trapnost se skrývá v každém z nás a může se také kdykoliv projevit. Téma se vyjevuje především v situacích, kdy jsou proti sobě stavěni muži a ženy. V nich se muži tu a tam ukazují jako sexisté, burani, šaškové, ženy jsou pak hloupé, naivní, chladné potvory i hadrové panenky. Asi nejlepším sjednocujícím prvkem je zdvojená role ženy reprezentované Janou Vránou a Janou Telcovou. I přesto, že představují stejnou postavu a mají i téměř identický kostým, jsou dvěmi zcela odlišnými individualitami. Jana Vrána tančí jako zhmotněná duchovní bytost, víla, zatímco Jana Telcová díky svým akrobatickým výstupům hraje sebejistou, drsnou a hrdou ženu, neprojevující emoce a plavně se pohybující v mužském světě. Je to tedy žena, která drží otěže na tímto novocirkusovým kabaretem a nevyhranění muži se jí podřizují. A činí tak rádi…

///

Předchozí díl denních reportáží:

Perseidy nad Letnou (No. 1)

  • Autor: Dana Jará
  • Publikováno: 21. srpna 2014

Komentáře k článku: Perseidy nad Letnou (No. 2)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 4.–1. 5. 2017

Číslo 8/2017 (18. 4.–1. 5. 2017)

Obsah čísla 8/2017

Slovo ...

Běloruské divadlo ve...

Vždycky mě fascinuje, když se...

Sukces měsíce

Sousoší J. V. Stalina opět...

Letenské sousoší k poctě J. V....

Dotazník

Filip Huml Král

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy...

Fejeton

Hejt od dědka

Sere mě, že mi mladý hezký holky...

Názor

O čem (ne)vypověděla ...

Program festivalu zahrnoval tři sóla,...

Kronika

Jednou větou

V sobotu 25. března se v Jihočeském...

Kritika

Havlův odkaz vlámským...

Když se světoznámý vlámský...

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo...

Ti hoši docela zlobí, ale ne...

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni...

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku...

Zatím spíš dobrý nápad

Je, myslím, sehrát se všemi soubory...

Hvězdný prach jsi a v...

Choreograf Michal Záhora, estét s...

Španělské rytmy obrazy...

Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a...

Mezi pobřežími plují naše...

Operu Láska na dálku lze považovat za...

Život jako bezvýznamná hra

Divadlo na Vinohradech slaví...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních...

Rozhovor

Milan Kňažko: Některé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Není...

Rozhovor o Pustině, divadle a filmu

Kontext

Krajiny zjizvených duší

Stručný obsah příspěvku zde není...

Pérák mezi námi

Je pozdní říjnový večer roku 1837....

Burza

Poděbradské dny poezie po...

Herecká asociace informuje

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Městské divadlo Mladá...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Sergej Fedotov: Navazujeme...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Mezi sněním, politikou a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Věra Špinarová (22. 12. 1951...

Výročí

Výročí 1.−15. května

Barušová Marie, herečka (1. 5. 1932)...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Jára Cimrman dobývá...

Járy Cimrmana se poprvé vydal dobýt...

Fagi a divadlo

Expert – manželská etuda

Příloha

Divadelní svět Brno 2017

Program Divadelní svět Brno 2017...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2017



Obsah,