Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Pět sester, Antone Pavloviči!

Požehnáním pro každý soubor je nalézt novou hru, která zaměstná dámskou šatnu. Patří k nim i detektivní komedie francouzského autora Bruno Druarta Parfém v podezření, kterou uvádí Divadlo Radka Brzobohatého (že jsem si na rozluštění jména autora na programové skládačce musel vzít brýle, které používám při luštění ingrediencí balených potravin či při farmaceutických varováních, považuji za poněkud skandální).

Detektivka Parfém v podezření vypráví o pěti výstředních sestrách FOTO ARCHIV DIVADLA

Pět výstředních sester, z nichž každá má problémy s partnerskými vztahy, se schází pravidelně ke karetnímu dýchánku. Při jednom z nich, právě chystaném, je vyruší dvojice policistů vyšetřujících vraždu ženy s pochybnou pověstí, u které se jedna ze sester vyskytovala v časovém intervalu, kdy mělo dojít ke zločinu. Detektivka je zprvu konstruována poněkud krkolomně, po přestávce fabule výrazněji jiskří. Dámy v podání Vandy Károlyi (alternuje s Jitkou Smutnou), Valérie Zawadské, Simony Postlerové, Romany Goščikové a Jany Švandové – v tomto pořadí se v úvodu objevují na jevišti – před vyšetřovateli evidentně něco tají. Tím podezřeleji působí na mladého komisaře Oskara Berthomieua (Lukáš Burian) a jeho podřízeného Jamese McPindeeka (Lukáš Malínek). Příjmení druhého, ke zjemnělému šéfovi kontrastně chlapácky nepřístupného, je – předpokládám – variací překladatelovou, aby posloužilo k lechtivému humoru, kdy sestry častují komisaře replikami typu ten váš Pindík. Nejmladší ze sourozenecké sestavy, ztvárněná Romanou Goščíkovou, z taktických a patrně i přirozených důvodů mladého vyšetřovatele svádí, ten má ovšem, soudě podle telefonátů, které během vyšetřování tu a tam přijme, jiné sexuální preference.

Režisér Jakub Nvota, který jinde připravuje rafinovanější inscenace (například Spalovače mrtvol u ostravských Bezručů), nastudoval přehlednou provozně-zájezdovou komedii. Scénografii lze označit za interiérově univerzální, náladotvorné hudební vstupy působí většinou nadbytečně. Dojde i na španělský taneček, tedy číslo, které je vítanou příležitostí pro potlesk na otevřené scéně. Herečky se nepouštějí do odstíněnější interpretace svých postav, v tomto smyslu nedojde k žádnému překvapení, z kreací je cítit zkušenost a rutina, ovšem k dobru protagonistek přiznejme, že i vkus. Lze si totiž představit, jak by se v jiném nastudování mohlo dámské kvinteto nesnesitelně rozječet. Burianův výkon je nuancovanější (představitel komisaře se ostatně podílí na dramaturgické úpravě), neherec Malínek v partu McPindeeka svou téměř bezeslovnou roli zvládá přiměřeně drsňácky.

Standardní produkce jistě uspokojí široký okruh diváků, o podbízivou řachandu se ovšem nejedná.

Divadlo Radka Brzobohatého – Bruno Druart: Parfém v podezření. Překlad Jaromír Janeček. Režie Jakub Nvota, úprava Lukáš Burian a Jakub Nvota, choreografie Andrea Straková, výprava Šárka Urbanovská, hudba Kamil Mikulčík. Premiéra 21. října 2017.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 14. listopadu 2017

Komentáře k článku: Pět sester, Antone Pavloviči!

  1. Alena Matoušková

    Opravdu
    pěkné představení a báječné obsazení

    09.12.2017 (8.51), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,