Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

O čem (ne)vypověděla Česká taneční platforma

Program festivalu zahrnoval tři sóla, dva duety, tři tria, jeden kvartet a dvě zalidněná představení. Sám nepoměr mezi komorními a skupinovými choreografiemi signalizuje určitou chudokrevnost zdejšího současného tance. A nakonec i podvyživenou tematiku. Nehledě na tuto vleklou nemoc došlo na České taneční platformě k několika objevům.

K svému překvapení získala cenu Taneční inscenace roku Tereza Hradilková za projekt Švihla. Proskákala se k vítězství na švihadle. Šlo o nejoriginálnější koncept přehlídky; vytvořila udýchaný, někdy zalykavý monolog ženy, v jehož průběhu prakticky stále sviští švihadlem. V monologu se zalesknou momentky doby, svůj obsah má i sama viditelná únava. Holčičí hra se stává metaforou ženského života. Anita Mathieu (Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis) oznámila záměr pozvat dílo na svou prestižní přehlídku.

Novým objevem je Viktor Černický. Civilní, stoudný mladý muž se silným jevištním charismatem provedl šerosvitnou klauniádu Parolapolea za pomoci dvou tyčí a neskonalé představivosti. Monotematický, ale velmi vtipný a vynalézavý skeč dítěte, které si „vyhraje i s klacíkem“. (Záplava smutných klauniád – v programu figurovaly další tři – zaváněla už ovšem trochu psychickým i uměleckým alibismem.)

Objevem bylo i Svěcení jara, které mladý choreograf Jiří Bartovanec nastudoval se studenty třetího ročníku Duncan centre. Upoutává zalidněností, energií a zdatností mladinkých interpretů. Bylo osvěžením, že se zde jednou pro změnu tančí. Představení mělo u zahraničních porotců velký úspěch; proto mu bylo uděleno „Special mention“.

Cenu diváka si odneslo You Are Here, lehce filosofující improvizace trojice Tereza Ondrová, Jaro Viňarský a Nathan Jardin, koncept Petry Tejnorové a Jara Viňarského. S odstupem od premiéry se představení umělecky ukáznilo, struktura zahustila a zpřesnila. Skvělí improvizátoři Ondrová a Viňarský tím dostali prostor a naplnili ho, přestali jsme se rozhlížet po – předtím neviditelné – ruce režisérky.

Kvartet Flow Jiřího Havelky se od premiéry hodně proměnil, obávám se, že nikoli k lepšímu. Ztratil hodně ze své magie, snad nám chce nyní sdělit spíše cosi o inerci a stereotypech. Nicméně na jeho forbíně performovala Helena Arenbergerová, která se stala Tanečnicí roku. Hvězda Central European Dance Showcase 2002 si dokázala uchovat nejen své taneční charisma, ale i svou krásu.

Ceny ČTP za rok 2016

Taneční inscenace roku

Švihla – Tereza Hradilková

Tanečník roku

Helena Arenbergerová – Flow, režie Jiří Havelka, VerTeDance

Cena diváka

Tvůrčí tým inscenace You Are Here, režie Petra Tejnorová, choreografie a tanec Jaro Viňarský

Cena za světelný design

Katarína Ďuricová – Flow, režie Jiří Havelka, VerTeDance

Manažer roku

Jan Malík

  • Autor: Nina Vangeli
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: O čem (ne)vypověděla Česká taneční platforma

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

Dotazník

Eliška Brtnická

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kronika

Jednou větou

Tanec komunikuje a rozšiřuje...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Kontext

Megapřehlídka narcistů

Úvahy výtvarné – Jarní výstavní...

Vláda věcí tvých…

ÚVAHY TELEVIZNÍ

Cit pro věci, které mají...

Tuto malou vzpomínku na Jirku Ornesta...

Burza

Jubilejní Poděbrady jinak

Herecká asociace informuje

Podoby – Tři mouchy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moravské divadlo Olomouc

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Slovensko intimní i veřejné

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladislav Trojickij: Herci...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Vyjádření k mediální...

Naše studentka 3. ročníku oboru...

Zemřeli

Zemřeli

André Louis Perinetti (7. 8. 1933...

Výročí

Výročí 1.−15. června

Výročí 1.–15. června △ Hnilička...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,