Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

O čem (ne)vypověděla Česká taneční platforma

Program festivalu zahrnoval tři sóla, dva duety, tři tria, jeden kvartet a dvě zalidněná představení. Sám nepoměr mezi komorními a skupinovými choreografiemi signalizuje určitou chudokrevnost zdejšího současného tance. A nakonec i podvyživenou tematiku. Nehledě na tuto vleklou nemoc došlo na České taneční platformě k několika objevům.

K svému překvapení získala cenu Taneční inscenace roku Tereza Hradilková za projekt Švihla. Proskákala se k vítězství na švihadle. Šlo o nejoriginálnější koncept přehlídky; vytvořila udýchaný, někdy zalykavý monolog ženy, v jehož průběhu prakticky stále sviští švihadlem. V monologu se zalesknou momentky doby, svůj obsah má i sama viditelná únava. Holčičí hra se stává metaforou ženského života. Anita Mathieu (Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis) oznámila záměr pozvat dílo na svou prestižní přehlídku.

Novým objevem je Viktor Černický. Civilní, stoudný mladý muž se silným jevištním charismatem provedl šerosvitnou klauniádu Parolapolea za pomoci dvou tyčí a neskonalé představivosti. Monotematický, ale velmi vtipný a vynalézavý skeč dítěte, které si „vyhraje i s klacíkem“. (Záplava smutných klauniád – v programu figurovaly další tři – zaváněla už ovšem trochu psychickým i uměleckým alibismem.)

Objevem bylo i Svěcení jara, které mladý choreograf Jiří Bartovanec nastudoval se studenty třetího ročníku Duncan centre. Upoutává zalidněností, energií a zdatností mladinkých interpretů. Bylo osvěžením, že se zde jednou pro změnu tančí. Představení mělo u zahraničních porotců velký úspěch; proto mu bylo uděleno „Special mention“.

Cenu diváka si odneslo You Are Here, lehce filosofující improvizace trojice Tereza Ondrová, Jaro Viňarský a Nathan Jardin, koncept Petry Tejnorové a Jara Viňarského. S odstupem od premiéry se představení umělecky ukáznilo, struktura zahustila a zpřesnila. Skvělí improvizátoři Ondrová a Viňarský tím dostali prostor a naplnili ho, přestali jsme se rozhlížet po – předtím neviditelné – ruce režisérky.

Kvartet Flow Jiřího Havelky se od premiéry hodně proměnil, obávám se, že nikoli k lepšímu. Ztratil hodně ze své magie, snad nám chce nyní sdělit spíše cosi o inerci a stereotypech. Nicméně na jeho forbíně performovala Helena Arenbergerová, která se stala Tanečnicí roku. Hvězda Central European Dance Showcase 2002 si dokázala uchovat nejen své taneční charisma, ale i svou krásu.

Ceny ČTP za rok 2016

Taneční inscenace roku

Švihla – Tereza Hradilková

Tanečník roku

Helena Arenbergerová – Flow, režie Jiří Havelka, VerTeDance

Cena diváka

Tvůrčí tým inscenace You Are Here, režie Petra Tejnorová, choreografie a tanec Jaro Viňarský

Cena za světelný design

Katarína Ďuricová – Flow, režie Jiří Havelka, VerTeDance

Manažer roku

Jan Malík

  • Autor: Nina Vangeli
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: O čem (ne)vypověděla Česká taneční platforma

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,