Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

O čem (ne)vypověděla Česká taneční platforma

Program festivalu zahrnoval tři sóla, dva duety, tři tria, jeden kvartet a dvě zalidněná představení. Sám nepoměr mezi komorními a skupinovými choreografiemi signalizuje určitou chudokrevnost zdejšího současného tance. A nakonec i podvyživenou tematiku. Nehledě na tuto vleklou nemoc došlo na České taneční platformě k několika objevům.

K svému překvapení získala cenu Taneční inscenace roku Tereza Hradilková za projekt Švihla. Proskákala se k vítězství na švihadle. Šlo o nejoriginálnější koncept přehlídky; vytvořila udýchaný, někdy zalykavý monolog ženy, v jehož průběhu prakticky stále sviští švihadlem. V monologu se zalesknou momentky doby, svůj obsah má i sama viditelná únava. Holčičí hra se stává metaforou ženského života. Anita Mathieu (Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis) oznámila záměr pozvat dílo na svou prestižní přehlídku.

Novým objevem je Viktor Černický. Civilní, stoudný mladý muž se silným jevištním charismatem provedl šerosvitnou klauniádu Parolapolea za pomoci dvou tyčí a neskonalé představivosti. Monotematický, ale velmi vtipný a vynalézavý skeč dítěte, které si „vyhraje i s klacíkem“. (Záplava smutných klauniád – v programu figurovaly další tři – zaváněla už ovšem trochu psychickým i uměleckým alibismem.)

Objevem bylo i Svěcení jara, které mladý choreograf Jiří Bartovanec nastudoval se studenty třetího ročníku Duncan centre. Upoutává zalidněností, energií a zdatností mladinkých interpretů. Bylo osvěžením, že se zde jednou pro změnu tančí. Představení mělo u zahraničních porotců velký úspěch; proto mu bylo uděleno „Special mention“.

Cenu diváka si odneslo You Are Here, lehce filosofující improvizace trojice Tereza Ondrová, Jaro Viňarský a Nathan Jardin, koncept Petry Tejnorové a Jara Viňarského. S odstupem od premiéry se představení umělecky ukáznilo, struktura zahustila a zpřesnila. Skvělí improvizátoři Ondrová a Viňarský tím dostali prostor a naplnili ho, přestali jsme se rozhlížet po – předtím neviditelné – ruce režisérky.

Kvartet Flow Jiřího Havelky se od premiéry hodně proměnil, obávám se, že nikoli k lepšímu. Ztratil hodně ze své magie, snad nám chce nyní sdělit spíše cosi o inerci a stereotypech. Nicméně na jeho forbíně performovala Helena Arenbergerová, která se stala Tanečnicí roku. Hvězda Central European Dance Showcase 2002 si dokázala uchovat nejen své taneční charisma, ale i svou krásu.

Ceny ČTP za rok 2016

Taneční inscenace roku

Švihla – Tereza Hradilková

Tanečník roku

Helena Arenbergerová – Flow, režie Jiří Havelka, VerTeDance

Cena diváka

Tvůrčí tým inscenace You Are Here, režie Petra Tejnorová, choreografie a tanec Jaro Viňarský

Cena za světelný design

Katarína Ďuricová – Flow, režie Jiří Havelka, VerTeDance

Manažer roku

Jan Malík

  • Autor: Nina Vangeli
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: O čem (ne)vypověděla Česká taneční platforma

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 4.–1. 5. 2017

Číslo 8/2017 (18. 4.–1. 5. 2017)

Obsah čísla 8/2017

Slovo ...

Běloruské divadlo ve...

Vždycky mě fascinuje, když se...

Sukces měsíce

Sousoší J. V. Stalina opět...

Letenské sousoší k poctě J. V....

Dotazník

Filip Huml Král

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy...

Fejeton

Hejt od dědka

Sere mě, že mi mladý hezký holky...

Názor

O čem (ne)vypověděla ...

Program festivalu zahrnoval tři sóla,...

Kronika

Jednou větou

V sobotu 25. března se v Jihočeském...

Kritika

Havlův odkaz vlámským...

Když se světoznámý vlámský...

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo...

Ti hoši docela zlobí, ale ne...

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni...

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku...

Zatím spíš dobrý nápad

Je, myslím, sehrát se všemi soubory...

Hvězdný prach jsi a v...

Choreograf Michal Záhora, estét s...

Španělské rytmy obrazy...

Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a...

Mezi pobřežími plují naše...

Operu Láska na dálku lze považovat za...

Život jako bezvýznamná hra

Divadlo na Vinohradech slaví...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních...

Rozhovor

Milan Kňažko: Některé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Není...

Rozhovor o Pustině, divadle a filmu

Kontext

Krajiny zjizvených duší

Stručný obsah příspěvku zde není...

Pérák mezi námi

Je pozdní říjnový večer roku 1837....

Burza

Poděbradské dny poezie po...

Herecká asociace informuje

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Městské divadlo Mladá...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Sergej Fedotov: Navazujeme...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Mezi sněním, politikou a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Věra Špinarová (22. 12. 1951...

Výročí

Výročí 1.−15. května

Barušová Marie, herečka (1. 5. 1932)...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Jára Cimrman dobývá...

Járy Cimrmana se poprvé vydal dobýt...

Fagi a divadlo

Expert – manželská etuda

Příloha

Divadelní svět Brno 2017

Program Divadelní svět Brno 2017...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2017



Obsah,