Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Návraty mistrů zábavy (No. 2)

Byli jsme obviněni, že vedeme kampaň, že jsme hysteričtí (vaginálně), že nedáváme vítězce šanci atd. Padlo, že debata je fraškou, pavlačí, výlevem, nadáváním, hospodským tlachem. Řeklo se, že různé teorie jsou spiklenecké a paranoidní. A jiná ostrá slova zazněla. Pokusím se zrekonstruovat, o co jde (šlo).

Vítězství Company.cz v tendru na Komedii mnohé zaskočilo. Některé proto, že to divadlo neznají, jiné právě proto, že ho znají. Skoro všichni pak měli i jiné favority. Když si vybíráte mezi Špinarem, Páclem, Havelkou, Adámkem, Tejnorovou, Horákem a Knotkovou, nevyberete si přece Bergerovou. Mnohé mohly napovědět projekty uchazečů. Jenže ouha, ten vítězný je odfláknutý, neprofesionální, spíchnutý narychlo, nekoncepční, vágní. A mnoho nenabízí: čtyři premiéry do roka, vesměs v režiích Bergerové, Novotného nebo Štěpánka. Ani hostující režiséři Lang nebo Krejčí nepatří do první ligy. A dvě polské hostovačky? Jistě, ano, ale není to málo? A co je to za dramaturgický plán, kde vedle sebe dlí Fassbinder, Bidlasová, Maryša, Miloš Urban a Slobodzianek?

Pak se zveřejnily ještě tři finálové projekty, které to projely: a kupodivu šlo o profesionálně zpracované materiály. V případě Masopustu a Letí s detailní ekonomickou rozvahou, strukturou zaměstnanců divadla a dokonce i metodami, jak divadlo prezentovat a které divácké skupiny a jak oslovovat. Young Talents a Letí nabídli, co od nich můžeme čekat, od Bergerové nejspíš nikdo nic nečekal a podle projektu se to zatím nemění. Páclův projekt pak svoji sevřeností, originální dramaturgií a pestrými nápady ční nade všemi. Aspoň já bych řekl.

Nuže, nikdo nechápal, PROČ Company.cz vyhrála. Nenabízí zajímavou dramaturgickou koncepci, nemá ve srovnání s ostatními co nabídnout personálně a po technicko-ekonomické stránce vzbuzuje spíše nejasnosti a rozpaky. A taky nám to nikdo nevysvětlil.

Ti, co v komisi hlasovali pro Company.cz se k tomu sice přihlásili, ale seriózní, logické vysvětlení nepodali. Jen vágní formulace, bizarní náznaky a dštění síry na ostatní. Takže se spekuluje, co za tím mohlo být. Snažíme se jen racionálně přijít na to, proč se hlasovalo tak nepochopitelně. Nezbývá než si to vysvětlit osobními vazbami, politickými dohodami a náhlými psychickými zkraty. Pokud nechceme rovnou přicházet s temnými obviněními, že dotyčným někdo strčil něco do kafe nebo kapsy.

Vojtěch Varyš, redaktor rubriky Kultura v časopise Týden. Narozen 1985, člen umělecké skupiny Sekvestoři nového žití. Divadelní kritik, psal či píše do Divadelních novin, Světa a divadla, Respektu, A2 a různých festivalových zpravodajů. Do Týdne začal psát na jaře 2010, od listopadu téhož roku je členem redakce. Na jaře 2008 přijal v Kladsku titul „Mlékař Dan české divadelní kritiky“, na podzim 2010 dostal na festivalu …příští vlna / next wave… Poctu za publikační čin roku. Snímek archiv CSPK

  • Autor: Vojtěch Varyš
  • Publikováno: 22. listopadu 2011

Komentáře k článku: Návraty mistrů zábavy (No. 2)

  1. Václav Zeus

    Naprosto zbytečný
    a o to více nudný článek. Takovéto jednostranné shrnutí je silně tendenční – pokud někdo bude chtít proniknout do problematiky a zorientovat se, musí si přečíst diskusi a příspěvky jinde. Toto nemá žádnou výpovědní hodnotu ani kritický nadhled.
    A ještě ten nadpis, no jej!

    22.11.2011 (19.56), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Vladimír Hulec

    Pane Václave,
    nadpis je název nedávno zavedeného blogu Vojtěcha Varyše na i-DN.

    23.11.2011 (0.24), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  3. Petr Pavlovský

    Kde chtějí seriózní argumenty,
    tam nastoupí pomlouvačné podezírání. Jak na ně odpovědět? Brachiálně!!!
    „Ti, co v komisi hlasovali pro Company.cz ….(…)…. Nezbývá než si to vysvětlit osobními vazbami, politickými dohodami a náhlými psychickými zkraty…“ Ještě za Rakouska-Uherska byly takové poměry, že mladočeský poslanec Fr. Udržal (1866 – 1948), stoprocentní chlap, budil mezi kolegy v Říšské radě hrůzu tím, že vyzýval odpůrce na souboj, a to šavlí. Antibiotika a ani antidepresiva sice tehdy ještě nebyla, ale jinak se mi po těchto poměrech, které znám jenom z knih, někdy zasteskne. Dnes by mi stačil souboj holýma rukama, já už bych si poradil.
    Z komise, která vybírala ředitele Komedie znám osobně jenom V. Justa, zato ale dobře, kamarádíme se od studií, tedy 40 let. Jestli je někdo absolutně nezkorumpovatelný na jakýkoli způsob, pak je to on.
    My dva jsme prostě od začátku do Strašnic chodili (on víc) a mnohé se nám líbilo (jemu víc). Není tedy třeba jakkoli spekulovat o Justových motivacích, hlasoval tak jak hlasoval z legitimního důvodu. Pokud mu chcete, Vojto, podkládat něco jiného, nečestného, velice byste se mne tím dotknul a byl bych Vám kdykoli – s těma holýma rukama – k dispozici na vhodném místě ve Stromovce – mám to tam blízko. Na věkový rozdíl nehleďte, já zase budu o nějaké to kilo těžší.
    V očekávání Vašich případných svědků
    Váš pochybivší pedagog
    Petr Pavlovský

    PS. Já Vám tehdá tu zkoušku dát neměl! Ale k tomu, abyste psal to, co píšete, byste se protlačil i bez toho univerzitního papíru, že?

    29.11.2011 (4.49), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  4. Vojtěch Varyš

    Soubojová kultura mi vždycky přišla zábavná, i když ji znám převážně z literatury 19.století a neumím ani šermovat, ani střílet. Ne že bych si fyzicky nestál za svými názory, představa, že pravdu má ten, kdo se lépe ohání zbraní, je ovšem poněkud bizarní.

    K věci: v bohémském a divadelním prostředí by bylo nejlépe myslím uspořádat souboj v pití panáků.

    Jinak jsme ovšem Vladimíru Justovi nic nepodsouval. Pouze jsem se pozastavil nad tím, že nebyl s to (stejně jako Jana Machalická) racionálně osvětlit, proč hlasoval pro projekt zcela zjevně nejslabší ze čtyř zveřejněných. A ani to vágní „prostě se mi Strašnické divadlo líbí“ , jakkoli by takové vysvětlení bylo dost na pováženou, nepadlo.

    02.12.2011 (11.57), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  5. Kateřina Jírová

    Vojtěchu, dobře činíš, že bys (hovoříme ryze teoreticky) pro souboj zvolil panáky (alkoholické, nikoliv řezbované). Dr. Pavlovský je totiž bývalý zápasník. Nepotřebuje tedy žádných zbraní.

    03.12.2011 (23.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  6. Vojtěch Varyš

    to samozřejmě vím.

    04.12.2011 (0.38), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  7. Petr Pavlovský

    Zbraní nepotřebuji, je mi jenom 67 let, tedy 2x tolik než V.Varyšovi. navíc klasický zápas, řecko- římský, je, na rozdíl od boxu a všech moderních úplových sportů (judo, karate atd.) vymyšlen tak, aby se nikomu, proboha, nic nestalo!

    05.12.2011 (21.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,