Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 275)

V dnešní uspěchané, nevlídné a podezíravé době, jsem se vydal do studentského divadla v naději, že budu okouzlen scénickou variací podkrkonošských sousedských pašijových her o jednom z nejdůležitějších příběhů naší civilizace. Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista mě provázela životem.

Obálka programu MD Most, 1965. Repro archiv

Maminka byla silně věřícím člověkem, brávala mě na poutě, chodila se mnou na pobožnosti křížových cest, trpělivě vysvětlovala jednotlivá zastavení. Na jednom svatém putování po Kerkonoších jsme v jakémsi městečku viděli pašije v podání místních radní, sedláků a řemeslníků. Ježíše Krista hrál švec a maminka se zlobila, že se to jmenuje Komedie

Během svého hereckého působení u Bezručů jsem hrál v chóru židovského lidu. Spolu s Jiřím Vimrem jsme vytvořili dvojici prostopášných zlotřilců.

Jan Kopecký: Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista (r. Evžen Sokolovský, Státní divadlo Brno, prem. 28. 11. 1965). FOTO VILÉM SOCHŮREK

Po příchodu do Mahenovy činohry jsem v památné inscenaci Evžena Sokolovského přebíral roli napraveného hříšníka. Když Zdeněk Kampf v roli Opovědníka předstoupil před obecenstvo a řekl: Pochválen buď Pán Ježíš Kristus. Diváci odpověděli sborem: Až na věky!

Paní Vlasta Fialová byla překrásnou Pannou Marií a Ladislav Lakomý věrohodným Pánem Ježíšem Kristem.. FOTO archiv NdB

Paní Vlasta Fialová byla překrásnou Pannou Marií a Ladislav Lakomý věrohodným Pánem Ježíšem Kristem. Milosrdné sestry se na Komedii sjížděly z daleka a během představení se modlily. Když jedna z nich zemřela, sestry splnily její poslední přání a vyskládaly jí rakev fotografiemi Ladislava Lakomého ztělesňujícího postavu Pána našeho Ježíše…

 

Sálem studentského divadla profukoval studený průvan. Sedl jsem si vedle harmonia. Uprostřed černé síně se nacházelo pódium a na něm z trámků sbité dřevěné jevišťátko s oponkou. Hlediště se plnilo diváky.

Převahu mezi nimi měli mladí lidé. Vítal je Opovědník, vedoucí čtvrtého hereckého ročníku Lukáš Rieger. Usměvavý pan učitel, sympatický organizátor, tvůrce, který se svými žáky pašije připravil a secvičil. Udílel pokyny, dirigoval zpěvy, dbal na správné nástupy a odchody aktérů ze scény. Byl duší inscenace. Jeho mluvní projev byl řečí kantora jdoucího Komenského stopou. Obřadně předčítal teze evangelií, sbor dívek jeho slova proměňoval ve zpěvné litanie.

Studentům se dařilo ve scénách dramaticky vypjatých. FOTO archiv JAMU

Děj chvátal. Ježíš (Pavel Šupina) byl pokřtěn, postil se v Sinajské poušti, z rybářů stvořil učedníky myšlenek, jež spasí svět. Konal zázraky. Uzdravil Lazara a hříšnou Majdalenu (Barbora Bezáková) změnil v ctnostnou ženu.

Rekvizity byly plošné, výraznými barvami pomalované. Konvice, karafy, ryby. Pecen chleba v sobě skrýval dvanáct plochých krajíců…

V zobrazování ustálených „svatých“ gest a ve zpěvu sólových popěvků byly znát problémy. FOTO archiv JAMU

Naivitu textů nezvykle tvořených podkrkonošskou staročeštinou zvládali studenti dobře a veselí židovských tanců také. V zobrazování ustálených „svatých“ gest a ve zpěvu sólových popěvků byly znát problémy. Pro adepty herectví snící o práci před televizními a filmovými kamerami musel být asi značný problém zvládnout stylizované, dravé dryáčnictví prostoupené oblou milostí divadla z dob baroka. Studentům se dařilo ve scénách dramaticky vypjatých (soud nad Ježíšem, bičování, cesta na Golgotu, ukřižování Krista, snímání z kříže). Netradičně bylo pojednáno umírání a závěr po Kristově vzkříšení. Ježíš na kříži své poslední věty vykřičel. V závěru herec z role „vystoupil“, jakoby se mu nechtělo hrát postavu Spasitele. Naštěstí byl herečkou hrající Matku do pozice svatosti vrácen.

Naivitu textů nezvykle tvořených podkrkonošskou staročeštinou zvládali studenti dobře a veselí židovských tanců také. FOTO archiv JAMU

Režijní koncepce Ivo Krobota velmi chytře spojila postavení vedoucího ročníku, zkušeného herce Lukáše Riegra, se ctižádostivostí jevištních noviců. Záměr vytvořit poutavé představení s početným ansámblem složeným ze dvou ročníků (4 a 2) studentů herecké tvorby, se zdařil. V době vážného ohrožení civilizací je dobře, že režisér Krobot prosadil nastudování příběhu Ježíše Krista. Může se stát, že tuto biblickou zkušenost budou potřebovat ti, kteří zůstanou…

Znamenitá scénografie Rostislava Pospíšila umožnila herecký pohyb po celé ploše sálu. Hudba rockera Zdeňka Kluky se mísila se skladbami Bohuslava Martinů a Jiřího Pavlici. Přibližovala scénické dění dnešku. Dramaturgie připravila k inscenaci kvalitní program…

Premiéra měla u diváků úspěch.

Brno – Komín, 27. 9. 2017

Studio Marta, Brno – Komedie o umučení. Režie: Ivo Krobot, dramaturgie: Lukáš Rieger, výprava: Rostislav Pospíšil, pohybová spolupráce: Ladislava Košíková a David Strnad, hudební nastudování: Petr Svozílek, hudba: Zdeněk Kluka, světlo: Vojta Matulík, zvuk: Petra Göbelová, Václav Zemánek, produkce: Viktoria Kallayová, Júlia Pecková. Hrají – Ježíš: Pavel Šupina, Matka: Natalie Golovchenko, Čert: Mark Kristián Hochman, Smrt: Klára Anna Satinská, Jidáš a Mastičkář: Karel Vondrášek, Jan Křtitel a Kajifáš: Jakub Spišák, Hyrkán: Štěpán Princ, Rezidendarius: Viktor Harangi, Adam, Lazar a Pilát: František Maňák, Majdaléna: Barbora Bezáková, Eva, Veronika a Salome: Magdalena Straková, Samaritánka a Marta: Petra Schovánková, Odpovědník: Lukáš Rieger, Regenschori: Petr Svozílek. V ostatních rolích účinkují posluchači druhého ročníku činoherního herectví a druhého ročníku činoherní režie Klára Bulantová, Eliška Brumovská, Eliška Vocelová, Hana Drozdová, Štěpánka Romová, Lukáš Dohodil, Filip Ježowicz, Jan Horák, Matěj Beneš, Jan Kokoška, Hana Zahradníčková. Premiéra 24. září 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 14. října 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 275)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,