Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 254)

Divadlo U stolu je komorní scéna zaměřená na inscenace jak pravidelných dramatických textů tak dramatizací literárních předloh a rozmanitých scénických kompozic básnických děl. Svůj repertoár opírá především o velká díla světové i české literatury zpřítomňující základní existenciální otázky lidského života.

Divadlo U stolu – Eugene Ionesco: Král umírá. FOTO IVO DVOŘÁK

Chci-li si zapřemýšlet a uvidět herecká rozechvění na dosah ruky, neváhám se probojovat na některou z jeho současných produkcí. Inscenaci jedné z velkých her dvacátého století, Král umírá Eugena Ionesca v režii Františka Derflera, jsem zhlédl dvakrát. Divadelní obřad, jak píší inscenátoři o dramatickém i tragikomickém dialogu člověka se smrtí, měl 29. května, žel, již svou derniéru.

Tvrdý, nevzhledný stolec na piedestalu ošlapaných schodů, předesílal smutek příštích dějů. Hradní mluvčí hlásal: Jeho veličenstvo král přichází… Přibelhal se holohlavý, bolestmi sužovaný vladař. S námahou, patrnou nejen ve tváři, se drápal na svůj trůn. Krutosti související s umíráním ovládly hradní společenství. Král škobrtal k smrti…

Scénografka Jana Zbořilová posunula kostýmováním dění do podoby panoptikální. FOTO IVO DVOŘÁK

Scénografie Jany Zbořilové trubkovou konstrukcí rezavých opěr podtrhla atmosféru rozkladu moci krále i jeho sídla. Kostýmováním posunula dění do podoby panoptikální. Byl jsem uchvácen básnivým viděním režie, čistotou mluvy a hereckými výkony.

Helena Čermáková v roli královy první manželky vládla prostoru a umírajícímu vracela všechna krutá příkoří, která od něho musela snášet. Lucie Schneiderová byla královou druhou manželkou. Vilnou, milující a závislou. Bojovala o život svého vladaře – o zachování jeho moci… Jan Mazák jako cynický dvorní lékař dával na odiv prostotu pragmatického úsudku a krásu barvy svého hlasu. Marie Durnová v roli služebné prokazovala láskyplný vztah k umírajícímu i plebejskou moudrost a chytrost. Cyril Drozda v neodolatelně komické poloze hrál strážného a komentátora hradního dění. Viktor Skála v roli umírajícího krále exceloval. Předváděl vladaře ve dvou polohách. Jako zdravého, rozhodného, tvrdě prosazujícího panovnickou vůli a také jako lidskou trosku stíhanou mrtvičnými záchvaty.

Divadlo U stolu, Brno – Eugène Ionesco: Král umírá. Překlad: Vladimír Mikeš, režie a výběr hudby: František Derfler, dramaturgie: Milan Uhde, výprava: Jana Zbořilová, choreografie: Hana Halberstadt. Hrají: Viktor Skála, Jan Mazák, Helena Čermáková, Lucie Schneiderová, Marie Durnová a Cyril Drozda. Délka představení: 90 minut. Premiéra 19. 5. 2013. Derniéra 29. 5. 2017.

///

Divadlo U stolu nemá stálý soubor, spolupráce zúčastněných umělců je externí, svázaná vždy s konkrétní inscenací. Píšu o tom proto, že si dovedu představit problémy spojené s produkcí repríz. Scénický „actus“ podle biblické Knihy Jóbovy jsem spatřil až na třetí pokus…

Na promítaném obrazci barevných sklíček klečící Jób s rozpaženýma rukama žádá o vysvětlení nezaviněných utrpení (Michal Bumbálek v titulní roli Jóba). FOTO archiv DUS

František Derfler původní biblickou báseň přepracoval do scénické podoby a výrazně děj zkrátil. Jóba, odvěký symbol lidského utrpení, představuje jako ztrápeného žebráka lkajícího nad osudovými bolestmi života.

Violoncellista Josef Klíč obohatil inscenaci drásající hudbou a zpěvem. Spojení violoncellových sól s výkřiky trpícího Jóba, se staly nejpůsobivější složkou inscenace. Scéna Milivoje Husáka je soustředěna na pomyslný kruh spoře nasvíceného rituálního obětiště. Soudobým kostýmováním herců dává představení ráz oratoria.

Violoncellista Josef Klíč obohatil inscenaci drásající hudbou a zpěvem. FOTO archiv DUS

Na promítaném obrazci barevných sklíček klečící Jób s rozpaženýma rukama žádá o vysvětlení nezaviněných utrpení. Tři našeptávající oponenti se snaží Jóbovy výroky usměrňovat. Dívka u mikrofonu jeho bolest mírnit…

Napadá mě, koho Jób vlastně oslovuje? Koho se táže? Koho se dovolává? Tvůrce vesmírných světů? Sám sebe? Nebo nás diváků…? Lidská utrpení jsou bez hranic. V pozici Jóba se nacházejí miliony. Denně jsou vražděni nevinní. Války masakrují vesnice i města a bědní táhnou světem…

Tři našeptávající oponenti se snaží Jóbovy výroky usměrňovat. FOTO archiv DUS

Vycházel jsem ze sklepení, jako bych kráčel z protiatomového krytu. Jóbovo kvílení, jako vytí poplašných sirén mi znělo v uších…

Divadlo U stolu, Brno – Jób. Inscenační úprava a režie: František Derfler, překlad: Vilém Závada a Stanislav Segert, výprava Milivoj Husák, hudba: Josef Klíč. Hrají: Michal Bumbálek, Tereza Lexová, Martin Svobodník, Miroslav Černý, Lukáš Rieger, Martin Tlapák. Na violoncello hraje Josef Klíč. Délka představení: 70 min. Psáno z reprízy 18. 5. 2017.

Brno – Komín, 31. 5. 2017

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 17. června 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 254)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 16/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


3. 10.–16. 10. 2017

Číslo 16/2017 (3. 10.–16. 10. 2017)

Obsah čísla 16/2017

Slovo ...

Divadlo, které si nerozumí

Mám dojem, že účastníci...

Sukces měsíce

Národní divadlo...

SUKCES MEZINÁRODNÍHO FESTIVALU DIVADLO

Dotazník

VerRich

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Seminář o umělecké kritice

Do Centra současného umění DOX...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Vlastivědné muzeum v Olomouci...

Kritika

Nedává, nebere

Poslední premiérou loňské sezony...

Každý musí sestoupit do...

Hrát na konci léta v krásném...

Vykřičíme všechnu bídu

Součástí pracovních oslav deseti let...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 16/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní smrti aneb Festival...

Podle mého si „přední příčky“...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Rozhovor

René Levínský: Píšu,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Barankiewicz:...

Rozhovor s novým uměleckým šéfem...

Kontext

O divadelním létě (nejen) v...

Zdá se, že vypravit se do divadla...

Burza

Joan Brehms se vrací domů

Národní muzeum informuje

Nominace na Cenu Thálie

Herecká asociace informuje

Podoby – Květáci

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo Radost Brno

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Aurora Lubos: Čekám, až mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Radu Afrim: Stačí tři zvuky...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Ještě k Národnímu divadlu

ohlasy: Ad DN 15/2017, str. 2

Zemřeli

Zemřeli

Arnošt Svoboda (6. 2. 1941 Třebíč...

Jan Tříska bohužel...

Nemohu stále uvěřit, že nepřijde....

Výročí

Výročí 1.−15. října

Černý Ondřej, ředitel, kritik a...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VI)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Jan Tříska

Ve Stříbrné ulici na Starém Městě...

Pan Papírek… ( III )

Příloha

Poděkování

Mezinárodní divadelní festival PALM...

Palm Off Fest 2017 – program

20. října v 19 hodin Zahájení...

Visegrád by chyběl stejně...

V posledních měsících jsou stále...

O střední Evropě

Střední Evropa existuje a my v ní,...

Nová pravice ve střední...

Rodí se nová střední Evropa a jeden...

Lze zachránit střední...

Střední Evropa, o které kdysi psal...

Lze žít a hrát divadlo...

Druhý ročník setkání divadel...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 16/2017



Obsah,