Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 231)

Dášeňka aneb Psí kusy – haf!, tak se jmenuje inscenace, které se dostalo obdivu divadelních odborníků i diváků. V roce 2013 získala Cenu Mateřinky, Cenu UNIMA Erik a na festivalu Dítě v Dlouhé Cenu Vojty Šálka. Podle knížky Karla Čapka ji vytvořili Jiří Jelínek a Lucie Němečková.

Ať se hrála, kde se hrála, všude dokázala vyprodat divadelní „domy“ až po půdu. Viděl jsem představení v dobách, kdy Jiří Jelínek hrající spisovatele Čapka měl hlavu plnou černých vlasů a herečka představující Olgu Scheinpflugovou, Anežka Kubátová, byla trvalou akvizicí paní Husy. Je to dávno… Dnes dávají Provázci Dášeňku po devětasedmdesáté. A naposled…

Sklepní divadlo paní Husy je plné dětí a jejich rodičů. Před první řadou, na polštářkovém paloučku sedí rozpustilé ratolesti.

Když si nebudeš příliš vybírat, oženíš se… FOTO archiv DHnP

Kousínek od načesaných hlaviček stojí omšelé pianino. Starý pán se svou paní se prodírají skrumáží dětí k domovu. Jsou oblečení do zimníků, na hlavě mají klobouky. Usedají k hudebnímu nástroji a třesoucími hlasy vzpomínají na doby, kdy jim po bytě pobíhali pejsci.

Manželé se odstrojují, stěhují černé pianino do kouta a doprostřed místnosti staví stůl. Omládli. Mladá paní zpívá, na klaviatuře vyťukává tóny. Pan Čapek vzpomíná, jak jednou přinesl v dlani malinké štěnátko. Dostalo jméno Dášeňka a rostlo jako z vody, protože pilo hodně mlíčka.

Ve značně vysokém tempu chrlili herci příběhy. Vymýšleli psí pohádky. FOTO archiv DHnP

Protagonisté si hráli se vším, na co sáhli. Z dlaní jim vyrůstala psí hlavička, tělíčko, nožičky, ocásek. Váleli psíka na stole, jako se na vále válí knedlík. Krmili jej, učili chodit i štěkat.

Děti se smály.

Ve značně vysokém tempu chrlili herci příběhy. Vymýšleli psí pohádky. Třeba o tom, jak jeden mlsný pes vždy snědl cukr ze všech cukřenek. Jeho majitelé si toho všimli, přestali do cukřenek dávat cukr a ze psa byl dia-pes. Anebo o pejskovi, který naskakoval do jedoucích tramvají a pan Čapek musel za tramvají běžet. Ale to nebylo nejhorší – psí pasažér chtěl být tramvajovým řidičem. Nebo o jednom psím fešákovi, co si neuměl mezi psími slečnami vybrat nevěstu. Dostalo se mu moudré rady: Když si nebudeš příliš vybírat, oženíš se… Potom předváděli legrační koupel Dášeňky ve vaně, při které jí zmizely z těla všechny černé flíčky. Děti se roztleskaly.

Protagonisté si hráli se vším, na co sáhli. FOTO archiv DHnP

Karel s Olgou vysvětlovali Dášeňce, jak se má psí dáma chovat při namlouvání a zakládání psí rodiny… Dobře vysvětlili. Dášeňce se narodila psí miminka… Děti měly pusinky dokořán…

Krásně spolu manželé žili. Byli k sobě taktní, tolerantní a měli se rádi… Až jsem jim záviděl…

A najednou byl pohádkám i představení konec. Hodně dlouho jsme tleskali.

Jiří Jelínek a Anežka Kubátová jsou skvělí herci. Výtečně mluvili a s diváky si pohrávali jako s koťaty… FOTO archiv DHnP

Šli jsme z Husy Zelným rynkem. Dívka Mab pravila: Bylo to chytré, milé a vtipné představení. Takové jako mazlení se štěňátkem. Vzala bych na ně i své děti… Škoda, že se už nikdy nebude hrát. Proč…?

To tak bývá v divadlech. Je to jako v životě. I to pěkné je vždycky jednou naposled.

Jiří Jelínek a Anežka Kubátová jsou skvělí herci. Výtečně mluvili a s diváky si pohrávali jako s koťaty…

Začalo pršet. Roztáhli jsme deštníky a rozešli se…

Brno – Komín, 21. 3. 2017

Divadlo Husa na provázku / Sklepní divadlo, Brno – Karel Čapek, Jiří Jelínek: Dášeňka aneb Psí kusy – haf! Scénář a režie: Jiří Jelínek. Dramaturgie: Lucie Němečková. Výprava: Petra Jiránková a kol. Hudba: Zdeněk Král. Hráli: Jiří Jelínek a Anežka Kubátová. Premiéra 8. 2. 2013. Psáno z derniéry 19. 3. 2017 (16 hodin).

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 26. března 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 231)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,