Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 226)

Divadlo Facka je bludnou stálicí na oběžné dráze brněnské galaxie. Dlouhá léta hledá vlastní střechu nad hlavou. Jeho duchovním otcem je mim a herec exoticky laděných rolí Sergej Sanža. Jeho soubor patří mezi nejchudší profesionální divadelní spolky u nás. Své inscenace tvoří z touhy po seberealizaci a sobě pro radost. Také však z důvodů obživy. Scény vytváří z rozmanitých dekoračních prvků, půjčených na štacích.

Divadlo Facka uvedlo 26. února v Polárce obnovenou premiéru své inscenace Čerwuiš aneb Ve své vlasti cizincem, příběh cestovatele, spisovatele, etnografa a botanika Alberto Vojtěcha Friče, který v roce 1908 přivezl do Prahy amazonského indiána Čerwuiše trpícího neznámou chorobou. Frič zjistil, že indiánovy problémy zažívání způsobují „škrkavky“ a Čerwuiše vyléčil. To vše sepsal ve své knize Čerwuiš aneb Z Pacheka do Pacheka oklikou přes střední Evropu, již v roce 2011 vydalo nakladatesltví Titanic a podle níž vznikla tato inscenace.

Scéna z parníku. Zleva Iveta Kocifajová, Jan Kruba, Pavel Doucek. FOTO archiv souboru

Před paravánovou kulisu, na dva vyvýšené praktikábly, postavili starobylé hospodské věšáky. Snad měly představovat komíny zaoceánského parníku… Na levou stranu forbíny situovali stolek s lampičkou. Praktikábly dle potřeby přemísťovali a různě nakláněli. Za stolek usadili vypravěče příběhu, Vojtu Friče. Pestrá kostýmová všehochuť se asi rekrutovala z vlastního fundusu, možná i ze zdrojů Polárky. Sympatičtí aktéři hráli „nadoraz“ a se zjevnou chutí. Často využívali prvky pantomimy. Tok dění obohacovali zrychlenými výstupy ve stylu němých filmových grotesek.

Čerwuiš v lázních. V popředí Pavel Doucek, zvleva Jan Kruba, Iveta Kocifajová, Jan Krajčírovič, Sergej Sanža. FOTO archiv souboru

Stylizace hereckého projevu nejvíce slušela Janu Krubovi, který dostal možnost vrátit se do „své“ Polárky. Osm postav – pana cestujícího, nosič, policejního komisaře, pána přicházejícího do hospody, opilce, starostu Žirovnice, kapitána říčního parníku – ztvárnil nápaditým komediálním způsobem. Několik výstředních dam, harmonikáře a Indiánku hrála osobitě půvabná Iveta Kocifajová. Tlouštík Jan Krajčirovič se stylizoval do roliček kamelota, četníka Vacátka, hospodského a náčelníka Čamakoků. Jediný problém bylo vtěsnat se do kostýmů…

Vypravěč, starý Vojtěch Frič – Michal Bumbálek. FOTO archiv souboru

Rozpoltit roli hlavního hrdiny příběhu do dvou osob – vypravěče Friče (Michal Bumbálek) a Friče jednajícího (Pavel Doucek) – nebylo, myslím, řešením nejšťastnějším. Douskův hřmotný a urostlý dobrák nekonvenoval se subtilním zjevem Bumbálkovým. Prolínání vzpomínek autora s minulými ději nemělo věrohodnost, postrádalo dostatečný účin. Čerwuiš, zahalený do indiánského ponča, mluvil tichá, téměř neslyšitelná slova. Jeho výstřednosti pro diváky, navyklé vídat zvěrstva dneška, nebyly výstřednostmi. Pohybová bravura Sergeje Sanži posouvala příslušníka kmene Čamakoků mezi magické bytosti. Apokalypsa putování Čerwuiše však nenašla v inscenaci završení. Návrat indiána do rodných míst proměněných civilizačním procesem v moderní pustinu u diváků nerezonoval…

Zabydlování Čerwuiše v Praze – Sergej Sanža. FOTO archiv souboru

Program k inscenaci nebyl k dosažení. Asi na něj nezbyly finanční prostředky…

Po představením jsem vyslechl názory uměleckého šéfa Divadla Polárka Jana Cimra: Snažíme se orientovat – kromě škol – co nejvíce na rodiny s dětmi a na dospívající publikum. V tom totiž chápeme úlohu „dětského“ divadla, aby bylo svému divákovi průvodcem od prvního potkání s divadlem, až do momentu, kdy se sám ze své vůle (tedy nikoliv veden učitelem či rodiči) rozhodne do divadla jít. A budeme-li průvodci úspěšnými, pak bude divák Polárky vybaven dostatečným rozhledem k tomu, aby uměl dobře posoudit kvalitu divadla a aby na ni kladl vysoké nároky.

Brno – Komín, 28. 2. 2017

Divadlo Facka, Brno – Alberto Vojtěch Frič: Čerwuiš aneb Ve své vlasti cizincem. Režie: Sergej Sanža, Michal Bumbálek. Hrají: Sergej Sanža, Michal Bumbálek, Pavel Doucek, Jan Krajčirovič, Jan Kruba a Iveta Kocifajová. Obnovená premiéra 26. února 2017 v Divadle Polárka, Brno.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 11. března 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 226)

  1. Tomáš Sedláček

    Pane Tučku,

    1) Kniha byla v roce 2011 vydána již jako třetí (rozšířené) vydání.
    2) Kdo ten příběh nezná, tak nejspíše tápe. Musím s Vámi souhlasit, že rozdělení Friče do dvou rolí není zrovna šťastné. Přitom by stačilo třeba uvést Doucka na vypravěčem na scénu se slovy: „Takhle jsem byl tehdy mladý a krásný“. Myslím, že i vtipné by to bylo…
    3) Čerwuiš byl skvělý. Celý ten příběh mám naposlouchaný z četby na pokračování z Českého rozhlasu Olomouc. Nutno podotknout, že tímto pro mě Čerwuiš dostal tvář a skvělou! Jen je pravdou, že jeho tichá slova byla hůř srozumitelná i v první řadě…

    Celkově se mi představení moc líbilo a dodnes jsem z něj nadšen. Nabilo mi baterky a to se hned tak nějakému představení nepodaří. Přeji mnoho vyprodaných repríz!

    11.03.2017 (8.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    • Vladimír Hulec

      Pane Sedláčku,
      informace o předloze jsem doplnil já jako redaktor při zavěšování textu. Za nepřesnost se omlouvám.
      Vladimír Hulec

      11.03.2017 (11.11), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 6/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


21. 3.–3. 4. 2017

Číslo 6/2017 (21. 3.–3. 4. 2017)

Obsah čísla 6/2017

Slovo ...

Téma?

Jako čtenář českých divadelních...

Sukces měsíce

M. Kunze, S. Levay: Rebecca

Národní divadlo moravskoslezské...

Dotazník

Marka Míková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Komedie aneb Zpět do vlídné...

Rada hlavního města Prahy rozhodla,...

Fejeton

Homo ludens aneb Člověk bez...

Po nějaké době se vracím na stránky...

Názor

Manipulace a neznalost Jana...

V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Muzikál Srdcový král pražského...

Kritika

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v...

Ideál ženy v zrcadle

Letošní sezona v Městském divadle v...

Činohra v cizí kůži

Mají-li návštěvníci HaDivadla před...

Podzemní proces

V legendárním pražském kině v...

Klasika pro mládež?

Jako třetí díl volné trilogie...

Tam, kde včera znamená...

Bolek Polívka (dále pro přehlednost...

Nečitelná láska paní...

Jen několik měsíců po vydání...

Lidové divadlo podle Martinů

Měl jsem v poslední době štěstí...

Smějící se bestie Tomáš...

Tomáš Dianiška je bůh. Tedy podle...

Modernismus a avantgardismus ...

Když jsem vstoupil do provázkovského...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 6/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Šimon Dominik: Nezačínám...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Je čas uvést věci do pohybu

Rozhovor s novými šéfy činohry a...

Kontext

Akademie v mantinelech...

Poslední únorovou neděli se v Los...

Kulatý stůl Divadelních...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Výstavy – výstavy –...

Národní muzeum informuje

Nejlepší herec nemusí...

Herecká asociace informuje

Podoby: Nevyžádaný dopis...

Píšu ti milá, jaks správně poznala,...

Divadlo Antonína Dvořáka...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Maxim Didenko: Divadlo je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Vladimíre, děkuju

Vladimír Vašut byl taneční kritik a...

Zemřeli

Vladimír Vašut (26. 3. 1931 Dolní...

Výročí

Výročí 1.−15. dubna

Riedlbauch Václav, skladatel (1. 4....

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Prokletí

Osmnáctého února měla ve...

Expert – manifest

Příloha

Události z historie školy

1945 d dekretem prezidenta republiky...

Doctores honoris causa JAMU

Janáčkova akademie múzických umění...

Devět „nej“ brněnské...

Janáčkova akademie múzických umění...

Anketa s výraznými...

1. Jak vzpomínáte na studia, co jste...

Kalendář akcí k oslavám /...

24. března / Divadlo na Orlí...

Moderní vysoká škola s...

Vládním zákonem z 12. září 1947...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 6/2017



Obsah,