Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mrazivá cesta k usmíření

Divadelní adaptace dánských filmů natočených podle zásad hnutí DOGMA 95 si u nás získaly velkou oblibu. Titul Rodinná slavnost, uváděný nyní nově ve Slezském divadle Opava, se na naše jeviště dostává již počtvrté. Vlastně popáté, připočteme-li inscenaci Konzervatoře Brno, kterou v roce 2011 – pod názvem Rodinná oslava – připravil Roman Groszmann. Ten je rovněž režisérem opavské verze. A není divu – Rodinná slavnost nabízí dostatečně dramatický potenciál (rozměru téměř antické tragédie) a především kontroverzní téma, což ovšem vždy nemusí být zárukou úspěchu na jevišti. Nicméně v Opavě se s možnými nástrahami vypořádali poměrně zdařile.

Martin Táborský jako ďábelský otec Helge s Michalem Stalmachem v roli labilního syna Christiana  FOTO MARTIN BURYAN

Martin Táborský jako ďábelský otec Helge s Michalem Stalmachem v roli labilního syna Christiana FOTO MARTIN BURYAN

Režisér společně se svou „dvorní“ scénografkou Sylvou Markovou proměnili jeviště v honosné sídlo, do kterého u příležitosti oslavy šedesátin hlavy rodiny – otce Helgeho – přijíždí kromě řady hostů také introvertní a poněkud labilní syn Christian (s účelnou úsporností vykreslený Michalem Stalmachem) a v doprovodu vulgární manželky Mette (Šárka Vykydalová) i jeho mladší, dosud nevybouřený bratr Michael (expresivně živočišný Daniel Volný). Na scénu vstupují v jakémsi prologu přímo z osvětleného hlediště a diváky tak jasně vymezují jako přímé svědky, kteří po zvednutí opony mohou nahlédnout za plot rodinného sídla.

Stroze naznačený exteriér domu je symbolicky ztvárněn několika vertikálně umístěnými pruhy bílého plátna, jejichž stažením se odhalí jednotlivé pokoje a chodby, které se dynamicky mění díky funkčně vy­uži­té točně i atmosféru podporujícímu svícení. Dům se pak stává jakýmsi labyrintem, z něhož je potřeba najít cestu k rodinné pravdě. O to se pokouší právě Christian, který při slavnostním přípitku obviní otce, že jej i jeho nedávno zemřelou sestru v dětství pohlavně zneužíval. Jeho slova tak jako rozbuška podnítí mnoho překvapivých reakcí, včetně prvotní pokrytecké snahy většiny společnosti vše jednoduše zamést pod koberec… Ale Christian naštěstí nachází podporu i u své empatické sestry Heleny (Sabina Muchová).

Bohužel obsazení otce Helgeho nepříliš výrazným Martinem Táborským nedovolilo vykreslit tohoto antihrdinu se všemi odstíny přetvářky a ďábelskosti, ale o to více dostávají prostor postavy dětí. Mezi postupně se sbližující sourozence proniká i služebná Pia (citlivá kreace Terezy Bartošové), která ve vztahu s Christianem nalézá neromantický, ale o to více racionálně odůvodněný únik ze svého nešťastného osamění. Téměř tragickou postavou je Helgeho žena Elsa, kterou Hana Vaňková dokázala na velmi malém prostoru vykreslit v jejím rozporu­plném vnitřním boji mezi manželskou oddaností a přijetím odpovědnosti za vlastní chyby. Vedlejší postavy pak převážně směřují k drobným karikaturám, což se nejvíce projevilo v případě rodinného přítele Helmuta, kterého Martin Valouch ztvárňuje jako bezradného stand-up komika, nebo u ve své jednoduchosti nešťastně zneužívané manželky Mette (Šárka Vykydalová).

Režisér precizně staví situace, pracuje s napětím a temporytmem a s citlivostí odměřuje pauzy, díky kterým diváci mohou vnímat šokující odhalení. K této koncentraci napomohly i úpravy textu, kdy režisér například eliminoval linii rasismu vypuštěním postavy Helenina černošského přítele. Grosz­mannova působivá inscenace nemilosrdně demaskuje vykolejené rodinné vztahy a ukazuje, že cesty k smíření – pokud vůbec mohou být nalezeny – jsou někdy až příliš mrazivé.

Slezské divadlo Opava – Thomas Vinterberg, Mogens Rukov: Rodinná slavnost. Úprava a režie Roman Groszmann, překlad František Fröhlich, dramaturgie Alžběta Matoušková, scéna a kostýmy Sylva Marková. Premiéra 20. března 2016. (Psáno z reprízy 22. března 2016.)

  • Autor: Pavla Bergmannová
  • Publikováno: 08. května 2016

Komentáře k článku: Mrazivá cesta k usmíření

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,