Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mrazivá cesta k usmíření

Divadelní adaptace dánských filmů natočených podle zásad hnutí DOGMA 95 si u nás získaly velkou oblibu. Titul Rodinná slavnost, uváděný nyní nově ve Slezském divadle Opava, se na naše jeviště dostává již počtvrté. Vlastně popáté, připočteme-li inscenaci Konzervatoře Brno, kterou v roce 2011 – pod názvem Rodinná oslava – připravil Roman Groszmann. Ten je rovněž režisérem opavské verze. A není divu – Rodinná slavnost nabízí dostatečně dramatický potenciál (rozměru téměř antické tragédie) a především kontroverzní téma, což ovšem vždy nemusí být zárukou úspěchu na jevišti. Nicméně v Opavě se s možnými nástrahami vypořádali poměrně zdařile.

Martin Táborský jako ďábelský otec Helge s Michalem Stalmachem v roli labilního syna Christiana  FOTO MARTIN BURYAN

Martin Táborský jako ďábelský otec Helge s Michalem Stalmachem v roli labilního syna Christiana FOTO MARTIN BURYAN

Režisér společně se svou „dvorní“ scénografkou Sylvou Markovou proměnili jeviště v honosné sídlo, do kterého u příležitosti oslavy šedesátin hlavy rodiny – otce Helgeho – přijíždí kromě řady hostů také introvertní a poněkud labilní syn Christian (s účelnou úsporností vykreslený Michalem Stalmachem) a v doprovodu vulgární manželky Mette (Šárka Vykydalová) i jeho mladší, dosud nevybouřený bratr Michael (expresivně živočišný Daniel Volný). Na scénu vstupují v jakémsi prologu přímo z osvětleného hlediště a diváky tak jasně vymezují jako přímé svědky, kteří po zvednutí opony mohou nahlédnout za plot rodinného sídla.

Stroze naznačený exteriér domu je symbolicky ztvárněn několika vertikálně umístěnými pruhy bílého plátna, jejichž stažením se odhalí jednotlivé pokoje a chodby, které se dynamicky mění díky funkčně vy­uži­té točně i atmosféru podporujícímu svícení. Dům se pak stává jakýmsi labyrintem, z něhož je potřeba najít cestu k rodinné pravdě. O to se pokouší právě Christian, který při slavnostním přípitku obviní otce, že jej i jeho nedávno zemřelou sestru v dětství pohlavně zneužíval. Jeho slova tak jako rozbuška podnítí mnoho překvapivých reakcí, včetně prvotní pokrytecké snahy většiny společnosti vše jednoduše zamést pod koberec… Ale Christian naštěstí nachází podporu i u své empatické sestry Heleny (Sabina Muchová).

Bohužel obsazení otce Helgeho nepříliš výrazným Martinem Táborským nedovolilo vykreslit tohoto antihrdinu se všemi odstíny přetvářky a ďábelskosti, ale o to více dostávají prostor postavy dětí. Mezi postupně se sbližující sourozence proniká i služebná Pia (citlivá kreace Terezy Bartošové), která ve vztahu s Christianem nalézá neromantický, ale o to více racionálně odůvodněný únik ze svého nešťastného osamění. Téměř tragickou postavou je Helgeho žena Elsa, kterou Hana Vaňková dokázala na velmi malém prostoru vykreslit v jejím rozporu­plném vnitřním boji mezi manželskou oddaností a přijetím odpovědnosti za vlastní chyby. Vedlejší postavy pak převážně směřují k drobným karikaturám, což se nejvíce projevilo v případě rodinného přítele Helmuta, kterého Martin Valouch ztvárňuje jako bezradného stand-up komika, nebo u ve své jednoduchosti nešťastně zneužívané manželky Mette (Šárka Vykydalová).

Režisér precizně staví situace, pracuje s napětím a temporytmem a s citlivostí odměřuje pauzy, díky kterým diváci mohou vnímat šokující odhalení. K této koncentraci napomohly i úpravy textu, kdy režisér například eliminoval linii rasismu vypuštěním postavy Helenina černošského přítele. Grosz­mannova působivá inscenace nemilosrdně demaskuje vykolejené rodinné vztahy a ukazuje, že cesty k smíření – pokud vůbec mohou být nalezeny – jsou někdy až příliš mrazivé.

Slezské divadlo Opava – Thomas Vinterberg, Mogens Rukov: Rodinná slavnost. Úprava a režie Roman Groszmann, překlad František Fröhlich, dramaturgie Alžběta Matoušková, scéna a kostýmy Sylva Marková. Premiéra 20. března 2016. (Psáno z reprízy 22. března 2016.)

  • Autor: Pavla Bergmannová
  • Publikováno: 08. května 2016

Komentáře k článku: Mrazivá cesta k usmíření

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,