Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly nezastírá novinka Městských divadel pražských, inscenace Čapek, kterou pro jeviště Rokoka scenáristicky připravili dramaturgyně Věra Mašková a režisér Pavel Khek. Životopisné heslo je obohaceno o paralely zániku první republiky s mnoha znepokojivými jevy těchto dnů.

Bratří Čapkové – Karel (Jiří Hána) a Josef (Milan Kačmarčík) FOTO ALENA HRBKOVÁ

Úvod i finále obstarají „nadreálné“ rozhovory Karla Čapka s Václavem Havlem, vlastně je jim věnováno více místa než „hovorům s TGM“. Nad Evropou se v třicátých letech minulého století smráká a ještě, než dojde k nejhoršímu, memento tragického osudu se zřetelně vznáší nad Karlem i Josefem Čapkovými (Jiří Hána a Milan Kačmarčík), také nad Karlem Poláčkem (Jan Řezníček) či Vladislavem Vančurou (Petr Klimeš). Vznikají rozmíšky mezi českým a německým obyvatelstvem, někteří domácí „národovci“ se ovšem staví odmítavě i k přijímání uprchlíků z Německa před hnědým morem, tento odkaz k dnešní situaci v Evropě je v inscenaci výrazně přítomen. Manžele Čapkovy (Olgu Scheinpflugovou ztvárňuje Máša Málková) k emigraci nabádají dcera Thomase Manna Erika (Petra Tenorová) i jeho syn Klaus (Viktor Dvořák). Česká luza posílá jednomu z nejvýraznějších představitelů naší kultury výhrůžné anonymy…

V jevištní realizaci hraje řada aktérů několik rolí, Viktor Dvořák je dokonce dvakrát za prezidenta (Beneš, Havel). Na názornosti se podílejí i historické filmové dokumenty včetně sekvence ze zfilmované Bílé nemoci s Hugo Haasem v roli doktora Galéna. V textu se objevují i ukázky z Čapkových textů, občas, žel, hodně „výukově“, Jitka Smutná z rodičovské role jedné z divadelních postav plynule přejde do monologu ze slavné hry a ukončí svůj výstup oznámením, že se jednalo o úryvek z Matky. Zpodobení postav z naší kulturní historie vykazuje v jevištní „přednášce“ dva jakoby odlišné přístupy. U bratří Čapků byla ze strany inscenátorů výrazná snaha vytvořit skoro věrné podoby (zvláště v případě Kačmarčíkova Josefa velmi zdařilé), u jiných jde o obsazení vlastně proti typům (Scheinpflugová coby bruneta, Poláček jako muž značně korpulentní).

Pavlu Khekovi se daří i přes některé spornější momenty scénáře udržet temporytmus jevištního tvaru, dobře fungují scény z horečné redaktorské aktivity v Lidových novinách, ústrojně je vkomponován i národnostně zjitřený česko-německý milostný trojúhelník juniorských postav Vlasty, Jaroslava a Václava (Petra Tenorová, Aleš Bílík, Michal Vykus). Scénografickou zajímavostí jsou trsy rostlinstva, ke kterým se aktéři čas od času dopracují pootočením překlápěcích ploch na podlaze jeviště, čímž lze názorně prezentovat zahrádkářské záliby velkého literáta.

I když jsem se při některých doslovnostech v inscenaci poněkud ošíval, nemohu projektu Čapek upřít solidní hereckou úroveň ani apelativní étos.

Jan Kerbr

MDP – Divadlo Rokoko, Věra Mašková a Pavel Khek: Čapek. Režie Pavel Khek, scéna Michal Syrový, kostýmy Agnieszka Pátá-Oldak, hudba Vladimír Nejedlý, dramaturgie Věra Mašková, režie obrazu Daniel Hnát. Premiéra 3. června 2017. (Psáno z reprízy 12. června 2017.)

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Když Čapek potkal Havla

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,