Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Management přítomnosti Petra Oda (No. 4)

Někteří lidé se mě ptají, proč jsme se společně se scénografem Davidem Bazikou rozhodli umístit v opeře Táhlý zvlněný pohyb podélného předmětu na jinak víceméně prázdné jeviště velkého divadla do pozadí osobní auto a proč jsme mezi jeviště a hlediště nechali natáhnout ostnatý drát.

Zdeňka Brychtová (Mluvící žena 1), Lenka Chadimová (Mluvící žena 2). FOTO ROMAN POLÁŠEK

Snímek ze zkoušky – Zdeňka Brychtová (Mluvící žena 1), Lenka Chadimová (Mluvící žena 2). FOTO ROMAN POLÁŠEK

Zkusím odpovědět, ale jak to už při uměleckém hledání bývá, odpovím otázkou: Jak by to vypadalo a co by se stalo, kdyby v pozadí jeviště to černé osobní auto nebylo a kdyby mezi jevištěm a hledištěm ostnatý drát natažený nebyl? Myslíte, že by představení fungovalo stejně nebo podobně, jako když tam ty prvky byly?

Nebo: Kdyby tam ty dva prvky nebyly, měly by tam být nějaké jiné? A jaké? A opět: Kdyby byl na jevišti místo osobního auta (možná na jiném místě) třeba stůl nebo kdyby tam byla hromada brambor atd., fungovalo by představení přibližně stejně jako s tím autem?

Popravdě: V případě Táhlého zvlněného pohybu jsme já (režisér) i scénograf měli k použití osobního auta a ostnatého drátu jako dominantních prvků scény poměrně pádné důvody, které by se daly popsat i na základě jakési, napůl rozumové úvahy – k použití těchto prvků jsme v tomto případě nedošli na základě čistě estetické vize (která jinak často funguje ze všech postupů nejlépe). Tyto naše rozumové úvahy, které jsme si dlouhou dobu ujasňovali, když jsme pracovali na návrhu scény, se zde rád pokusím vysvětlit, pokud budou někoho zajímat (zajímají někoho?). Pro tuto chvíli jsem přesvědčen, že důležitější je ta zásadní otázka:

Jak by ta opera jako celek fungovala bez auta a bez ostnatého drátu?

/Text současně vyšel na blogu Petra Macháčka: zde/

///

Vladimir Benderski (Mluvící muž 1), Vojtěch Semerád (Zpívající muž 1), Aneta Bendová (Zpívající žena 1), Eva Geislová (Zpívající žena 2), Josef Škarka (Zpívající muž 2). FOTO ROMAN POLÁŠEK

Jak by to vypadalo a co by se stalo, kdyby v pozadí jeviště to černé osobní auto nebylo a kdyby mezi jevištěm a hledištěm ostnatý drát natažený nebyl? /Zleva Vladimir Benderski (Mluvící muž 1), Vojtěch Semerád (Zpívající muž 1), Aneta Bendová (Zpívající žena 1), Eva Geislová (Zpívající žena 2), Josef Škarka (Zpívající muž 2)/. FOTO ROMAN POLÁŠEK

Záznam opery Táhlý zvlněný pohyb podélného předmětu najdete: zde

///

Více o inscenaci opery Táhlý zvlněný pohyb podélného předmětu na i-DN:

NODO Ostrava, den třetí

  • Autor: Petr Macháček
  • Publikováno: 29. července 2016

Komentáře k článku: Management přítomnosti Petra Oda (No. 4)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,