Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Management přítomnosti Petra Oda (No. 2)

Živá přednáška a živé divadlo

Přednáška může být živá, nebo mrtvá. Divadlo může být živé, nebo mrtvé. Jaký je rozdíl mezi živou (mrtvou) přednáškou a živým (mrtvým) divadlem? Myslím, že nepodstatný.

FOTO archiv autora

Živá přednáška je (přibližně) veřejné přemítání člověka, který je odborníkem na dané téma, za soustředěné účasti posluchačů…FOTO archiv autora

Živá přednáška je (přibližně) veřejné přemítání člověka, který je odborníkem na dané téma, za soustředěné účasti posluchačů. Živé divadlo je (přibližně) veřejné žití herců, kteří mají nastudovanou nějakou strukturu situací, za soustředěné účasti diváků.

Mrtvá přednáška je (přibližně) prosté předávání informací ústní formou. Mrtvé divadlo je (přibližně) ilustrované sdělování názorů.

Má-li být přednáška živá, je nutné, aby přednášející nejen sděloval to, co ví, ale aby také s pomocí posluchačů přicházel na to, co ještě neví, co si zatím neuvědomuje. A především aby díky své konfrontaci s posluchači to, co už ví, lépe, silněji, jasněji a vášnivěji prožíval. Bez posluchačů nemůže takového prohloubení svých znalostí (směrem do racionálních i do mimorozumovým oblastí) dosáhnout.

Zázrak živé přednášky: přednášející i posluchač intenzivně žijí daný obor či dané téma a zároveň prožívají okamžiky neopakovatelné společné přítomnosti. Zázrak živého divadla: herci i diváci intenzivně hledají skrze estetiku a zároveň prožívají okamžiky neopakovatelné společné přítomnosti.

Společný zázrak živé přednášky i živého divadla: může to fungovat jen s přednášejícím (hercem) a posluchači (diváky); jen při živém vztahu těchto dvou subjektů. Bez přednášejícího (herce) nic neproběhne. Bez posluchačů (diváků) proběhne maximálně neobjevný monolog (neobjevná zkouška).

No, ještě že tento text je jen textem a nemá ambici stát se přednáškou. Jak ho tak čtu, připadá mi spíš mrtvý než živý…

Petr Macháček. FOTO archiv Divadla Kámen

Petr Macháček. FOTO archiv Divadla Kámen

Autor je zakladatelem, vedoucím, režisérem a scenáristou pražského Divadla Kámen.

  • Autor: Petr Macháček
  • Publikováno: 16. dubna 2016

Komentáře k článku: Management přítomnosti Petra Oda (No. 2)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,