Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2018

ročník 25
26. 6.–1. 9. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Seriály a blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Management přítomnosti Petra Oda (No. 2)

    Živá přednáška a živé divadlo

    Přednáška může být živá, nebo mrtvá. Divadlo může být živé, nebo mrtvé. Jaký je rozdíl mezi živou (mrtvou) přednáškou a živým (mrtvým) divadlem? Myslím, že nepodstatný.

    FOTO archiv autora

    Živá přednáška je (přibližně) veřejné přemítání člověka, který je odborníkem na dané téma, za soustředěné účasti posluchačů…FOTO archiv autora

    Živá přednáška je (přibližně) veřejné přemítání člověka, který je odborníkem na dané téma, za soustředěné účasti posluchačů. Živé divadlo je (přibližně) veřejné žití herců, kteří mají nastudovanou nějakou strukturu situací, za soustředěné účasti diváků.

    Mrtvá přednáška je (přibližně) prosté předávání informací ústní formou. Mrtvé divadlo je (přibližně) ilustrované sdělování názorů.

    Má-li být přednáška živá, je nutné, aby přednášející nejen sděloval to, co ví, ale aby také s pomocí posluchačů přicházel na to, co ještě neví, co si zatím neuvědomuje. A především aby díky své konfrontaci s posluchači to, co už ví, lépe, silněji, jasněji a vášnivěji prožíval. Bez posluchačů nemůže takového prohloubení svých znalostí (směrem do racionálních i do mimorozumovým oblastí) dosáhnout.

    Zázrak živé přednášky: přednášející i posluchač intenzivně žijí daný obor či dané téma a zároveň prožívají okamžiky neopakovatelné společné přítomnosti. Zázrak živého divadla: herci i diváci intenzivně hledají skrze estetiku a zároveň prožívají okamžiky neopakovatelné společné přítomnosti.

    Společný zázrak živé přednášky i živého divadla: může to fungovat jen s přednášejícím (hercem) a posluchači (diváky); jen při živém vztahu těchto dvou subjektů. Bez přednášejícího (herce) nic neproběhne. Bez posluchačů (diváků) proběhne maximálně neobjevný monolog (neobjevná zkouška).

    No, ještě že tento text je jen textem a nemá ambici stát se přednáškou. Jak ho tak čtu, připadá mi spíš mrtvý než živý…

    Petr Macháček. FOTO archiv Divadla Kámen

    Petr Macháček. FOTO archiv Divadla Kámen

    Autor je zakladatelem, vedoucím, režisérem a scenáristou pražského Divadla Kámen.


    Komentáře k článku: Management přítomnosti Petra Oda (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,