Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Jen panda je černá a bílá zároveň

Režisér Michal Hába miluje dekonstrukci textu. A umí ve starých hrách hledat nové významy a protiřečící si vyjádření. Naposledy to dokázal v Macbethovi, který je uváděn v Divadle D21. Rád také používá zcizování (brechtovské i jiné). A též je angažovaným a intelektuálním tvůrcem. Což sebeironicky předvedl v „havlovském“ monodramatu Ferdinande!.

Hábův Sezuan je metaforický – víte, co všechno může značit ta záplava pand? FOTO MICHAELA ŠKVRŇÁKOVÁ

Jak tedy vypadá jeho pojetí Brechtova Dobrého člověka ze Sečuanu? Rozporcoval ho, proložil vlastními komentáři (uměleckými i společenskými) a dalšími texty (jako inspiraci uvádí teoretické texty Bertolta Brechta a knihu Yuvala Noaha Harariho Sapiens). Pohrává si s protikladností, i když i tu v důsledku zpochybní, protože čistý kontrast najdeme jen stěží. Jak stojí ve scénáři jeho nejnovějšího divadelního díla Sezuan: …dobro a zlo, pravda a lež, černá bílá, jin a jang. Nebo ne nebo ne nebo ne? Jen panda je jedna a zároveň dvojí, černá a bílá zároveň.

A co je podstatné – je vtipný, takže i tak zatěžkaný text, který jako divák nemůžete postihnout v úplnosti, není únavný (protivný). Je také imaginativní režisér a nebojí se vše dosud řečené shodit. Třeba uspořádá přestávku, při které není radno opouštět divadelní sál Venuše ve Švehlovce, protože je to svatební hostina Šen Te a Jang Suna. (A jeho stálý spolupracovník, hudebník Jindřich Čížek pustí a přezpívá milostný song z Hříšného tance, což je v poslední době snad nejoblíbenější hudební inspirace českých divadelníků. Pravda, je to ikonický film.)

Možná to může z výše napsaného vypadat, že z Dobrého člověka ze Sečuanu toho v inscenaci spolku Lachende Bestien mnoho nezůstalo. Pravda je dvojí. Hába volí pro čtyři herečky (Markétu Dvořákovou, Adrianu Kubištovou Máčikovou, Johanu Schmidtmajerovou a Marii Švestkovou) formu „vyprávěcí“ a „hranou“. Takže jsou části Brechtova dramatického textu přetlumočeny a další jsou opravdu ztělesňovány (všechny postupně hrají Šen Te i další postavy). Samozřejmě další napětí do inscenace vnáší čistě ženské obsazení – ale proč ne? Vždyť Dobrý člověk ze Sečuanu je „převleková hra“. A co je vlastně pravda? – je stěžejní otázka Hábova Sezuanu. Nutno ovšem podotknout, že se v zásadě drží kostry příběhu. Průrazněji ale samozřejmě působí „cézury“ – komentáře. Brilantní jsou třeba ten „feministický“ z úst Marie Švestkové nebo ten „pandí“, který v plyšovém medvědím kostýmu říká Johana Schmidtmajerová. Oba mají ale mnoho společného – opakujícím se a často nabalujícím se způsobem hovoří o kapitalismu, feminismu a Číně (která je scénograficky akcentována rudou barvou, pingpongovým stolem a záplavou plyšových pand).

Ve Ferdinandovi! chtěl Hába osvětlit, jak přemýšlí Ferdinand Vaněk dnes. V Sezuanu se táže: Kdo je dobrý člověk ze Sezuanu? A odpovídá: Sečuan je metafora. Sečuan je jeviště. Sečuan je provincie. A to v této inscenaci opravdu najdete – spoustu metafor, pohrávání si s divadelností, společenský komentář. Sezuan je zkrátka inspirativní dílo a Hába opět pokročil ve stavbě své jedinečné poetiky.

Lachende Bestien, Praha – Michal Hába & kol.: Sezuan. Podle hry Bertolta Brechta Dobrý člověk ze Sečuanu, jeho teoretických textů a podle knihy Yuvala Noaha Harariho Sapiens. Režie Michal Hába, výprava Adriana Černá, hudba Jindřich Čížek. Premiéra 26. května 2017 ve Venuši ve Švehlovce.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Jen panda je černá a bílá zároveň

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

Dotazník

Markéta Dvořáková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Anketa

Kronika

Jednou větou

V areálu bývalé papírny ve Vraném...

Kritika

Absurdní cesta k domácímu...

Make no Noise je paradoxní název pro...

Z borůvčí do hrobky

Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27....

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má...

Cosi shnilého ve městě...

Jako poslední premiéru minulé sezony...

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Vladimír Polívka: Jen se...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

O talentu a kontaminaci hnusem

Ačkoli se neustále mluví o potřebě...

Středověk dnes

Úvahy filmové

Židé v moderních českých ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Kolegyně a kolegové!

Herecká asociace informuje

Podoby – Většina...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Hudební divadlo Karlín

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Od dekonstrukce k příběhu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

René Tuček – pěvec se...

(8. 1. 1936 Praha – 26. 8. 2017...

Vladimír Brabec byl chlap...

(15. 5. 1934 Praha – 1. 9. 2017 Nová...

Výročí

Výročí 16.−30. září

Kožíšková Kristina, korepetitorka...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (V)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Pan Papírek… (II)

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,