Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Jen panda je černá a bílá zároveň

Režisér Michal Hába miluje dekonstrukci textu. A umí ve starých hrách hledat nové významy a protiřečící si vyjádření. Naposledy to dokázal v Macbethovi, který je uváděn v Divadle D21. Rád také používá zcizování (brechtovské i jiné). A též je angažovaným a intelektuálním tvůrcem. Což sebeironicky předvedl v „havlovském“ monodramatu Ferdinande!.

Hábův Sezuan je metaforický – víte, co všechno může značit ta záplava pand? FOTO MICHAELA ŠKVRŇÁKOVÁ

Jak tedy vypadá jeho pojetí Brechtova Dobrého člověka ze Sečuanu? Rozporcoval ho, proložil vlastními komentáři (uměleckými i společenskými) a dalšími texty (jako inspiraci uvádí teoretické texty Bertolta Brechta a knihu Yuvala Noaha Harariho Sapiens). Pohrává si s protikladností, i když i tu v důsledku zpochybní, protože čistý kontrast najdeme jen stěží. Jak stojí ve scénáři jeho nejnovějšího divadelního díla Sezuan: …dobro a zlo, pravda a lež, černá bílá, jin a jang. Nebo ne nebo ne nebo ne? Jen panda je jedna a zároveň dvojí, černá a bílá zároveň.

A co je podstatné – je vtipný, takže i tak zatěžkaný text, který jako divák nemůžete postihnout v úplnosti, není únavný (protivný). Je také imaginativní režisér a nebojí se vše dosud řečené shodit. Třeba uspořádá přestávku, při které není radno opouštět divadelní sál Venuše ve Švehlovce, protože je to svatební hostina Šen Te a Jang Suna. (A jeho stálý spolupracovník, hudebník Jindřich Čížek pustí a přezpívá milostný song z Hříšného tance, což je v poslední době snad nejoblíbenější hudební inspirace českých divadelníků. Pravda, je to ikonický film.)

Možná to může z výše napsaného vypadat, že z Dobrého člověka ze Sečuanu toho v inscenaci spolku Lachende Bestien mnoho nezůstalo. Pravda je dvojí. Hába volí pro čtyři herečky (Markétu Dvořákovou, Adrianu Kubištovou Máčikovou, Johanu Schmidtmajerovou a Marii Švestkovou) formu „vyprávěcí“ a „hranou“. Takže jsou části Brechtova dramatického textu přetlumočeny a další jsou opravdu ztělesňovány (všechny postupně hrají Šen Te i další postavy). Samozřejmě další napětí do inscenace vnáší čistě ženské obsazení – ale proč ne? Vždyť Dobrý člověk ze Sečuanu je „převleková hra“. A co je vlastně pravda? – je stěžejní otázka Hábova Sezuanu. Nutno ovšem podotknout, že se v zásadě drží kostry příběhu. Průrazněji ale samozřejmě působí „cézury“ – komentáře. Brilantní jsou třeba ten „feministický“ z úst Marie Švestkové nebo ten „pandí“, který v plyšovém medvědím kostýmu říká Johana Schmidtmajerová. Oba mají ale mnoho společného – opakujícím se a často nabalujícím se způsobem hovoří o kapitalismu, feminismu a Číně (která je scénograficky akcentována rudou barvou, pingpongovým stolem a záplavou plyšových pand).

Ve Ferdinandovi! chtěl Hába osvětlit, jak přemýšlí Ferdinand Vaněk dnes. V Sezuanu se táže: Kdo je dobrý člověk ze Sezuanu? A odpovídá: Sečuan je metafora. Sečuan je jeviště. Sečuan je provincie. A to v této inscenaci opravdu najdete – spoustu metafor, pohrávání si s divadelností, společenský komentář. Sezuan je zkrátka inspirativní dílo a Hába opět pokročil ve stavbě své jedinečné poetiky.

Lachende Bestien, Praha – Michal Hába & kol.: Sezuan. Podle hry Bertolta Brechta Dobrý člověk ze Sečuanu, jeho teoretických textů a podle knihy Yuvala Noaha Harariho Sapiens. Režie Michal Hába, výprava Adriana Černá, hudba Jindřich Čížek. Premiéra 26. května 2017 ve Venuši ve Švehlovce.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Jen panda je černá a bílá zároveň

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,