Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Ideál ženy v zrcadle

Letošní sezona v Městském divadle v Mladé Boleslavi se zaměřuje na téma divadlo. Dramaturgický výběr se tak pochopitelně točí kolem největšího dramatika všech dob Williama Shakespeara. Mohlo by se tedy zdát, že do tohoto konceptu americká lehce bulvární, smutná komedie Krás(k)a na scéně nepatří. Ale je tomu právě naopak.

Daniel Bambas se jako herec Kynaston proměňuje v ženu v téměř posvátném rituálu FOTO JAKUB KŘOVÁK

Diváka uvádí do období po puritánské likvidaci renesanční kultury (včetně uzavření divadel) a několika revolučních kotrmelcích, po nichž nastoupil na anglický trůn král Karel II., labužník života a milovník divadla. K inspiraci Shakespearem se hra hlásí citacemi z jeho textů, ale také hlavním tématem – totiž rozostřeností identity hlavního hrdiny.

Hru Jeffreyho Hatchera Krás(k)a na scéně (Compleat Female Stage Beauty) z roku 1999 přeložil Zdeněk Bartoš a v české premiéře ji uvedl v Západočeském divadle Cheb v roce 2008. Poté následovala inscenace ve Zlíně a nyní do třetice – mladoboleslavská.

Jakkoli hra obsahuje množství komických momentů (které inscenační koncept zdůraznil až do grotesknosti), příběh veselý není. Vypovídá o krizi člověka, který je nucen vyrovnat se s nepříjemnou životní situací – herec, který léta úspěšně hrál ženské role, je kvůli novým trendům ve společnosti vytlačován herečkami. To otřese nejen jeho profesní jistotou, ale také jeho ambivalentní sexualitou.

Výtečným nápadem režiséra Petra Mikesky bylo přizvat herce Daniela Bambase, který tak vystřídal velkou vinohradskou scénu za její zmenšenou kopii. Jeho hrdina, herec Edward Kynaston, zcela ovládl scénu. Už na počátku, kdy vstupují diváci do sálu, můžeme sledovat, jak se v herecké šatně – s fiktivním zrcadlem, z něhož použil scénograf Michal Syrový pouze rám – proměňuje v ženu v doslova posvátném rituálu. Poctivě, pečlivě a zároveň s patřičnou sebezhlíživostí na sebe bere Kynaston svou ženskou roli. Zjemnělé pohyby plné nekonečně dlouhých kudrlinek mají v sobě uhrančivost, neztvárňuje však skutečnou ženu, ale jakési schéma ideálu ženy. Je snem, na který se chodí do divadla. Této vykloubenosti se ovšem nedokáže vzdát ani v civilu, kde „hraje“ dál svou roli, jak pro dámy z vyšší společnosti, tak pro svého šlechtického milence. Daniel Bambas dává divákům možnost prožít bolestnou proměnu se všemi nuancemi a vytváří přímo před publikem „divadelní reformu“ směřující k realističtějšímu hereckému stylu. Divákům pravděpodobně v paměti utkvějí především detaily pohybové a fyziognomické proměny Kynastona, kdy se přejemnělý, éterický Edward najednou promění ve „skutečného“ muže, který nepostrádá svaly.

I když je možné polemizovat s celkovou koncepcí, v níž se vážný příběh hledání genderové i profesní identity mísí s poněkud nelogickou crazy groteskou ostatních postav (snad úlitba publiku?), Daniel Bambas v roli Kynastona bezpochyby přitáhne pozornost mnoha divaček.

Městské divadlo Mladá Boleslav – Jeffrey Hatcher: Krás(k)a na scéně. Překlad Zdeněk Bartoš. Režie Petr Mikeska, dramaturgie Lenka Smrčková, scéna Michal Syrové, kostýmy Agnieszka Pátá-Oldak. Premiéra 17. února 2017.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Ideál ženy v zrcadle

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,