Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Ideál ženy v zrcadle

Letošní sezona v Městském divadle v Mladé Boleslavi se zaměřuje na téma divadlo. Dramaturgický výběr se tak pochopitelně točí kolem největšího dramatika všech dob Williama Shakespeara. Mohlo by se tedy zdát, že do tohoto konceptu americká lehce bulvární, smutná komedie Krás(k)a na scéně nepatří. Ale je tomu právě naopak.

Daniel Bambas se jako herec Kynaston proměňuje v ženu v téměř posvátném rituálu FOTO JAKUB KŘOVÁK

Diváka uvádí do období po puritánské likvidaci renesanční kultury (včetně uzavření divadel) a několika revolučních kotrmelcích, po nichž nastoupil na anglický trůn král Karel II., labužník života a milovník divadla. K inspiraci Shakespearem se hra hlásí citacemi z jeho textů, ale také hlavním tématem – totiž rozostřeností identity hlavního hrdiny.

Hru Jeffreyho Hatchera Krás(k)a na scéně (Compleat Female Stage Beauty) z roku 1999 přeložil Zdeněk Bartoš a v české premiéře ji uvedl v Západočeském divadle Cheb v roce 2008. Poté následovala inscenace ve Zlíně a nyní do třetice – mladoboleslavská.

Jakkoli hra obsahuje množství komických momentů (které inscenační koncept zdůraznil až do grotesknosti), příběh veselý není. Vypovídá o krizi člověka, který je nucen vyrovnat se s nepříjemnou životní situací – herec, který léta úspěšně hrál ženské role, je kvůli novým trendům ve společnosti vytlačován herečkami. To otřese nejen jeho profesní jistotou, ale také jeho ambivalentní sexualitou.

Výtečným nápadem režiséra Petra Mikesky bylo přizvat herce Daniela Bambase, který tak vystřídal velkou vinohradskou scénu za její zmenšenou kopii. Jeho hrdina, herec Edward Kynaston, zcela ovládl scénu. Už na počátku, kdy vstupují diváci do sálu, můžeme sledovat, jak se v herecké šatně – s fiktivním zrcadlem, z něhož použil scénograf Michal Syrový pouze rám – proměňuje v ženu v doslova posvátném rituálu. Poctivě, pečlivě a zároveň s patřičnou sebezhlíživostí na sebe bere Kynaston svou ženskou roli. Zjemnělé pohyby plné nekonečně dlouhých kudrlinek mají v sobě uhrančivost, neztvárňuje však skutečnou ženu, ale jakési schéma ideálu ženy. Je snem, na který se chodí do divadla. Této vykloubenosti se ovšem nedokáže vzdát ani v civilu, kde „hraje“ dál svou roli, jak pro dámy z vyšší společnosti, tak pro svého šlechtického milence. Daniel Bambas dává divákům možnost prožít bolestnou proměnu se všemi nuancemi a vytváří přímo před publikem „divadelní reformu“ směřující k realističtějšímu hereckému stylu. Divákům pravděpodobně v paměti utkvějí především detaily pohybové a fyziognomické proměny Kynastona, kdy se přejemnělý, éterický Edward najednou promění ve „skutečného“ muže, který nepostrádá svaly.

I když je možné polemizovat s celkovou koncepcí, v níž se vážný příběh hledání genderové i profesní identity mísí s poněkud nelogickou crazy groteskou ostatních postav (snad úlitba publiku?), Daniel Bambas v roli Kynastona bezpochyby přitáhne pozornost mnoha divaček.

Městské divadlo Mladá Boleslav – Jeffrey Hatcher: Krás(k)a na scéně. Překlad Zdeněk Bartoš. Režie Petr Mikeska, dramaturgie Lenka Smrčková, scéna Michal Syrové, kostýmy Agnieszka Pátá-Oldak. Premiéra 17. února 2017.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Ideál ženy v zrcadle

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,