Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Ideál ženy v zrcadle

Letošní sezona v Městském divadle v Mladé Boleslavi se zaměřuje na téma divadlo. Dramaturgický výběr se tak pochopitelně točí kolem největšího dramatika všech dob Williama Shakespeara. Mohlo by se tedy zdát, že do tohoto konceptu americká lehce bulvární, smutná komedie Krás(k)a na scéně nepatří. Ale je tomu právě naopak.

Daniel Bambas se jako herec Kynaston proměňuje v ženu v téměř posvátném rituálu FOTO JAKUB KŘOVÁK

Diváka uvádí do období po puritánské likvidaci renesanční kultury (včetně uzavření divadel) a několika revolučních kotrmelcích, po nichž nastoupil na anglický trůn král Karel II., labužník života a milovník divadla. K inspiraci Shakespearem se hra hlásí citacemi z jeho textů, ale také hlavním tématem – totiž rozostřeností identity hlavního hrdiny.

Hru Jeffreyho Hatchera Krás(k)a na scéně (Compleat Female Stage Beauty) z roku 1999 přeložil Zdeněk Bartoš a v české premiéře ji uvedl v Západočeském divadle Cheb v roce 2008. Poté následovala inscenace ve Zlíně a nyní do třetice – mladoboleslavská.

Jakkoli hra obsahuje množství komických momentů (které inscenační koncept zdůraznil až do grotesknosti), příběh veselý není. Vypovídá o krizi člověka, který je nucen vyrovnat se s nepříjemnou životní situací – herec, který léta úspěšně hrál ženské role, je kvůli novým trendům ve společnosti vytlačován herečkami. To otřese nejen jeho profesní jistotou, ale také jeho ambivalentní sexualitou.

Výtečným nápadem režiséra Petra Mikesky bylo přizvat herce Daniela Bambase, který tak vystřídal velkou vinohradskou scénu za její zmenšenou kopii. Jeho hrdina, herec Edward Kynaston, zcela ovládl scénu. Už na počátku, kdy vstupují diváci do sálu, můžeme sledovat, jak se v herecké šatně – s fiktivním zrcadlem, z něhož použil scénograf Michal Syrový pouze rám – proměňuje v ženu v doslova posvátném rituálu. Poctivě, pečlivě a zároveň s patřičnou sebezhlíživostí na sebe bere Kynaston svou ženskou roli. Zjemnělé pohyby plné nekonečně dlouhých kudrlinek mají v sobě uhrančivost, neztvárňuje však skutečnou ženu, ale jakési schéma ideálu ženy. Je snem, na který se chodí do divadla. Této vykloubenosti se ovšem nedokáže vzdát ani v civilu, kde „hraje“ dál svou roli, jak pro dámy z vyšší společnosti, tak pro svého šlechtického milence. Daniel Bambas dává divákům možnost prožít bolestnou proměnu se všemi nuancemi a vytváří přímo před publikem „divadelní reformu“ směřující k realističtějšímu hereckému stylu. Divákům pravděpodobně v paměti utkvějí především detaily pohybové a fyziognomické proměny Kynastona, kdy se přejemnělý, éterický Edward najednou promění ve „skutečného“ muže, který nepostrádá svaly.

I když je možné polemizovat s celkovou koncepcí, v níž se vážný příběh hledání genderové i profesní identity mísí s poněkud nelogickou crazy groteskou ostatních postav (snad úlitba publiku?), Daniel Bambas v roli Kynastona bezpochyby přitáhne pozornost mnoha divaček.

Městské divadlo Mladá Boleslav – Jeffrey Hatcher: Krás(k)a na scéně. Překlad Zdeněk Bartoš. Režie Petr Mikeska, dramaturgie Lenka Smrčková, scéna Michal Syrové, kostýmy Agnieszka Pátá-Oldak. Premiéra 17. února 2017.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Ideál ženy v zrcadle

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 6/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


21. 3.–3. 4. 2017

Číslo 6/2017 (21. 3.–3. 4. 2017)

Obsah čísla 6/2017

Slovo ...

Téma?

Jako čtenář českých divadelních...

Sukces měsíce

M. Kunze, S. Levay: Rebecca

Národní divadlo moravskoslezské...

Dotazník

Marka Míková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Komedie aneb Zpět do vlídné...

Rada hlavního města Prahy rozhodla,...

Fejeton

Homo ludens aneb Člověk bez...

Po nějaké době se vracím na stránky...

Názor

Manipulace a neznalost Jana...

V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Muzikál Srdcový král pražského...

Kritika

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v...

Ideál ženy v zrcadle

Letošní sezona v Městském divadle v...

Činohra v cizí kůži

Mají-li návštěvníci HaDivadla před...

Podzemní proces

V legendárním pražském kině v...

Klasika pro mládež?

Jako třetí díl volné trilogie...

Tam, kde včera znamená...

Bolek Polívka (dále pro přehlednost...

Nečitelná láska paní...

Jen několik měsíců po vydání...

Lidové divadlo podle Martinů

Měl jsem v poslední době štěstí...

Smějící se bestie Tomáš...

Tomáš Dianiška je bůh. Tedy podle...

Modernismus a avantgardismus ...

Když jsem vstoupil do provázkovského...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 6/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Šimon Dominik: Nezačínám...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Je čas uvést věci do pohybu

Rozhovor s novými šéfy činohry a...

Kontext

Akademie v mantinelech...

Poslední únorovou neděli se v Los...

Kulatý stůl Divadelních...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Výstavy – výstavy –...

Národní muzeum informuje

Nejlepší herec nemusí...

Herecká asociace informuje

Podoby: Nevyžádaný dopis...

Píšu ti milá, jaks správně poznala,...

Divadlo Antonína Dvořáka...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Maxim Didenko: Divadlo je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Vladimíre, děkuju

Vladimír Vašut byl taneční kritik a...

Zemřeli

Vladimír Vašut (26. 3. 1931 Dolní...

Výročí

Výročí 1.−15. dubna

Riedlbauch Václav, skladatel (1. 4....

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Prokletí

Osmnáctého února měla ve...

Expert – manifest

Příloha

Události z historie školy

1945 d dekretem prezidenta republiky...

Doctores honoris causa JAMU

Janáčkova akademie múzických umění...

Devět „nej“ brněnské...

Janáčkova akademie múzických umění...

Anketa s výraznými...

1. Jak vzpomínáte na studia, co jste...

Kalendář akcí k oslavám /...

24. března / Divadlo na Orlí...

Moderní vysoká škola s...

Vládním zákonem z 12. září 1947...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 6/2017



Obsah,