Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Janáček-Brno-svět (No. 4)

Nevím, jestli se dětské odpoledne 14. října v Mahenově divadle vydařilo. Ravel už těžko mohl vyjít vstříc dětské duši víc, než učinil ve své „dětské“ opeře L’enfant et les sortilèges, u nás překládané Dítě a kouzla.

Mahenka byla napchána maminkami a dětičkami. Tatínkové nemají na takové „blbosti“ čas. Dětičky v prvé půli tzv. komponovaného představení velmi živě reagovaly na svého novodobého Strýčka Jedličku (tento specifický druh parazita je, zdá se, nevymýtitelný) a jeho podlézavé špílce baštily tak, až je maminky musely okřikovat. Všechno šlo jako na drátku, dětičky se zdály být připraveny na to, co přijde po přestávce. Opera.

V Brně poprvé přišel v úvodu představení i kouzelník. FOTO (c) Janáčkova opera NdB / Jakub Jíra

V Brně poprvé přišel v úvodu představení i kouzelník.
FOTO (c) Janáčkova opera NdB / Jakub Jíra

A pak začaly problémy. Možná je měly spíš maminky než dětičky. Zlobivé dítě jest zavřeno za trest ve svém pokojíčku. Věci ožívají. Čajová konvička zpívá. Jak se cítíš, konvičko? Rozbitě. Dětičky okopávají sedačky a nudí se, některé. Už tam není ten srandovní Strýček. Ale jiné děti, jako třeba “moje” holčička v sousední loži, jsou zaujaty. Naklání se přes opěradlo a očíčka ji září. Konvička zpívá! Aby nevzniklo nedorozumění, „svou“ ji nazývám proto, že si na ní ověřuji působnost toho podivuhodně křehkého, impresionistického příběhu libretistky Colette a skladatele Maurice Ravel na dětskou duši. A jsem relativně optimistický, také díky citlivé, hravé inscenaci SKUTR-u, až do chvíle, kdy holčičku zářících tváří vyruší z jejího zaujetí, jež hrozí téměř vypadnutím z lože, její maminka slovy: Já tedy vůbec nevím, o čem to je. Příliš hlasitá poznámka. Komu byla určena? Nemám ji rád. Vyrušila nejen svou dcerku, ale i mě. Když jsem spěšně odcházel v marné snaze stihnout ještě janáčkovsko-bartókovský recitál Iva Kahánka ve Vile Tugendhat, zaslechl jsem ještě několik poznámek tohoto typu. Od maminek, symptomaticky: Ta první půlka se mi líbila, ale ta druhá. Co to jako mělo být?

Romana Strnadová FOTO (c) Janáčkova opera NdB / Jakub Jíra

Romana Strnadová
FOTO (c) Janáčkova opera NdB / Jakub Jíra

Nevím, jestli se to dětské odpoledne vydařilo. Možná je ten křehký Ravelův pokus určen spíše než dětem, (které se většinou nudí, až na „moji“ holčičku), dospělým, kteří se ještě dokážou rozpomenout na nádherně rozpoutané výlety své dětské fantazie. Anebo dětem s muzikální duší. Ale těch tam dneska moc nebylo…

Hravá inscenace režisérského dua SKUTR FOTO (c) Janáčkova opera NdB / Jakub Jíra

Hravá inscenace režisérského dua SKUTR
FOTO (c) Janáčkova opera NdB / Jakub Jíra

Co už o dětském zaujetí nerozhoduje, ale co musím jako kritik zmínit, je nedostatečnost hudebního nastudování. Orchestrální vtip zakletý do Ravelovy partitury ožíval pod taktovkou Maria De Rose jen velmi neochotně, přibližně a neohrabaně – jeho galský esprit byl totálně zabit. Hlasy příliš těžké, neohrabené, bez šmrncu a sensuálního kouzla, zato s gigantickým vibratem, které děti děsí či rozesmívá. Snad jen Romana Strnadová si podržela jistou úroveň. Těžiště inscenace cílené snad až příliš prvoplánově na svého dětského diváčka, se tedy přirozeně přesunulo do režijního ztvárnění SKUTRU, a ti odvedli dobrou, citlivou práci. Za daných podmínek těžko mohli odvést více.    

Jihočeské divadlo České BudějoviceMaurice Ravel: Dítě a kouzla. Libreto Sidonie-Gabrielle Colette, překlad Jan Štych starší, hudební nastudování a dirigent Mario De Rose, režie SKUTR – Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský, scéna Jakub Kopecký, kostýmy Simona Rybáková, sbormistr Martin Veselý. Mahenovo divadlo Brno, 14. října 2016.

///

Ostatní díly festivalových zpravodajství:

Janáček-Brno-svět (No. 1)

Janáček-Brno-svět (No. 2)

Janáček-Brno-svět (No. 3)


Janáček-Brno-svět (No. 5)

///

Více na i-DN:

Očekávání Festivalu Janáček Brno 2016

  • Autor: Ivan Žáček
  • Publikováno: 16. října 2016

Komentáře k článku: Janáček-Brno-svět (No. 4)

  1. Michal Siroň

    Kritika zcela neobjektivní.
    Zato zcela subjektivní. Myslel jsem, že kritik má zastupovat objektivně diváka i odborný náhled. Ne, že jeho objektivní kritika končí u prahu jeho dveří.
    Tuto kritiku vůči všem zúčastněným, tady i divákům, považuji za přízemní a hrubou.

    20.10.2016 (17.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,