Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Hudební divadlo Karlín

V roce 1881 otevřel v Karlíně Eduard Tichý luxusní zábavní podnik pro 2000 diváků Theatre – Variété. Architekt Otto Ehlen navrhl budovu s interiérem připomínajícím více cirkus než divadlo: jeviště bylo spíš cirkusovou manéží, diváci přihlíželi od stolků s obsluhou a v jevištním zázemí se mohlo kupříkladu ustájit až čtyřiaosmdesát koní. Po smrti Tichého jeho syn Eduard Tichý ml. přeměnil v roce 1897 budovu dle návrhu architekta Friedricha Ohmanna do klasické divadelní podoby. Transformace také představuje příklad stylového přechodu od historismu k secesi. V průběhu 20. století prošla budova řadou dílčích proměn. Velký sál Hudebního divadla Karlín má v současnosti kapacitu 921 míst. Roku 1995 architekti Josef Zubák a Miroslav Melena proměnili skladový prostor v suterénu na komorní scénu, kde hrálo divadlo Semafor (dnes zde sídlí hudební klub Theatro).

V roce 2002 divadlo značně poničila tisíciletá povodeň. O tři roky později byla pod patronací hlavního města Prahy zahájena rozsáhlá rekonstrukce. Architekt Jindřich Smetana ze studia ANIMA v prostoru mezi historickým objektem divadla a Negrelliho viaduktem vyprojektoval novou budovu založenou na minimalistické kombinaci betonu, skla a kovu – záměrně tak ostře kontrastující s ornamentální opulentností architektury „belle époque“. Je to barák plný kompromisů, říká k výslednému tvaru rekonstruovaného divadla vedoucí scénického provozu Daniel Šrámek. V přístavbě kupříkladu nebylo vybudováno jedno plánované patro, zaměstnanci proto bojují především s nedostatkem prostoru. Trojice krejčových se statečně tísní v malé, špatně osvětlené místnosti. Krejčovské panny musí mít postavené na chodbě. Všichni nám říkají, že máme krásné divadlo po velkolepé rekonstrukci, takže musíme být spokojení. My přitom fungujeme na hranici možností, dodává Šrámek. Třicátého září 2006 se zrekonstruované divadlo znovu otevřelo divákům a v roce 2007 získalo Cenu primátora hlavního města Prahy v soutěži Stavba roku.

Hudební divadlo Karlín FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Přístavba z roku 2006 FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Taneční zkušebna FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Vlásenkárna FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

  • Autor: Vít Pokorný
  • Publikováno: 23. září 2017

Komentáře k článku: Hudební divadlo Karlín

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,