Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Hudební divadlo Karlín

V roce 1881 otevřel v Karlíně Eduard Tichý luxusní zábavní podnik pro 2000 diváků Theatre – Variété. Architekt Otto Ehlen navrhl budovu s interiérem připomínajícím více cirkus než divadlo: jeviště bylo spíš cirkusovou manéží, diváci přihlíželi od stolků s obsluhou a v jevištním zázemí se mohlo kupříkladu ustájit až čtyřiaosmdesát koní. Po smrti Tichého jeho syn Eduard Tichý ml. přeměnil v roce 1897 budovu dle návrhu architekta Friedricha Ohmanna do klasické divadelní podoby. Transformace také představuje příklad stylového přechodu od historismu k secesi. V průběhu 20. století prošla budova řadou dílčích proměn. Velký sál Hudebního divadla Karlín má v současnosti kapacitu 921 míst. Roku 1995 architekti Josef Zubák a Miroslav Melena proměnili skladový prostor v suterénu na komorní scénu, kde hrálo divadlo Semafor (dnes zde sídlí hudební klub Theatro).

V roce 2002 divadlo značně poničila tisíciletá povodeň. O tři roky později byla pod patronací hlavního města Prahy zahájena rozsáhlá rekonstrukce. Architekt Jindřich Smetana ze studia ANIMA v prostoru mezi historickým objektem divadla a Negrelliho viaduktem vyprojektoval novou budovu založenou na minimalistické kombinaci betonu, skla a kovu – záměrně tak ostře kontrastující s ornamentální opulentností architektury „belle époque“. Je to barák plný kompromisů, říká k výslednému tvaru rekonstruovaného divadla vedoucí scénického provozu Daniel Šrámek. V přístavbě kupříkladu nebylo vybudováno jedno plánované patro, zaměstnanci proto bojují především s nedostatkem prostoru. Trojice krejčových se statečně tísní v malé, špatně osvětlené místnosti. Krejčovské panny musí mít postavené na chodbě. Všichni nám říkají, že máme krásné divadlo po velkolepé rekonstrukci, takže musíme být spokojení. My přitom fungujeme na hranici možností, dodává Šrámek. Třicátého září 2006 se zrekonstruované divadlo znovu otevřelo divákům a v roce 2007 získalo Cenu primátora hlavního města Prahy v soutěži Stavba roku.

Hudební divadlo Karlín FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Přístavba z roku 2006 FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Taneční zkušebna FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Vlásenkárna FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

  • Autor: Vít Pokorný
  • Publikováno: 23. září 2017

Komentáře k článku: Hudební divadlo Karlín

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,