Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Inspirativní střípky z Bulise

Už je to dvacet let, co Arnošt Goldflam v HaDivadle nastudoval Proklatce, pásmo písní Jiřího Bulise. Inscenací Drazí v Chomutově! se k tomuto skladateli, klavíristovi a zpěvákovi teď hlásí brněnské Národní divadlo – v rámci cyklu Spílání Brnu, jehož cílem je připomenout zasunuté a opomíjené děje a osobnosti brněnského kulturního života. Tentokrát tedy nejde jen o Bulisovu hudbu – ale o člověka Bulise.

Inscenace Anny Petrželkové nabízí první kroky k poznání rodáka z Chomutova… FOTO JAKUB JÍRA

Kdo nic o Jiřím Bulisovi neví (což asi bude většina diváků?), nejspíš bude po většinu času docela zmaten. Scénář (pod nímž jsou podepsáni Jiří Bulis, Lucie Dlabola Bulisová, Arnošt Goldflam, Iva Klestilová), jakož i inscenace Anny Petrželkové nabízejí divákům jakési první kroky na cestě k poznání rodáka z Chomutova, dvorního muzikanta v Divadle na provázku či HaDivadle. Leccos není přitom bez dalšího kontextu příliš srozumitelné. (Nejen) nad scénou, ve které dívky zvažují, koho podaroval Bulis kalhotkami s nápisem středa až neděle, když ony mají pondělí a úterý, si lze jistě domyslet, že byl pěkný dívkař. Dopisy domů na téma zprovoznění kotle, koupě lustru a podobně ukazují praktickou Bulisovu tvář. Ale proč je tu scéna s pořizováním deštníků? Nápověda k tomuto i dalšímu se najde v nejrůznějších vzpomínkách otištěných v programu: Bulis často ztrácel deštníky… A proč scény v cukrárně? Břetislav Rychlík píše o dlouhém a pravidelném vysedávání v kavárnách, pojídání zákusků, popíjení kávy a likérů… Ke smyslu divadelní zkoušky, kde se herci učí správně umělecky zvracet, nápověda ale ani v programu není žádná.

Nutno ovšem říct, že poskládat výpověď o Bulisovi z takových střípků je jistě inspirativnější, nežli kdyby se tu souvisle vyprávěl jeho životopis. A koláž textů i groteskní jevištní dění jsou samy o sobě převážně originální a poutavé – počínaje nostalgickým vláčkem kroužícím na modelu Brna na forbíně, přes zrychlenou přípravu dítěte do života (rodiče do kolébky postupně nahází piano, cigarety, prezervativ, auto…), policejní hlášení tajného agenta zavaleného šálky od kávy až po ostrou výměnu názorů mezi skladatelem a manželkou v cukrárně, stylizovanou jako operaci dortu (skončí na cimprcampr jako manželství).

Kdo má rád Bulisovy písničky, možná bude trochu zklamán. Na úvod zazní parádní píseň Na ploše ledové (zpívá Marta Zaoralová), poté se ale ukáže, že zvláště pánská část obsazení, která se prostřídá v roli Bulise (Ján Sedal, Dušan Hřebíček, Michal Bumbálek, Martin Veselý) není pěvecky přece jen úplně nejdisponovanější – a nejde mi o školené hlasy, k tomu měl sám Bulis daleko. Pánové mají jeho svérázný projev zjevně naposlouchaný, napodobují ho, leč zní poněkud nejistě a onoho zvláštního teskného výrazu tak dosáhnou málokdy. Ale i tak jsem si zas jednou ráda poslechla Deštník z Piccadilly, Jedno jméno, Hosty na zemi… Doprovázeno na klavír Zdeňkem Králem přímo na jevišti.

Ideálním adresátem této pocty Jiřímu Bulisovi jsou pravděpodobně lidé, kteří ho znali. Jen oni mohou říct, do jaké míry je portrét trefný. Ale třeba se podaří autorům a inscenátorům inspirovat zvídavé diváky, aby dále pátrali po Bulisových osudech, a tak zpětně lépe pochopili, co to v Redutě vlastně viděli.

Národní divadlo Brno – Jiří Bulis, Lucie Dlabola Bulisová, Arnošt Goldflam, Iva Klestilová: Drazí v Chomutově!. Režie Anna Petrželková, dramaturgie Lucie Němečková, scéna Lucie Labajová, kostýmy Sylva Zimula Hanáková, hudba Jiří Bulis a Evžen Kyšperský. Česká premiéra 9. června 2017 v Divadle Reduta.

  • Autor: Lenka Šaldová
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Inspirativní střípky z Bulise

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,