Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Inspirativní střípky z Bulise

Už je to dvacet let, co Arnošt Goldflam v HaDivadle nastudoval Proklatce, pásmo písní Jiřího Bulise. Inscenací Drazí v Chomutově! se k tomuto skladateli, klavíristovi a zpěvákovi teď hlásí brněnské Národní divadlo – v rámci cyklu Spílání Brnu, jehož cílem je připomenout zasunuté a opomíjené děje a osobnosti brněnského kulturního života. Tentokrát tedy nejde jen o Bulisovu hudbu – ale o člověka Bulise.

Inscenace Anny Petrželkové nabízí první kroky k poznání rodáka z Chomutova… FOTO JAKUB JÍRA

Kdo nic o Jiřím Bulisovi neví (což asi bude většina diváků?), nejspíš bude po většinu času docela zmaten. Scénář (pod nímž jsou podepsáni Jiří Bulis, Lucie Dlabola Bulisová, Arnošt Goldflam, Iva Klestilová), jakož i inscenace Anny Petrželkové nabízejí divákům jakési první kroky na cestě k poznání rodáka z Chomutova, dvorního muzikanta v Divadle na provázku či HaDivadle. Leccos není přitom bez dalšího kontextu příliš srozumitelné. (Nejen) nad scénou, ve které dívky zvažují, koho podaroval Bulis kalhotkami s nápisem středa až neděle, když ony mají pondělí a úterý, si lze jistě domyslet, že byl pěkný dívkař. Dopisy domů na téma zprovoznění kotle, koupě lustru a podobně ukazují praktickou Bulisovu tvář. Ale proč je tu scéna s pořizováním deštníků? Nápověda k tomuto i dalšímu se najde v nejrůznějších vzpomínkách otištěných v programu: Bulis často ztrácel deštníky… A proč scény v cukrárně? Břetislav Rychlík píše o dlouhém a pravidelném vysedávání v kavárnách, pojídání zákusků, popíjení kávy a likérů… Ke smyslu divadelní zkoušky, kde se herci učí správně umělecky zvracet, nápověda ale ani v programu není žádná.

Nutno ovšem říct, že poskládat výpověď o Bulisovi z takových střípků je jistě inspirativnější, nežli kdyby se tu souvisle vyprávěl jeho životopis. A koláž textů i groteskní jevištní dění jsou samy o sobě převážně originální a poutavé – počínaje nostalgickým vláčkem kroužícím na modelu Brna na forbíně, přes zrychlenou přípravu dítěte do života (rodiče do kolébky postupně nahází piano, cigarety, prezervativ, auto…), policejní hlášení tajného agenta zavaleného šálky od kávy až po ostrou výměnu názorů mezi skladatelem a manželkou v cukrárně, stylizovanou jako operaci dortu (skončí na cimprcampr jako manželství).

Kdo má rád Bulisovy písničky, možná bude trochu zklamán. Na úvod zazní parádní píseň Na ploše ledové (zpívá Marta Zaoralová), poté se ale ukáže, že zvláště pánská část obsazení, která se prostřídá v roli Bulise (Ján Sedal, Dušan Hřebíček, Michal Bumbálek, Martin Veselý) není pěvecky přece jen úplně nejdisponovanější – a nejde mi o školené hlasy, k tomu měl sám Bulis daleko. Pánové mají jeho svérázný projev zjevně naposlouchaný, napodobují ho, leč zní poněkud nejistě a onoho zvláštního teskného výrazu tak dosáhnou málokdy. Ale i tak jsem si zas jednou ráda poslechla Deštník z Piccadilly, Jedno jméno, Hosty na zemi… Doprovázeno na klavír Zdeňkem Králem přímo na jevišti.

Ideálním adresátem této pocty Jiřímu Bulisovi jsou pravděpodobně lidé, kteří ho znali. Jen oni mohou říct, do jaké míry je portrét trefný. Ale třeba se podaří autorům a inscenátorům inspirovat zvídavé diváky, aby dále pátrali po Bulisových osudech, a tak zpětně lépe pochopili, co to v Redutě vlastně viděli.

Národní divadlo Brno – Jiří Bulis, Lucie Dlabola Bulisová, Arnošt Goldflam, Iva Klestilová: Drazí v Chomutově!. Režie Anna Petrželková, dramaturgie Lucie Němečková, scéna Lucie Labajová, kostýmy Sylva Zimula Hanáková, hudba Jiří Bulis a Evžen Kyšperský. Česká premiéra 9. června 2017 v Divadle Reduta.

  • Autor: Lenka Šaldová
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Inspirativní střípky z Bulise

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

Dotazník

Markéta Dvořáková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Anketa

Kronika

Jednou větou

V areálu bývalé papírny ve Vraném...

Kritika

Absurdní cesta k domácímu...

Make no Noise je paradoxní název pro...

Z borůvčí do hrobky

Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27....

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má...

Cosi shnilého ve městě...

Jako poslední premiéru minulé sezony...

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Vladimír Polívka: Jen se...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

O talentu a kontaminaci hnusem

Ačkoli se neustále mluví o potřebě...

Středověk dnes

Úvahy filmové

Židé v moderních českých ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Kolegyně a kolegové!

Herecká asociace informuje

Podoby – Většina...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Hudební divadlo Karlín

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Od dekonstrukce k příběhu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

René Tuček – pěvec se...

(8. 1. 1936 Praha – 26. 8. 2017...

Vladimír Brabec byl chlap...

(15. 5. 1934 Praha – 1. 9. 2017 Nová...

Výročí

Výročí 16.−30. září

Kožíšková Kristina, korepetitorka...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (V)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Pan Papírek… (II)

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,