Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nesnesitelná přesycenost bytí

Ve čtvrtém patře Divadla pod Palmovkou – tedy ve Studiu Palm off – měly své místo v drtivé většině inscenace, které jdou přímo k věci, nepátrají příliš po smyslu bytí čehokoli, mnohem více se zabývají fenomény, paradoxy, jež produkují. Pojidly jsou ironie, nadhled a schopnost přesně, a přesto překvapivě věci pojmenovávat. Na konci sezony byla uvedena inscenace, která výše zmíněné do jisté míry naplňuje. Vymyká se ovšem v jednom zásadním ohledu – snaží se nahlížet určitý problém do hloubky, s až filosofickou umanutostí. Hra Dotěrnosti Martina Hýči, kterou režíroval David Šiktanc, se však alespoň ve svém jevištním zpracování nese spíše v rovině rozpačitého mudrování.

Tomáš Dianiška, Jan Hušek a Kamila Trnková na silvestrovské party, která se moc nevydařila FOTO MARTIN ŠPELDA

Hýčovy postavy v Dotěrnostech jsou tři ztracené existence, které se více méně náhodou sejdou na jedné silvestrovské party, kde má bývalý milenecký pár (Tomáš Dianiška a Kamila Trnková) zatančit folklorní tanec a připlete se jim k tomu náhodná známost dívky (Jan Hušek). Jejich ztracenost se tím neřeší. Svou samotu maskují za vzpomínky na minulost, případně komentují přítomnost. Spolu ale prakticky nepromluví. Z divadelního hlediska to není příliš dramatické a eliminuje to hereckou akci. Na jevišti se toho také vskutku mnoho nestane. Zato se řekne opravdu mnoho slov. A vlastně se neřekne nic.

Postavy ale nemluví spolu, spíše vedle sebe. V ději se míjejí a pouze vzpomínají, vysvětlují a pomalu se blíží k vrcholu večera, tedy tanci. Ten je zobrazen jen symbolickým otevřením závěsů v zadním plánu scény, aniž by se jakkoli něco v jejich životech změnilo. Zdá se, že inscenace vznikla jen jako katalog nešťastných bytostí. Jako prequel k něčemu většímu, co ale nepřijde. Stejně nepatřičně působí i scéna. Je to výřez z indiferentního prostoru s brněním, gaučem, televizí, umyvadlem a balonky. Bez přestaveb je tak chvíli hospodou, chvíli pokojem či diskotékou.

Z dívčina vyprávění se dozvíme, že chtěla být tanečnicí, že ale skončila před webovou kamerou jako uspokojovatelka různých mužských potřeb, a rozpovídá se i o tragédii, které se v této souvislosti stala svědkyní. Trnkové konzistentně unavený a nepřítomný pohled z ní však nedělá dívku, kterou by někdo chtěl svést. Výrazem v očích „promluv na mě a zabiju tě“ její herectví končí. V tomto modu setrvá až do konce a zůstává tak pouze encyklopedickým heslem „po tisící variovaný typ nezachranitelné dívky z erotických služeb“. Jan Hušek se jako omletý typ „neobratného svůdce“ zoufale snaží roztesknit ženy v sále svou romantickou nepraktičností a outsiderstvím a mužům připomenout jejich vlastní (ne)schopnosti. Šokující pro mě byla postava, kterou hrál Tomáš Dianiška. Ten ve vleklých monolozích svých kolegů často neměl co dělat a jen seděl na gauči a čekal, až na něj taky dojde. Jeho postava je tu v podstatě omylem. Je tu jen pro ospravedlnění rámce děje, v němž má dojít k folklornímu tanci bývalých milenců. Jinak by se bez něj inscenace obešla. Bez problémů by mohl být jen další postavou, o které se mluví. Takových je totiž v Dotěrnostech už tak dost.

Těžko pochopit, proč s ubíjející přehuštěností textu něco neučinil režisér David Šiktanc, který dlouhodobě s Hýčou spolupracuje. Zdá se, že vedení postav omezil pouze na to, aby se herci naučili text, a po vzoru některých sitcomů je nechal prakticky pouze sedět na gauči. Jenže Dotěrnosti nejsou sitcom. Chtějí podat zprávu o mladé generaci, která tráví čas ve virtuálním světě a ve fyzickém kontaktu je bezradná. Způsob, jakým se to snaží realizovat, už ale sám napovídá, že to není lehký úkol.

Divadlo pod Palmovkou, Praha – Martin Hýča: Dotěrnosti. Režie David Šiktanc, výprava Juliána Kvíčalová, hudba Michal Vejskal, dramaturgie Ladislav Stýblo. Premiéra 16. června 2017 ve Studiu Palm off.

  • Autor: Dominik Melichar
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Nesnesitelná přesycenost bytí

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,