Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Nesnesitelná přesycenost bytí

Ve čtvrtém patře Divadla pod Palmovkou – tedy ve Studiu Palm off – měly své místo v drtivé většině inscenace, které jdou přímo k věci, nepátrají příliš po smyslu bytí čehokoli, mnohem více se zabývají fenomény, paradoxy, jež produkují. Pojidly jsou ironie, nadhled a schopnost přesně, a přesto překvapivě věci pojmenovávat. Na konci sezony byla uvedena inscenace, která výše zmíněné do jisté míry naplňuje. Vymyká se ovšem v jednom zásadním ohledu – snaží se nahlížet určitý problém do hloubky, s až filosofickou umanutostí. Hra Dotěrnosti Martina Hýči, kterou režíroval David Šiktanc, se však alespoň ve svém jevištním zpracování nese spíše v rovině rozpačitého mudrování.

Tomáš Dianiška, Jan Hušek a Kamila Trnková na silvestrovské party, která se moc nevydařila FOTO MARTIN ŠPELDA

Hýčovy postavy v Dotěrnostech jsou tři ztracené existence, které se více méně náhodou sejdou na jedné silvestrovské party, kde má bývalý milenecký pár (Tomáš Dianiška a Kamila Trnková) zatančit folklorní tanec a připlete se jim k tomu náhodná známost dívky (Jan Hušek). Jejich ztracenost se tím neřeší. Svou samotu maskují za vzpomínky na minulost, případně komentují přítomnost. Spolu ale prakticky nepromluví. Z divadelního hlediska to není příliš dramatické a eliminuje to hereckou akci. Na jevišti se toho také vskutku mnoho nestane. Zato se řekne opravdu mnoho slov. A vlastně se neřekne nic.

Postavy ale nemluví spolu, spíše vedle sebe. V ději se míjejí a pouze vzpomínají, vysvětlují a pomalu se blíží k vrcholu večera, tedy tanci. Ten je zobrazen jen symbolickým otevřením závěsů v zadním plánu scény, aniž by se jakkoli něco v jejich životech změnilo. Zdá se, že inscenace vznikla jen jako katalog nešťastných bytostí. Jako prequel k něčemu většímu, co ale nepřijde. Stejně nepatřičně působí i scéna. Je to výřez z indiferentního prostoru s brněním, gaučem, televizí, umyvadlem a balonky. Bez přestaveb je tak chvíli hospodou, chvíli pokojem či diskotékou.

Z dívčina vyprávění se dozvíme, že chtěla být tanečnicí, že ale skončila před webovou kamerou jako uspokojovatelka různých mužských potřeb, a rozpovídá se i o tragédii, které se v této souvislosti stala svědkyní. Trnkové konzistentně unavený a nepřítomný pohled z ní však nedělá dívku, kterou by někdo chtěl svést. Výrazem v očích „promluv na mě a zabiju tě“ její herectví končí. V tomto modu setrvá až do konce a zůstává tak pouze encyklopedickým heslem „po tisící variovaný typ nezachranitelné dívky z erotických služeb“. Jan Hušek se jako omletý typ „neobratného svůdce“ zoufale snaží roztesknit ženy v sále svou romantickou nepraktičností a outsiderstvím a mužům připomenout jejich vlastní (ne)schopnosti. Šokující pro mě byla postava, kterou hrál Tomáš Dianiška. Ten ve vleklých monolozích svých kolegů často neměl co dělat a jen seděl na gauči a čekal, až na něj taky dojde. Jeho postava je tu v podstatě omylem. Je tu jen pro ospravedlnění rámce děje, v němž má dojít k folklornímu tanci bývalých milenců. Jinak by se bez něj inscenace obešla. Bez problémů by mohl být jen další postavou, o které se mluví. Takových je totiž v Dotěrnostech už tak dost.

Těžko pochopit, proč s ubíjející přehuštěností textu něco neučinil režisér David Šiktanc, který dlouhodobě s Hýčou spolupracuje. Zdá se, že vedení postav omezil pouze na to, aby se herci naučili text, a po vzoru některých sitcomů je nechal prakticky pouze sedět na gauči. Jenže Dotěrnosti nejsou sitcom. Chtějí podat zprávu o mladé generaci, která tráví čas ve virtuálním světě a ve fyzickém kontaktu je bezradná. Způsob, jakým se to snaží realizovat, už ale sám napovídá, že to není lehký úkol.

Divadlo pod Palmovkou, Praha – Martin Hýča: Dotěrnosti. Režie David Šiktanc, výprava Juliána Kvíčalová, hudba Michal Vejskal, dramaturgie Ladislav Stýblo. Premiéra 16. června 2017 ve Studiu Palm off.

  • Autor: Dominik Melichar
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Nesnesitelná přesycenost bytí

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,