Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Uvězněni v kruhu

Na letní projekty Divadla Continuo se jezdí za zážitkem. Publikum očekává silné obrazy, objevování „jiné“ reality i poetickou podívanou. Produkce režiséra Pavla Štourače (bylo jich dohromady už jednadvacet) ale také vždy, byť zahalené do snových souvislostí, obsahovaly bolestné momenty, svědectví o krutosti lidské povahy, dějinných událostí a života jako takového. Tak důsledně jako ta letošní nazvaná V kruhu však nevyjádřila pocit bezvýchodnosti lidské existence a společenské deziluze žádná z nich.

Bahenní apokalypsa V kruhu se odehrává na hladině vodního příkopu FOTO KAREL FOŘT

S projektem V kruhu se Štourač po deseti letech vrátil na renesanční zámek Kratochvíle, přesněji do vodního příkopu, který obklopuje centrální vilu. Nejpůsobivější výjev nabídla jeho prostřední část, která by se dala popsat jako „bahenní apokalypsa“. Pohyb herců v letitých usazeninách na dně zčásti vypuštěného příkopu se podobal kapřím bojům o život na dně rybníka při výlovu. Zkoumal pošetilé, úzkostné, kruté či panické reakce lidí, které postihla pohroma – přírodní, válečná či jiná… Žena v červených šatech a lodičkách za kancelářským stolem, mladík v brokátové vestě marně se pokoušející uvést do pohybu loď naloženou harampádím a další snad dvě desítky postav se postupně propadaly do mazlavé hmoty a snažily se z ní uniknout, vydrápat se po prknech z vypuštěné části příkopu zpět na vodní hladinu.

Herecké akce splývaly v depresivní obraz nepoučitelného lidstva vydaného napospas pudům i vesmírným zákonům, které se marně snaží utéct samo před sebou. Monumentální kompozice a apokalyptické téma připomínaly plátna Hieronyma Bosche nebo Pietera Brueghela.

Centrálnímu dramatickému výjevu předcházela úvodní taneční pasáž. Na několik desítek metrů dlouhém plovoucím jevišti, rozděleném černými oponkami na řadu kójí či příbytků, dochází k setkávání jejich zprvu osamělých obyvatel. Touží po kontaktu, ale odpuzují se, ubližují si, pronásledují se, schovávají se před sebou, vzájemná agresivita stoupá a vyvrcholí hromadným opuštěním mola. Nepříliš kultivovaný pohyb frekventantů letní dílny, rozpačité etudy i chaotický minimalismus se spoustou opakování byly časově přetažené. V paměti zůstala velkorysá scénografie, úzký tvar mola diagonálně přetínající hladinu kanálu.

Na podobné, ale menší a prázdné molo vystoupili přeživší z bahenního zápasu o holý život na samém konci produkce. Poslední kus cesty překonali brodem, po prknech či dřevěných paletách na hladině nebo zavěšeni na plovoucích hnízdech z větví. Na molu pak herci sedí v řadě, každý osaměle na své židli s hlavou upřenou do prázdna, tvář „vymazanou“ kusem bílé hmoty připlácnutým na obličej. Smrt, která je jen předzvěstí nového zrození do nemilosrdného koloběhu života v kruhu? Na vysvobození z něho to moc nevypadalo, přesto, že hvězdné nebe a zářící měsíc přinesly závěrečnému obrazu jistý pocit katarze. A došlo i na obyčejnou úlevu. Člověk se totiž nemůže ubránit představě, jak fyzicky náročný a „příjemný“ musí pro herce být hodinu trvající pobyt v blátě a stojaté vodě.

Významy V kruhu podtrhuje čtvercová geometrie příkopu a budovy zámku. V řeči symbolů totiž představuje čtverec hmotný, lidský svět, „božský“ kruh věčnost či vesmír. Propojení obou je metaforou rovnováhy mezi zemí a nebesy. Na místě na takové úvahy ale není prostor ani soustředění. Člověk musí sledovat, kam právě šlape, když po břehu obchází půdorys příkopu, a ohánět se po neodbytných komárech.

V kruhu patří k myšlenkově nejcelistvěji a nejpřesněji formulovaným Štouračovým projektům. Úctyhodný koncept se sice podařilo naplnit jen zčásti, koneckonců je to výsledek studentské dílny, ale svědčí o vitalitě Continua, jehož stálí členové ho evidentně táhnou na svých bedrech.

Divadlo Continuo, Malovice – Pavel Štourač a kol.: V kruhu. Premiéra 3. srpna 2017 na zámku Kratochvíle.

  • Autor: Marie Reslová
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Uvězněni v kruhu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,