Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Klasika pro mládež?

Jako třetí díl volné trilogie teenagerovských adaptací klasiky předvedl tvůrčí tandem Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček v plzeňské Alfě po Hamleteenovi a Ostře sledovaných vlacích Gazdinu robu. Venkovské drama Gabriely Preissové však „obrazoborečtí“ divadelníci značně zcivilnili a zbavili ho též tragického rozměru.

V popředí Blanka Josephová Luňáková a Josef Jelínek FOTO TOMÁŠ KILBERGR

Zápletka, v níž si Mánek Mešjaný (Petr Vydarený) vezme Maryšku Kotlibovou (Lenka Válková Lupínková) z ekonomických důvodů, i když ho všechno táhne k Evě (Andrea Ballayová), je převedena do profánní hospodské historky. V odpudivé krčmě s umělohmotnými omyvatelnými ubrusy na stolech hraje k tanci venkovský „big beat“ (a drásá k tomu nejohranější kousky Katapultu, Olympicu a Elánu), lid se po svém baví a hojně nasává. Energická Eva, o niž by jako sexuální objekt měli zájem snad všichni přítomní chlapi (také poněkud plonkový Jožin v nepřehlédnutelném podání Tomáše Jereše, technika Alfy), si dokonce poručí vodku ve větším „balení“: ne panáka, celú flašu. Při dámské volence a jiných společenských hrách Mánkovi Maryšku výrazně podstrkuje jeho matka (Blanka Josephová Luňáková). Eva, otrávená jeho nerozhodností, kývne na Samka (Josef Jelínek), který také hraje v kapele, a odchází s ním dveřmi, které vedou ven, ale také na toaletu. Střetává se totiž s nimi do hospody navracející se osoba, která hlásí, že došel papír. Čas se prudce posune, Eva se vrací už jako gravidní, a když Samkovi slíbí, že si ho vezme, ten se převlékne z černého „rockového“ do „slavnostní“ bílé košile a modrých džín.

Na jeviště se před interiér hospody vměstná ještě předporodní idyla u Samka a Evy s chystanou dětskou postýlkou, po potratu ovšem Eva dává najevo tetce (Marie Mrázková) a později i Samkovi, že se jí manžel hnusí. Odjíždí pak s Mánkem na motorce do Brna.

Dění na jevišti rámuje cesta dr. Vladimíra (Bob Holý) a dr. Jana (Petr Borovský) k folklorním kořenům. Oba byli též v „rockové“ krčmě, nyní jejich přítomnost před oponou i v hledišti překlene přestavbu, Vladimír pohovoří o hře Gabriely Preissové. Oba míří také do nové brněnské vinárny, kterou si Eva s Mánkem otevřeli, interiér vyveden v čisťounkém kvazifolklorním stylu. Nabito zrovna nemají, z okna je vidět brněnské panoráma, přesněji Petrov (…pořád se toho pohledu nemůžu nabažit, říká Eva). Když dorazí oba „doktoři“, z Jana se vyklube právník a Eva ho hned bombarduje dotazy stran rozvodu. Mánek ovšem nijak aktivní není. A přichází rozuzlení, dorazí celé venkovské osazenstvo v bílém ošacení s modrým zdobením, dokonce na jevišti připraví míchaná vajíčka a vícehlasem zazpívají folklorní motivy. Pro Mešjanovku i Maryšku je celkem snadné přemluvit Mánka k návratu domů, Samko ovšem téhož u Evy nedocílí. Ta navíc přichází o vinárnu. Starost o to, že by si Eva zoufala a chtěla spáchat sebevraždu, mít nemusíme, během inscenace jsme ji poznali jako energickou a vlastně dost „oprsklou“ děvu.

Podrobné vylíčení fabule nabízím vlastně proto, že posuny oproti originálu jsou docela vtipné a půvabné, ocení je především ti, kteří se s dílem Gabriely Preissové už setkali. Jde o divadelní tvar s fungujícím timingem, k němuž napomáhají především hudební čísla. Herecky nejvýraznější kreací zaujme představitelka Evy, ostatní předvádějí standard.

Moje pochybnost se ovšem váže k cílovému publiku inscenace. Získají teenageři nějakou představu o klasickém díle (kromě toho, že „tamta s tamtím, a ne s tamtím“), když základní zápletka tragédie, v této úpravě ovšem nepředvedená, je přece jenom dobově podmíněná?

Divadlo Alfa Plzeň – Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček (na motivy Gabriely Preissové): Gazdina roba. Režie Jakub Vašíček, výprava Tereza Venclová, hudba Daniel Čámský, dramaturgie Tomáš Jarkovský a Petr Kosová. Premiéra 24. února 2017.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Klasika pro mládež?

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,