Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Klasika pro mládež?

Jako třetí díl volné trilogie teenagerovských adaptací klasiky předvedl tvůrčí tandem Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček v plzeňské Alfě po Hamleteenovi a Ostře sledovaných vlacích Gazdinu robu. Venkovské drama Gabriely Preissové však „obrazoborečtí“ divadelníci značně zcivilnili a zbavili ho též tragického rozměru.

V popředí Blanka Josephová Luňáková a Josef Jelínek FOTO TOMÁŠ KILBERGR

Zápletka, v níž si Mánek Mešjaný (Petr Vydarený) vezme Maryšku Kotlibovou (Lenka Válková Lupínková) z ekonomických důvodů, i když ho všechno táhne k Evě (Andrea Ballayová), je převedena do profánní hospodské historky. V odpudivé krčmě s umělohmotnými omyvatelnými ubrusy na stolech hraje k tanci venkovský „big beat“ (a drásá k tomu nejohranější kousky Katapultu, Olympicu a Elánu), lid se po svém baví a hojně nasává. Energická Eva, o niž by jako sexuální objekt měli zájem snad všichni přítomní chlapi (také poněkud plonkový Jožin v nepřehlédnutelném podání Tomáše Jereše, technika Alfy), si dokonce poručí vodku ve větším „balení“: ne panáka, celú flašu. Při dámské volence a jiných společenských hrách Mánkovi Maryšku výrazně podstrkuje jeho matka (Blanka Josephová Luňáková). Eva, otrávená jeho nerozhodností, kývne na Samka (Josef Jelínek), který také hraje v kapele, a odchází s ním dveřmi, které vedou ven, ale také na toaletu. Střetává se totiž s nimi do hospody navracející se osoba, která hlásí, že došel papír. Čas se prudce posune, Eva se vrací už jako gravidní, a když Samkovi slíbí, že si ho vezme, ten se převlékne z černého „rockového“ do „slavnostní“ bílé košile a modrých džín.

Na jeviště se před interiér hospody vměstná ještě předporodní idyla u Samka a Evy s chystanou dětskou postýlkou, po potratu ovšem Eva dává najevo tetce (Marie Mrázková) a později i Samkovi, že se jí manžel hnusí. Odjíždí pak s Mánkem na motorce do Brna.

Dění na jevišti rámuje cesta dr. Vladimíra (Bob Holý) a dr. Jana (Petr Borovský) k folklorním kořenům. Oba byli též v „rockové“ krčmě, nyní jejich přítomnost před oponou i v hledišti překlene přestavbu, Vladimír pohovoří o hře Gabriely Preissové. Oba míří také do nové brněnské vinárny, kterou si Eva s Mánkem otevřeli, interiér vyveden v čisťounkém kvazifolklorním stylu. Nabito zrovna nemají, z okna je vidět brněnské panoráma, přesněji Petrov (…pořád se toho pohledu nemůžu nabažit, říká Eva). Když dorazí oba „doktoři“, z Jana se vyklube právník a Eva ho hned bombarduje dotazy stran rozvodu. Mánek ovšem nijak aktivní není. A přichází rozuzlení, dorazí celé venkovské osazenstvo v bílém ošacení s modrým zdobením, dokonce na jevišti připraví míchaná vajíčka a vícehlasem zazpívají folklorní motivy. Pro Mešjanovku i Maryšku je celkem snadné přemluvit Mánka k návratu domů, Samko ovšem téhož u Evy nedocílí. Ta navíc přichází o vinárnu. Starost o to, že by si Eva zoufala a chtěla spáchat sebevraždu, mít nemusíme, během inscenace jsme ji poznali jako energickou a vlastně dost „oprsklou“ děvu.

Podrobné vylíčení fabule nabízím vlastně proto, že posuny oproti originálu jsou docela vtipné a půvabné, ocení je především ti, kteří se s dílem Gabriely Preissové už setkali. Jde o divadelní tvar s fungujícím timingem, k němuž napomáhají především hudební čísla. Herecky nejvýraznější kreací zaujme představitelka Evy, ostatní předvádějí standard.

Moje pochybnost se ovšem váže k cílovému publiku inscenace. Získají teenageři nějakou představu o klasickém díle (kromě toho, že „tamta s tamtím, a ne s tamtím“), když základní zápletka tragédie, v této úpravě ovšem nepředvedená, je přece jenom dobově podmíněná?

Divadlo Alfa Plzeň – Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček (na motivy Gabriely Preissové): Gazdina roba. Režie Jakub Vašíček, výprava Tereza Venclová, hudba Daniel Čámský, dramaturgie Tomáš Jarkovský a Petr Kosová. Premiéra 24. února 2017.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Klasika pro mládež?

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

Dotazník

Eliška Brtnická

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kronika

Jednou větou

Tanec komunikuje a rozšiřuje...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Kontext

Megapřehlídka narcistů

Úvahy výtvarné – Jarní výstavní...

Vláda věcí tvých…

ÚVAHY TELEVIZNÍ

Cit pro věci, které mají...

Tuto malou vzpomínku na Jirku Ornesta...

Burza

Jubilejní Poděbrady jinak

Herecká asociace informuje

Podoby – Tři mouchy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moravské divadlo Olomouc

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Slovensko intimní i veřejné

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladislav Trojickij: Herci...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Vyjádření k mediální...

Naše studentka 3. ročníku oboru...

Zemřeli

Zemřeli

André Louis Perinetti (7. 8. 1933...

Výročí

Výročí 1.−15. června

Výročí 1.–15. června △ Hnilička...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,