8/2024

16. 4. 2024

Hra na spílání

Studio Ypsilon přichází s novým projektem Ypsilon na druhou (Y2), který chce dát příležitost především mladým a osobitým divadelníkům. V čele projektu i jeho pilotní inscenace Demo demokracie stojí režisér Braňo Holiček.

Demo Demokracie

Barbora Vyskočilová, Daniel Šváb, Petr Vršek, Jakub Slach a Petr Hojer v Holičkově projektu Demo demokracie FOTO ROMAN DOBEŠ

Jak už samotný název napovídá, smysl inscenace tkví v politické a společenské kritice. Holiček a jeho spoluautorský tým předpokládají, že naše společnost trpí planou diskusí, jejíž jevištní zpodobnění je tím hlavním, čím chtějí apelovat na diváky. Ti v první části sledují společně s účinkujícími cvičícími na běžeckých trenažérech autentické vysílání Televizních novin. Po jejich skončení se všech pět herců odebere do sauny – kulisy pro inscenování nemocné diskuse dnešní společnosti.

Ačkoli večerní zpravodajství by mělo být základním stavebním kamenem jednotlivých představení, nebo alespoň odrazovým můstkem pro výstupy „v sauně“, při premiérovém uvedení znamenalo spíš problém – nenabídlo žádnou politickou kauzu, na niž účinkující zřejmě čekali, zato několik téměř groteskních momentů, jichž herci nedokázali v následné improvizaci vůbec využít.

To, že režisér zvolil jako hlavní improvizační metodu, představovalo další kámen úrazu. A bohužel ten největší. Existuje snad šance, že se při reprízách zlepší, ale při prvním představení herci nepřesvědčili, že je improvizace jejich silnou disciplínou. Krátké mluvní etudky měly příliš mnoho hluchých míst a herci nemohli dávat jasněji najevo, co je předepsáno ve scénáři a jaké byly režijní pokyny pro jednotlivé úseky.

Divákova trpělivost tedy není ani tak zkoušena celkovým vyzněním inscenace, což byl původní záměr, jako spíše těžkopádnou realizací. Ani ty nejvypjatější momenty nevybízejí diváka ke kritické reflexi současného dění, nevzbudí silnější emoce, ale jen dojem, že tohle už někde viděl. Hlasité nadávky, křik, vulgarismy, nahota, velká krychle uprostřed jeviště, která je na konci navíc demontována… To vše připomíná někdejší Pařízkovo Spílání publiku tak evidentně, že paralela nemůže být nevědomá. Bohužel však není funkční. Vše, co mělo v Komedii svůj význam, nutilo k zaujetí postoje k době či divadlu a apelovalo na jeho přehodnocení, zůstává v Ypsilonce jen prázdnou nápodobou.

Holičkův inscenační tým mohl vytvořit moderní apelativní divadlo se současnými absurdními prvky. Bohužel tou nejabsurdnější věcí na celém večeru byly a zůstaly zprávy Televize Nova.

TEREZA HÝSKOVÁ

Studio Ypsilon – Braňo Holiček a kol.: Demo demokracie. Režie Braňo Holiček, výprava Nikola Tempír, dramaturgie Tomáš Jarkovský. Premiéra 10. prosince 2012.