Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Chtějme novou Komedii!

Při burcování za záchranu souboru Company.cz v Divadle Komedie, jež po několik měsíců rozdmýchává ředitel této scény Vojtěch Štěpánek s poukazem na nedostatečné finance, poněkud zaniká, že soubor získal prostor Komedie na jasně vymezené čtyřleté období, jež by mělo touto sezonou končit.

Před čtyřmi lety touto dobou, na podzim 2011, se konal konkurz na provozovatele Komedie, kolem něhož vybublalo mnoho vzepjatých emocí. Už tehdy se vědělo, že se koná na poslední chvíli, pouhých pár měsíců před odchodem tehdejšího provozovatele, Pražského komorního divadla. Nyní, jakkoli ředitel Štěpánek obden vyhrožuje blížícím se zánikem scény, žádný konkurz vypsán není a magistrát se k němu zřejmě ani nechystá. Ve hře je tak patrně prodloužení smlouvy s Company.cz na další čtyři roky, což vzhledem k průběhu toho prvního mandátu zní jako špatný vtip.

Už výběrové řízení v roce 2011 vzbudilo úžas: v konkurenci takových uchazečů, jako byly týmy Jiřího Havelky, Daniela Špinara, Štěpána Pácla či Jana Horáka, zvítězila sestava ze Strašnického divadla v čele s Evou Bergerovou. Dnes už snad není pochyb o tom, že to byl obrovský lapsus; Havelka je pořád jedním z nejvýznamnějších českých režisérů, Daniel Špinar je šéfem činohry Národního divadla, Pácl šéfoval u Bezručů v Ostravě a nyní zamířil rovněž do Národního, Jan Horák a spol. vybudovali úspěšné Studio Hrdinů. To nejzdvořilejší, co je naopak slyšet o dnešním dění v Divadle Komedie, je mlčení. Vlastně jediným pozitivem tehdejšího výsledku je uvolnění Strašnického divadla, kde se nyní pod vedením Lenky Kolihové Havlíkové hraje daleko zajímavější divadlo než za časů Company.cz.

Vyhlášení konkurzu na nového provozovatele od sezony 2016/2017 je nezbytností. Ovšem s tím, že by bylo dobré napravit klíčovou systémovou chybu, která z pobytu v Komedii dělá neustálý boj s nedostatkem financí a s nejistotou. Totiž spojit smlouvu o podnájmu divadla s jasně vyčíslenou čtyřletou dotací. V případě, že nájemce získává pouze prostor a musí se o peníze ucházet v grantovém řízení, ztrácí takový konkurz smysl – pokud grantové komise nesdílejí názor komise výběrové, dochází k jasné disproporci, jako tomu bylo v případě Company.cz. Grantové komise jsou pak de facto vydírány (nemůžeme jim nedat nic, když už mají ten prostor), případně je jejich rozhodnutí obcházeno mimořádnými dotacemi ze strany městské rady.

Kromě technického zajištění financí by měl magistrát tentokrát věnovat větší péči také zadání, co od příštích provozovatelů Divadla Komedie chce, aby nedošlo k další blamáži. Praha má velké, podle mého naddimenzované množství divadelních sálů i divadelních souborů. Přesto – i vzhledem k tomu, jak vypadá situace v dalších pražských scénách – si další čtyři promarněné roky v místě, jehož minulá sláva a tradice zavazují, nemůže dovolit.

  • Autor: Vojtěch Varyš
  • Publikováno: 25. října 2015

Komentáře k článku: Chtějme novou Komedii!

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,