8/2024

16. 4. 2024

Kauza korupce

Jak napovídá název Čezko Forever, hlavním tématem divadelního projektu, uváděného v pražské Akropoli, je tzv. Kauza ČEZ. Vznikl pod záštitou Nadačního fondu proti korupci a je, jak napovídá podtitul Skutečná událost, inspirován tajně pořízenou čtyřhodinovou nahrávkou s rozhovorem Věry Ježkové a lobbisty K. To všechno jsou fakta, ale k divákům neznalým politicko-hospodářských detailů se dostane spíše druhý plán – příběh o manipulaci a korupci.

Cezko forever

Jiří Štrébl jako lobbista a Jindřiška Křivánková jako lovná zvěř FOTO PAVEL RYDL

Autor (a také nový divadelní dramaturg Akropole) Petr Boháč nahrávku zkrátil na únosnou mez a mírně ji upravil. Jasné z ní je především to, že „přehmat“ odbornice na hornictví a ekologii Ježkové spočívá v jejím upozornění na pochybnou mnohamiliardovou investici do modernizace elektrárny (jedná se o elektrárnu Prunéřov a projekt je nerealizovatelný kvůli nedostatku uhlí…). Mnohem důležitější je však způsob, jakým režisér (opět Petr Boháč) nedramatický (i když částečně gradující) rozhovor inscenuje. Prokládá ho úryvky jakéhosi loveckého spisu – návodu, které pronáší Jiří Štrébl. V pozici lovce i lobbisty, jenž má aktivistku přemluvit, aby o svých závěrech na příští schůzi pomlčela, se ke své oběti (Jindřišce Křivánkové) nenápadně přibližuje. Zprvu jí opatrně nabízí pití a lichotí, později jeho slovní žovialita překračuje únosnou mez, všemožně se svou kořistí manipuluje a metaforicky si ji značkuje – na hlavu jí vylije džus, v závěru jí na prsa namaluje střelecký terč. Obrazy jsou to účelné, avšak v duchu této kauzy možná až příliš posunuté.

Na premiéře byla přítomna razantní bojovnice a sportovkyně Věra Ježková. Po představení před diváky předstoupila, pronesla několik dalších faktů, a především se ohradila, že během rozhovoru nepila alkohol a nenechala se „zlobovat“. Pokud vystoupí na všech uvedeních, je kontrast mezi jejím razantním projevem a „divadelní podobou“ mladé, místy naivní, sexy slečny v kostýmku přínosný a ukazuje „napětí“ mezi skutečností a uměleckým zpracováním. V opačném případě uvidí diváci trochu jiný příběh na motivy skutečné nahrávky. Příběh o manipulaci a je jedno, zda na začátku stála „skutečná událost“.

Palác Akropolis – Petr Boháč: Čezko Forever (Skutečná událost). Režie Petr Boháč, výprava Barbara Wojtkowiak, light design Martin Špetlík a Ondřej Bylok. Premiéra 25. února 2013.