Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Čelákovické glosy (No. 8)

V jednom týdnu se dvakrát udílely ceny: v pondělí 20. 3. bývalé Radokovy, v sobotu 25. 3. Ceny Thálie.

Ceny divadelní kritiky (kdysi Alfréda Radoka) usilují vlastně od počátku své existence o „alternativní“ podobu ceremoniálu: ve vybydleném kině Veletrhy, dnešním divadelním prostoru, nanejvýš sebestředně moderoval poslední ročník ještě Cen Alfréda Radoka kdysi sympatický režisér Miloš Horanský.

Diváci mohli sledovat loutkové monodrama o draku a čertovi (Marek Bečka). FOTO archiv SaD

Letos se konala slavnost také ve vybydleném prostoru, divadelně využívaném, jaksi domestikovaném. Všechny bývalé byty ve třech patrech karlínského měšťanského domu byly zabydleny pozoruhodnými instalacemi, které představovaly inscenace a výkony nominované na cenu. Pokoje a pokojíky měly trochu pochmurnou atmosféru, především kvůli sporému osvětlení a použitým předmětům či nábytku (zřejmě původem ze smeťáků či vetešnictví, možná zčásti i pozůstatky po dávných obyvatelech domu). Celá instalace však vtahovala návštěvníka „do děje“ . Na chodbách pak byla prakticky tma – je s podivem, že se nikdo nezranil. Potkal jsem i návštěvníky s baterkami. Všichni  procházeli, prohlíželi a s potěšením zkoumali jednotlivé instalace, až dorazili do většího salonu, kde si mohli koupit něco k pití, posadit se a sledovat třeba loutkové monodrama o draku a čertovi a posléze vyslechnout anonymní hlas z reproduktorů, který oznamoval jména oceněných, pokaždé se závěrečnou formulí „konec hlášení“. Nebyl to ceremoniál, ale velmi příjemný paradivadelní zážitek.

Repro archiv ČT

Ceny Thálie ve vyzlaceném Národním divadle, televizní show v prime time, připomínaly v posledních letech spíše jmenování zasloužilých či rovnou národních umělců, taková aspoň byla atmosféra. Návštěvníci, v úloze tleskajícího křoví, se snažili přečkat a těšili se na následující raut. Výjimkou byly ročníky uváděné jednou Miroslavem Horníčkem (za přítomnosti presidenta Havla) a podruhé Milanem Lasicou (který později přiznal, že se od pěti odpoledne v divadelní šatně třásl hrůzou – na jeho výkonu se to ovšem neprojevilo).

Alena Vránová s cenou Thálie za celoživotní činoherní mistrovství. FOTO JAN HANDREJCH

Letos, se změnou realizačního týmu, se celkové ladění změnilo: tuhnoucí oficiálnost nahradila muzikálová veselice se všemi negativními atributy. Místo dlouholetého Antonína Procházky moderovali ve slušivé róbě občas mrckující Taťjana Medvecká a úslužně přihrávající mladík v tmavém obleku s bílou košilí rozepnutou pod krkem, tedy bez kravaty, Jan Cina. Impozantní scénu tvořily především reflektorové sloupy, s provaziště se místo dřívějších šotů z inscenací snášely šály se jmény laureátů a indeferentní ilustrací (autor Jiří Suchý). (Zaznamenal jsem stížnost televizní divačky, které šoty chyběly: Podle čeho si mám vybrat na co se půjdu podívat?). V pozadí scény bylo šest dívenek z baletní školy ND projevujících se úměrně věku a taneční vyspělosti. Tančilo se ovšem i profesionálněji, muzikálově. Hudební složka, někdy i vtipná, se příjemně vymykala celkovému ladění produkce: živě hrály tři mladé hudebnice (housle, kytara, akordeon, někdy dvě kytary s akordeonem) a chvilku i trumpetista. Další inovací byla „dramatizace“ ohlašování kategorií vyznamenávaných a také sborový zpěv laureátů „z listu“.  Místo rautu s účastí takřka všech diváků i některých dalších osob se tentokrát konala recepce pro vybraný okruh nominovaných, laureátů a dalších notáblů ve foyeru na I. balkoně ND.

///

Více na i-DN:

Jubilejní Ceny divadelní kritiky uděleny

Ceny Thálie 2016 – přehled oceněných

  • Autor: Jan Dehner
  • Publikováno: 30. března 2017

Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 8)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 4.–1. 5. 2017

Číslo 8/2017 (18. 4.–1. 5. 2017)

Obsah čísla 8/2017

Slovo ...

Běloruské divadlo ve...

Vždycky mě fascinuje, když se...

Sukces měsíce

Sousoší J. V. Stalina opět...

Letenské sousoší k poctě J. V....

Dotazník

Filip Huml Král

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy...

Fejeton

Hejt od dědka

Sere mě, že mi mladý hezký holky...

Názor

O čem (ne)vypověděla ...

Program festivalu zahrnoval tři sóla,...

Kronika

Jednou větou

V sobotu 25. března se v Jihočeském...

Kritika

Havlův odkaz vlámským...

Když se světoznámý vlámský...

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo...

Ti hoši docela zlobí, ale ne...

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni...

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku...

Zatím spíš dobrý nápad

Je, myslím, sehrát se všemi soubory...

Hvězdný prach jsi a v...

Choreograf Michal Záhora, estét s...

Španělské rytmy obrazy...

Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a...

Mezi pobřežími plují naše...

Operu Láska na dálku lze považovat za...

Život jako bezvýznamná hra

Divadlo na Vinohradech slaví...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních...

Rozhovor

Milan Kňažko: Některé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Není...

Rozhovor o Pustině, divadle a filmu

Kontext

Krajiny zjizvených duší

Stručný obsah příspěvku zde není...

Pérák mezi námi

Je pozdní říjnový večer roku 1837....

Burza

Poděbradské dny poezie po...

Herecká asociace informuje

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Městské divadlo Mladá...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Sergej Fedotov: Navazujeme...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Mezi sněním, politikou a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Věra Špinarová (22. 12. 1951...

Výročí

Výročí 1.−15. května

Barušová Marie, herečka (1. 5. 1932)...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Jára Cimrman dobývá...

Járy Cimrmana se poprvé vydal dobýt...

Fagi a divadlo

Expert – manželská etuda

Příloha

Divadelní svět Brno 2017

Program Divadelní svět Brno 2017...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2017



Obsah,