Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Amazonky – podvratný sen Lenky Vagnerové

Amazonky, které měly premiéru v prostoru La Fabrika, nejsou ani antikizující, ani mytizující dílo. Je to inscenace o ambivalentním kultu síly. Zároveň viditelně navazuje na introspektivní ženskou linii, kterou choreografka Lenka Vágnerová zahájila svou předchozí choreografií – mezinárodně úspěšnou inscenací La Loba (2013) v hlavní roli s Andreou Opavskou-Lamešovou. Tato inscenace se stále udržuje na repertoáru.

Amazonky jsou ženy, které si osvojily neženské řemeslo – násilí FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Lenka Vagnerová patří už řadu let mezi zásadní choreografické tvůrce naší současné scény. Od většiny se odlišuje vážností, se kterou přistupuje k tematizaci, a poctivostí a znalostí choreografického řemesla. Její témata nikdy nejsou mělká. Její choreografie nikdy nejsou náhodné.

Amazonky jsou ženy, které si osvojily neženské řemeslo – násilí. Vyměňovat a zaměňovat role pohlaví je ovšem i odvěký divadelní princip; vyjadřuje touhu vtělit se do opačného pohlaví, poznat jeho vjemy, procítit jeho jiné tělo, podívat se na svět jeho očima. Pochopit toho Druhého. Jako Amazonky vystupují: Fanny Barrouquère, Markéta Frösslová, Simona Machovičová a Barbora Rokoszová, jsou tu ale i dva muži: Tomáš Vychytil a Hynek Obst, ti ve směšných rolích – ironie je totiž zbraní žen, zbraní slabých.

Násilí, které je zde generálním tématem, nemáme se ženami výrazně spojené a mýty obvykle halíme do romantického hávu. V tomto představení se násilí žen dočkáme. Násilí žen na mužích (představa, že by se ženy dokázaly silou vzepřít fyzické síle mužů, je hluboce mytická, vzpomeňme na Judithu, vzpomeňme na Salomé, na tyto archaické sny žen, nebo vyděšené sny mužů?), především ale tato taneční inscenace pojednává o násilí žen na ženách.

Při příchodu nás vítá černá řada panáků v militantním oblečení. Amazonky se jim – až se objeví – budou podobat. Násilí tu není nijak hrubě naturalistické; je stylizované a ironické. Je profiltrováno skrze taneční styl. A zde musím uvést další jméno z tvůrčího týmu. Je jím Radek Mačák, v programu označen jako koordinátor bojových scén. Je to znalec bojových umění, tanečník se zkušeností u Merce Cunninghama, atlet a horolezec. Lenka Vagnerová s obrovským choreografickým vtipem a také humorem zaintegrovala jím nabídnuté bojové techniky do choreografického tkaniva.

Představení je neklidné. Ženy jsou neklidné, hledají ustavičně oběť, nebo alespoň sparing partnerku. Jsou představeny v silácké karikatuře, tráví čas vzájemným tréninkem či vzájemnými souboji. Dochází mezi nimi k fyzickým konfliktům, ba i k pokusům o sexuální zneužití. V rámci vzájemných zápasů se vykreslují jednotlivé charaktery, vyvstává dominance/submisivnost, vyděluje se možná role oběti. Vše za ustavičného dynamického pohybu. Jsou tu spektakulární scény s biči, kudlami v ruce, je tu závěrečná scéna náletů na publikum v zavěšení na lanech.

Mužský element se sem vetřel jen v osobách dvou hudebníků, kteří dostanou v závěru i hereckou příležitost. A pak tu muže zastupují pouťové objekty uřezaných mužských hlav – ženy je mají v kredenci. Inscenace je směsí sebeironie, expertního a fyzicky náročného pohybu, špetky léčivého sadismu i introspektivního masochismu a spousty choreografického vtipu.

Lenka Vágnerová & Company: Amazonky. Koncept a choreografie Lenka Vagnerová, koordinátor bojových scén Radek Mačák, hudba Tomáš Vychytil, scénografie Michal Heriban, kostýmy Michal Heriban, light design Michal Kříž, sound design Andrej Jurkovič. Premiéra 1. listopadu 2017 v La Fabrice 2017.

  • Autor: Nina Vangeli
  • Publikováno: 14. listopadu 2017

Komentáře k článku: Amazonky – podvratný sen Lenky Vagnerové

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,