Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Amazonky – podvratný sen Lenky Vagnerové

Amazonky, které měly premiéru v prostoru La Fabrika, nejsou ani antikizující, ani mytizující dílo. Je to inscenace o ambivalentním kultu síly. Zároveň viditelně navazuje na introspektivní ženskou linii, kterou choreografka Lenka Vágnerová zahájila svou předchozí choreografií – mezinárodně úspěšnou inscenací La Loba (2013) v hlavní roli s Andreou Opavskou-Lamešovou. Tato inscenace se stále udržuje na repertoáru.

Amazonky jsou ženy, které si osvojily neženské řemeslo – násilí FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Lenka Vagnerová patří už řadu let mezi zásadní choreografické tvůrce naší současné scény. Od většiny se odlišuje vážností, se kterou přistupuje k tematizaci, a poctivostí a znalostí choreografického řemesla. Její témata nikdy nejsou mělká. Její choreografie nikdy nejsou náhodné.

Amazonky jsou ženy, které si osvojily neženské řemeslo – násilí. Vyměňovat a zaměňovat role pohlaví je ovšem i odvěký divadelní princip; vyjadřuje touhu vtělit se do opačného pohlaví, poznat jeho vjemy, procítit jeho jiné tělo, podívat se na svět jeho očima. Pochopit toho Druhého. Jako Amazonky vystupují: Fanny Barrouquère, Markéta Frösslová, Simona Machovičová a Barbora Rokoszová, jsou tu ale i dva muži: Tomáš Vychytil a Hynek Obst, ti ve směšných rolích – ironie je totiž zbraní žen, zbraní slabých.

Násilí, které je zde generálním tématem, nemáme se ženami výrazně spojené a mýty obvykle halíme do romantického hávu. V tomto představení se násilí žen dočkáme. Násilí žen na mužích (představa, že by se ženy dokázaly silou vzepřít fyzické síle mužů, je hluboce mytická, vzpomeňme na Judithu, vzpomeňme na Salomé, na tyto archaické sny žen, nebo vyděšené sny mužů?), především ale tato taneční inscenace pojednává o násilí žen na ženách.

Při příchodu nás vítá černá řada panáků v militantním oblečení. Amazonky se jim – až se objeví – budou podobat. Násilí tu není nijak hrubě naturalistické; je stylizované a ironické. Je profiltrováno skrze taneční styl. A zde musím uvést další jméno z tvůrčího týmu. Je jím Radek Mačák, v programu označen jako koordinátor bojových scén. Je to znalec bojových umění, tanečník se zkušeností u Merce Cunninghama, atlet a horolezec. Lenka Vagnerová s obrovským choreografickým vtipem a také humorem zaintegrovala jím nabídnuté bojové techniky do choreografického tkaniva.

Představení je neklidné. Ženy jsou neklidné, hledají ustavičně oběť, nebo alespoň sparing partnerku. Jsou představeny v silácké karikatuře, tráví čas vzájemným tréninkem či vzájemnými souboji. Dochází mezi nimi k fyzickým konfliktům, ba i k pokusům o sexuální zneužití. V rámci vzájemných zápasů se vykreslují jednotlivé charaktery, vyvstává dominance/submisivnost, vyděluje se možná role oběti. Vše za ustavičného dynamického pohybu. Jsou tu spektakulární scény s biči, kudlami v ruce, je tu závěrečná scéna náletů na publikum v zavěšení na lanech.

Mužský element se sem vetřel jen v osobách dvou hudebníků, kteří dostanou v závěru i hereckou příležitost. A pak tu muže zastupují pouťové objekty uřezaných mužských hlav – ženy je mají v kredenci. Inscenace je směsí sebeironie, expertního a fyzicky náročného pohybu, špetky léčivého sadismu i introspektivního masochismu a spousty choreografického vtipu.

Lenka Vágnerová & Company: Amazonky. Koncept a choreografie Lenka Vagnerová, koordinátor bojových scén Radek Mačák, hudba Tomáš Vychytil, scénografie Michal Heriban, kostýmy Michal Heriban, light design Michal Kříž, sound design Andrej Jurkovič. Premiéra 1. listopadu 2017 v La Fabrice 2017.

  • Autor: Nina Vangeli
  • Publikováno: 14. listopadu 2017

Komentáře k článku: Amazonky – podvratný sen Lenky Vagnerové

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,