Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

V  poledne U Kalicha

Komerčně mediální kalkul ční z projektu jako třímetrové prkno: vezmeme populárního herce, který je zároveň profesionálním politikem, spolumajitelem vyhlášené pražské restaurace, přidáme jeho vrstevníka, kdysi rovněž populárního kolegu, kvůli tzv. vyváženosti politika z opačné strany politického spektra. Pomineme, že jsou oba typy herců spíše interpretační než autorské. K nim dáme v roli moderátora, o generaci staršího televizního baviče – scenáristu a režiséra, který by autorskou mohutností vybaven být měl. K této „české trojce“ budeme zvát mediálně známé osobnosti z šoubyznysu a vznikne nám nový zábavný týdeník U Kalicha, jehož první vydání posluchače ČRo 2 – Praha obšťastnilo v pátek 13. 4. 2012).

Tomáš Töpfer, senátorující za ODS, je politicky celkem stálý, nepopulisticky propagoval americký obranný radar, netají se pravicovými názory, i když hlasovat proti zrušení široké poslanecké imunity zrovna nemusel. Zato Vítězslav Jandák je jeho pravým, resp. levým opakem: Politický turista od prava do leva, postupně byl členem Republikánské unie (za ni komunálním poslancem na pražském magistrátu, kde se seznámil s J. Paroubkem), KDU-ČSL, ODS a konečně poslanec ČSSD. Normální je opačný vývoj: Kdo nebyl ve dvaceti levičák, nemá srdce; kdo je jím i po čtyřicítce, nemá rozum.) Osobně si jej jako tehdejšího spolustraníka pamatuji z roku 1990 – ohnivého pravičáka, který často argumentoval perzekucí své rodiny – neodpustil si to ani v tomto pořadu. Gustav Oplustil, o jeho politické orientaci mi není nic známo.

Ideologický backround besedníků bych nekomentoval, kdyby zůstalo u dosavadních kolegů z divadelní branže: Tereza Kostková, Ivanka Devátá, Michal Pavlata, Petr Kostka, Pavlína Filipovská, Ivan Štědrý atp., jenže 1. 7. výjimečně nebyl hostem kolega z jeviště divadelního, nýbrž politického: kdysi Jandákův spolustraník Miloš Zeman, dnes přední kandidát na funkci prezidenta ČR. Znám je jako zdatný „showman“.

O týden později byl Miloš Zeman hostem znovu! To už mě zarazilo! Jsme ve veřejnoprávním médiu a přitom se tu nedělá jenom nepřímá reklama soukromé restauraci (autentické echo jejího provozu je podkresem celého pořadu), ale i žhavému prezidentskému kandidátovi!

Pokud někdo logicky očekával, že v hovoru se nějak odrazí povolání besedníků, byl zklamán. Nezaznělo nic ani o divadle (filmu, televizi atp.), ani o politice. Zajímavost besedníků měla zřejmě spočívat v něčem jiném.

Töpfer byl venkoncem zamlklý, což je pochopitelné: seděl ve svém a host byl ze strany politických odpůrců – měl s ním polemizovat? Oplustil dal k lepšímu několik banálních historek ze života, řeklo by se „mimo téma“, kdyby tu ovšem nějaké jednotící téma bylo vůbec nastoleno. Zato Jandák se vyznačoval neodbytnou horečnou hovorností, vlezlostí do každé řeči někoho jiného a především takovou mírou devótnosti k Miloši Zemanovi, až drnčel reproduktor.

A tak jediným světlým bodem byly občas skutečně vtipné promluvy samotného hosta, včetně pohotového usazení Vítězslava Jandáka, který lísavě sděloval posluchačům, že u Miloše na chalupě třikrát byl. Nikdy jsi tam nebyl, pravil stromy objímající obyvatel vysočinského Tuscula.

Novou talk show již trefně zkritizoval v Týdeníku rozhlas 2012/24 Jakub Kamberský. Rozhlasového tvůrce, který za novým pořadem stojí a snad i rozhoduje o jeho hostech, ČRo 2 neuvádí.

  • Autor: Petr Pavlovský
  • Publikováno: 25. června 2012

Komentáře k článku: V  poledne U Kalicha

  1. Petr Pavlovský

    O několik řádků byl můj článek zkrácen, a proto je doplňuji zde:
    1. 7. výjimečně nebyl hostem kolega z jeviště divadelního, nýbrž politického: kdysi Jandákův spolustraník Miloš Zeman (1944), člen KSČ (1968–1970), Občanského fóra (1990–1991), Občanského hnutí (1991–1992), ČSSD (1992–2007). Dnes přední kandidát na funkci prezidenta ČR, kůň komunistického kmotra Šloufa, maskot – nikoli předseda – strany SPO, Zemanovci). Znám jako zdatný „showman“.

    Zajímavost besedníků měla zřejmě spočívat v něčem jiném. Nespočívala.

    Zato V. Jandák se vyznačoval neodbytnou horečnou hovorností, vlezlostí do každé řeči někoho jiného a především takovou mírou devótnosti k Milošovi, až drnčel reproduktor a mě přešla chuť na páteční oběd.

    Novou talk show již trefně zkritizoval v Týdeníku rozhlas 2012/24 Jakub Kamberský. Zdá se, že předchozí díly byly ještě horší („…k potěše národa přežvykují mnohokrát slyšené historky z natáčení a z mládí…“).

    27.06.2012 (6.02), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,