Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Unavené múzy?

Tak se to na naši bohyni zase sesypalo: Herecká asociace se již léta o nic nesnaží, pořádá udělování Cen Thálie ve velkolepé ambaláži… (J. Machalická, LN)

A k tomu DN: Diváci se opět dočkali několika jeho mouder a neotřelých meta­for. Moderátor také přidal nebývalé množství humorných přeřeknutí, kterým se smál především on… několik oceněných a hostů překřtil… (Zvláštní. Někteří z diváků mne atakují s tím, abych toho moderátora Procházku okamžitě vyrazil, jiní – a ti výrazně převažují – HA gratulují, jaké že má štěstí, že přímý přenos charismaticky moderuje právě on.)

Ano, jsme si toho vědomi a je nám velmi líto, že přímý přenos ČT neprobíhá bez chyb. Ale vyzobat mediálně pouze chyby a nezmínit se o emotivní sounáležité atmosféře, o tom, jak dojemné jsou reakce většiny oceněných nejen na jevišti, ale poté i v hledišti, na společenském večeru a mnohdy pak i písemně (včetně nadšených reakcí zřizovatelů divadel, odkud laureáti pocházejí) – nesvědčí o vůli pisatelů přijmout skutečný smysl Cen Thálie. Jakoby je nezajímalo, jak nesnadně takový večer vzniká. Nejprve HA celý rok financuje a režíruje výjezdy porot po celé republice, aby zhlédly na čtyři sta představení. Pak se připravuje (v rámci organizačních a finančních možností) samotný večer. Málokdo si uvědomuje, že máme k dispozici (spolu s týmem ČT) jednu jedinou zkoušku na technickou přípravu přenosu a režii večera. Den pronájmu v ND nás navíc stojí (včetně vykoupeného představení, které by se jinak hrálo) okolo půl milionu korun. Nikdy nevíme napevno, kdo z oceněných či nominovaných skutečně dorazí (změny v divadle, v rodině), kdo z účinkujících odřekne a budeme muset za něj narychlo nalézt řešení, které se pak nemusí líbit. Ale živý přenos má právě svůj půvab v tom, že se každou vteřinou může stát něco nepředvídaného. A to diváci milují.

Zvláštní. Diváci (kterých bylo u obrazovek více než loni – přes půl milionu) nám vesměs děkovali, osobnosti sdělovaly, jaká je to proti jiným cenám úleva, ale někteří kritici z činnosti HA medializují pouze to, co se nám nezdaří. V DN jsme si dokonce přečetli, že: HA si po pětadvaceti letech poklepává na rameno, místo aby se zhrozila, že cestu ke kapitalismu postavili bez ní. Jakoby HA byla jedinou silou, na které závisí snaha odborů rozumně ochránit důstojnost zaměstnanců, aby se nestali otroky neviditelné ruky trhu. Jakoby HA nebyla stále častěji vidět v mnohačetných aktivitách nevládního spektra, které se snaží uchovat udržitelnou kvalitu života lidského společenství.

Je mi líto těch, kteří zuří nad každým detailem, jejž druzí dělají jinak, než chtějí direktivně oni. Umění se nedá nařizovat. Umění se nesmí zneužívat. Herecká asociace koná v intencích svých možností, aby tomu zabránila. Co ostatní? (Například ti, kterým pomohla HA svým vlivem – třeba zrovna některá divadelní periodika??) Pomáhají???

JIŘÍ HROMADA

  • Autor: Herecká asociace
  • Publikováno: 27. května 2015

Komentáře k článku: Unavené múzy?

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,