Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském vydání televizního magazínu ArtZóna začíná být jasné, co můžeme od „nového“ formátu očekávat.

V rubrice Osobnost zpovídal moderátor Saša Michailidis postupně muzikantku a příležitostnou herečku Ivu Bittovou, sochaře Kryštofa Kinteru a režiséra Vladimíra Morávka. První rozhovor měl charakter solidní nekonfliktní retrospektivy prostříhané staršími záznamy z tvorby Bittové. Uzavřela ho reportáž z trojkoncertu Bittová/Dusilová/Načeva v brněnském klubu Radost na sklonku minulého roku, kde se ke spolupráci vyjadřovaly i obě kolegyně.

Také oba další rozhovory nabídly stručný profil zpovídaného. Obrazový doprovod rozhovoru s Kinterou čerpal hlavně z jeho výstavy v Rudolfinu nazvané Nervous Trees a výtvarník byl během rozhovoru ve studiu potupně vystaven hodnocení tří výtvarných kritiků a posléze i několika nejapně formulovaným otázkám moderátora. Třeba jestli mu nevadí, že si lidé jeho díla hodně kupují. V dialogu s Vladimírem Morávkem, který se týkal hlavně jeho odchodu z Divadla Husa na provázku a bilancování jeho první i druhé provázkovské éry, Michailidis konfrontační otázky ještě přitvrdil. Do budoucna by si ale měli tvůrci pořadu vybrat, zda jim jde o ilustrovaný profilový rozhovor, nebo o tematicky zaměřený kritický formát, který jde zpovídanému umělci se znalostí věci a osobním moderátorským vkladem provokativně pod kůži. Kladení šťouravých otázek se totiž zatím moc nedaří a obojí se pořádně za čtvrt hodiny stihnout nedá.

Rubrika Art týden přináší krátké standardní reportáže o aktuálních kulturních událostech: novoroční koncert České filharmonie, opera Faust a Markéta, nový film Woodyho Allena, výstava Pavla Brázdy, koncert skupiny Vložte kočku… Výběr témat neoslní, hodně nepovedené jsou často kritické vstupy, v nichž se recenzenti střídají v okéncích na pozadí kulturní události jako apoštolové na orloji. Jasně argumentovaná recenze, formulovaná s espritem v několika větách, se asi musí lépe připravit, nelze to nechat jen na někdy nejistých introvertních psavcích. Odstrašujícím příkladem byl jeden z kritických komentářů k Allenově filmu Kolo zázraků.

Ze tří rubrik ArtZóny vychází zatím nejlépe poslední nazvaná Fenomén. Témata zdánlivě okrajová – stav české animace, paneláková sídliště a propagace české literatury v zahraničí – zatím vždycky zaujala nejen historickým kontextem, ale i lehce kontroverzními momenty a pokusem nahlížet je z různých stran. Povedený byl i výběr hostů.

Shrnuto a sečteno: Nejmíň se ArtZóně zatím daří tam, kde konkuruje sesterské Kultuře+, v přehledu krátkých aktuálních informací. Kultura+ má nesporně výhodu hromady materiálů nashromážděných z Událostí v kultuře během celého týdne, ze kterých může vybírat ty exkluzivní. Kritické komentáře, kterými se v rubrice Art týden chtěl nový kulturní magazín odlišit, zatím nepřinášejí nic navíc. Naopak – unylost a hlavně nezkušenost recenzentů s tímto formátem často působí rušivě.

Na definitivní soudy je samozřejmě brzo, Kultura+ má za sebou přes čtyřicet dílů, ArtZóna tři. Zřejmé ale je, že náhrada za pět vyhraněných pořadů nemá výraznou profilaci a vypadá víceméně tak, jak se dalo čekat: na jedné hromádce od všeho z kultury něco. Překvapení nenastalo.

  • Autor: Marie Reslová
  • Publikováno: 06. února 2018

Komentáře k článku: Od všeho něco

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,