Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Miřenka Čechová: Prožít okamžik je vzácná věc

 

V květnu budou mít premiéru dva projekty, které jste spoluvytvářela, režírovala nebo v nich vystupujete. Můžete je krátce představit?

Prvním z nich budou 20. května v Paláci Akropolis Fragmenty milostných obrazů, v nichž jsme se s Petrem Boháčem rozhodli ztvárnit náš osobní „milostný“ (rozuměj umělecký) dialog-souboj-vztah. A to skrze vizuální umělecká díla, jež jsme každý za sebe vybrali a jevištně interpretovali. Je to hra, někdy hra doopravdy, je to výstava a představení zároveň, Petr tam přináší hloubku, já zas humor, oba režírujeme a oba taky performujeme. Druhý projekt Creep – Deník radikálního introverta jsem pod hlavičkou Tantehorse režírovala pro Viktora Černického, nový objev fyzického divadla. Premiéru budememít 30. května tamtéž. Experimentujeme se zvukem, s mužskou křehkostí a intimní tělesností, je to hodně abstraktní, důležitou roli hraje scéna Lucie Škandíkové, která slouží jako velký hudební nástroj.

Se Sabine Seume budete 22. a 23. června „hrát“ na piazzetě Národního divadla třicetihodinový site-specific maraton s názvem Momentum. Proč jste se rozhodly vytvořit takový tvar?

Myslím, že to vyšlo z toho, jak všichni jedeme na plné obrátky, každý den a nonstop, nestačíme život pořádně žít, konzumujeme ho, událostmi prolítáváme skrze virtuální prostor, vztahy, zážitky, všechno je zhltnuto a nezprocesováno. Prožít okamžik je vzácná věc. Chtěla jsem poukázat na to, že někdy je třeba zpomalit, aby člověk viděl. Navíc Sabine je fascinující člověk, dlouhodobě je to můj duchovní guru a já jsem se chtěla k naší spolupráci vrátit.

Je to projekt určený trpělivým divákům, nebo může něco sdělit i náhodným kolemjdoucím?

Baví mě za prvé to, že je to umění ve veřejném prostoru, tudíž je inkluzivní, divák za něj nemusí platit. Nabízí možnost, nenutí. Pokud se někdo zastavit bude chtít, tak může, pokud jen prospěchá dál, nebudeme se cítit dotčené. Každopádně ale věřím, že to vzbudí zvědavost, lidé mohou performativně meditovat s námi, ponořit se, objevit třeba to, co by jinak sami nehledali. Navíc to má velice pevnou dramaturgii, takže skutečně trpělivý divák objeví i linii příběhu. Pro mě osobně to bude každopádně fyzická výzva.

A v červnu také zahájíte dvouletý projekt Family Therapy. Co budete v této tvůrčí laboratoři zkoumat? Co by mělo být výsledkem?

Se souborem Tantehorse jsme se rozhodli otevřít mladé generaci. Mně osobně začal chybět větší dialog a nová krev. Navíc já prostě miluju akademické zkoumání a praktické experimentování, které jsem dělala, když jsem učila na HAMU. Takže jsme se rozhodli vytvořit laboratoř, kam budeme zvát pro nás inspirativní osobnosti jako lektory, sami předávat zkušenost, sami se učit a zároveň teoreticky definovat ty principy, s nimiž pracujeme. Hlavním tématem jsou sociální neurózy, budeme spolupracovat s psychology, aktivisty, ale i divadelníky a výtvarníky.

Kdo se může tohoto divadelního výzkumu zúčastnit?

Ráda bych sestavila tým přibližně deseti mladých performerů, kteří se mohou do projektu přihlásit a přijít na prvotní dvoudenní workshop 26. a 27. června, z nějž se tým sestaví. Setkávat se budeme v intenzivních blocích, každý bude zahájen workshopem s jiným lektorem, na nějž navážeme již konkrétním výzkumem a zakončíme výstupem. Mělo by jich být dohromady deset a na konci roku 2018 završeny v premiéru. Jako partnera do dialogu jsem oslovila Dominiku Špalkovou z hradeckého Draku, jako inspirátory například Viktorii Čermákovou, Romana Černíka, Helenu Štouračovou, francouzského režiséra Florenta Bergala, psychologa Jana Lorence, amerického stand-up umělce Quentina Heggse, ale i další lidi naší divadelní komunitě neznámé. Moc se těším na nové podněty.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 15. května 2017

Komentáře k článku: Miřenka Čechová: Prožít okamžik je vzácná věc

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 1/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


9. 1.–22. 1. 2018

Číslo 1/2018 (9. 1.–22. 1. 2018)

Obsah čísla 1/2018

Slovo ...

Víte, co je...

Začínáme nový, už 27. ročník...

Dotazník

Iamme Candlewick

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Inscenace roku

Do jubilejního 25. ročníku ankety...

Kronika

Jednou větou

Ministerstvo není tvůrcem kultury –...

Kritika

Unavil se tak, že nevidí už...

Témata stárnutí, zapomínání a s...

Stepní vlk Jan Kačena

V záplavě premiér s koncem roku 2017...

Chození v přírodě je na...

V Experimentálním prostoru NoD si...

Zlaté prozření bohatých

Inscenace Eyolf v HaDivadle je...

Něco, co nás přesahuje

Budova Janáčkova divadla v Brně je od...

Shakespearovský filmový trip

David Drábek se ve své další (už...

Vražda agenta Litviněnka

Do Dejvického divadla se po tříleté...

Inscenace roku

Do 25. ročníku každoroční ankety...

Rozhovor

Jakub Krofta: Posláním...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladimír Morávek: Jsem...

Rozhovor s odcházejícím uměleckým...

Kontext

Tak ošklivej pán… aneb...

Knihou roku 2017 v tradiční anketě...

Burza

Milí kolegové,

Herecká asociace informuje

Podoby – Ráno

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Muž pro každé počasí

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karel Hejcman (1. 4. 1935 Praha – 10....

Výročí

Výročí 1.−15. ledna

Mandel Petr, dirigent (1. 1. 1938) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Rozhovor s dramatikem a scenáristou...

Knihovnička

„Janžurka“ ke stažení

Herecké monografie – a mám na mysli...

Knihy roku

aneb Pohled do českých Lidových novin...

Obrazem

Divadlo 1918–2018

V každém čísle letošních...

Pan Papírek… (X)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 1/2018



Obsah,