Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Miřenka Čechová: Prožít okamžik je vzácná věc

 

V květnu budou mít premiéru dva projekty, které jste spoluvytvářela, režírovala nebo v nich vystupujete. Můžete je krátce představit?

Prvním z nich budou 20. května v Paláci Akropolis Fragmenty milostných obrazů, v nichž jsme se s Petrem Boháčem rozhodli ztvárnit náš osobní „milostný“ (rozuměj umělecký) dialog-souboj-vztah. A to skrze vizuální umělecká díla, jež jsme každý za sebe vybrali a jevištně interpretovali. Je to hra, někdy hra doopravdy, je to výstava a představení zároveň, Petr tam přináší hloubku, já zas humor, oba režírujeme a oba taky performujeme. Druhý projekt Creep – Deník radikálního introverta jsem pod hlavičkou Tantehorse režírovala pro Viktora Černického, nový objev fyzického divadla. Premiéru budememít 30. května tamtéž. Experimentujeme se zvukem, s mužskou křehkostí a intimní tělesností, je to hodně abstraktní, důležitou roli hraje scéna Lucie Škandíkové, která slouží jako velký hudební nástroj.

Se Sabine Seume budete 22. a 23. června „hrát“ na piazzetě Národního divadla třicetihodinový site-specific maraton s názvem Momentum. Proč jste se rozhodly vytvořit takový tvar?

Myslím, že to vyšlo z toho, jak všichni jedeme na plné obrátky, každý den a nonstop, nestačíme život pořádně žít, konzumujeme ho, událostmi prolítáváme skrze virtuální prostor, vztahy, zážitky, všechno je zhltnuto a nezprocesováno. Prožít okamžik je vzácná věc. Chtěla jsem poukázat na to, že někdy je třeba zpomalit, aby člověk viděl. Navíc Sabine je fascinující člověk, dlouhodobě je to můj duchovní guru a já jsem se chtěla k naší spolupráci vrátit.

Je to projekt určený trpělivým divákům, nebo může něco sdělit i náhodným kolemjdoucím?

Baví mě za prvé to, že je to umění ve veřejném prostoru, tudíž je inkluzivní, divák za něj nemusí platit. Nabízí možnost, nenutí. Pokud se někdo zastavit bude chtít, tak může, pokud jen prospěchá dál, nebudeme se cítit dotčené. Každopádně ale věřím, že to vzbudí zvědavost, lidé mohou performativně meditovat s námi, ponořit se, objevit třeba to, co by jinak sami nehledali. Navíc to má velice pevnou dramaturgii, takže skutečně trpělivý divák objeví i linii příběhu. Pro mě osobně to bude každopádně fyzická výzva.

A v červnu také zahájíte dvouletý projekt Family Therapy. Co budete v této tvůrčí laboratoři zkoumat? Co by mělo být výsledkem?

Se souborem Tantehorse jsme se rozhodli otevřít mladé generaci. Mně osobně začal chybět větší dialog a nová krev. Navíc já prostě miluju akademické zkoumání a praktické experimentování, které jsem dělala, když jsem učila na HAMU. Takže jsme se rozhodli vytvořit laboratoř, kam budeme zvát pro nás inspirativní osobnosti jako lektory, sami předávat zkušenost, sami se učit a zároveň teoreticky definovat ty principy, s nimiž pracujeme. Hlavním tématem jsou sociální neurózy, budeme spolupracovat s psychology, aktivisty, ale i divadelníky a výtvarníky.

Kdo se může tohoto divadelního výzkumu zúčastnit?

Ráda bych sestavila tým přibližně deseti mladých performerů, kteří se mohou do projektu přihlásit a přijít na prvotní dvoudenní workshop 26. a 27. června, z nějž se tým sestaví. Setkávat se budeme v intenzivních blocích, každý bude zahájen workshopem s jiným lektorem, na nějž navážeme již konkrétním výzkumem a zakončíme výstupem. Mělo by jich být dohromady deset a na konci roku 2018 završeny v premiéru. Jako partnera do dialogu jsem oslovila Dominiku Špalkovou z hradeckého Draku, jako inspirátory například Viktorii Čermákovou, Romana Černíka, Helenu Štouračovou, francouzského režiséra Florenta Bergala, psychologa Jana Lorence, amerického stand-up umělce Quentina Heggse, ale i další lidi naší divadelní komunitě neznámé. Moc se těším na nové podněty.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 15. května 2017

Komentáře k článku: Miřenka Čechová: Prožít okamžik je vzácná věc

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,