Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Miřenka Čechová: Prožít okamžik je vzácná věc

 

V květnu budou mít premiéru dva projekty, které jste spoluvytvářela, režírovala nebo v nich vystupujete. Můžete je krátce představit?

Prvním z nich budou 20. května v Paláci Akropolis Fragmenty milostných obrazů, v nichž jsme se s Petrem Boháčem rozhodli ztvárnit náš osobní „milostný“ (rozuměj umělecký) dialog-souboj-vztah. A to skrze vizuální umělecká díla, jež jsme každý za sebe vybrali a jevištně interpretovali. Je to hra, někdy hra doopravdy, je to výstava a představení zároveň, Petr tam přináší hloubku, já zas humor, oba režírujeme a oba taky performujeme. Druhý projekt Creep – Deník radikálního introverta jsem pod hlavičkou Tantehorse režírovala pro Viktora Černického, nový objev fyzického divadla. Premiéru budememít 30. května tamtéž. Experimentujeme se zvukem, s mužskou křehkostí a intimní tělesností, je to hodně abstraktní, důležitou roli hraje scéna Lucie Škandíkové, která slouží jako velký hudební nástroj.

Se Sabine Seume budete 22. a 23. června „hrát“ na piazzetě Národního divadla třicetihodinový site-specific maraton s názvem Momentum. Proč jste se rozhodly vytvořit takový tvar?

Myslím, že to vyšlo z toho, jak všichni jedeme na plné obrátky, každý den a nonstop, nestačíme život pořádně žít, konzumujeme ho, událostmi prolítáváme skrze virtuální prostor, vztahy, zážitky, všechno je zhltnuto a nezprocesováno. Prožít okamžik je vzácná věc. Chtěla jsem poukázat na to, že někdy je třeba zpomalit, aby člověk viděl. Navíc Sabine je fascinující člověk, dlouhodobě je to můj duchovní guru a já jsem se chtěla k naší spolupráci vrátit.

Je to projekt určený trpělivým divákům, nebo může něco sdělit i náhodným kolemjdoucím?

Baví mě za prvé to, že je to umění ve veřejném prostoru, tudíž je inkluzivní, divák za něj nemusí platit. Nabízí možnost, nenutí. Pokud se někdo zastavit bude chtít, tak může, pokud jen prospěchá dál, nebudeme se cítit dotčené. Každopádně ale věřím, že to vzbudí zvědavost, lidé mohou performativně meditovat s námi, ponořit se, objevit třeba to, co by jinak sami nehledali. Navíc to má velice pevnou dramaturgii, takže skutečně trpělivý divák objeví i linii příběhu. Pro mě osobně to bude každopádně fyzická výzva.

A v červnu také zahájíte dvouletý projekt Family Therapy. Co budete v této tvůrčí laboratoři zkoumat? Co by mělo být výsledkem?

Se souborem Tantehorse jsme se rozhodli otevřít mladé generaci. Mně osobně začal chybět větší dialog a nová krev. Navíc já prostě miluju akademické zkoumání a praktické experimentování, které jsem dělala, když jsem učila na HAMU. Takže jsme se rozhodli vytvořit laboratoř, kam budeme zvát pro nás inspirativní osobnosti jako lektory, sami předávat zkušenost, sami se učit a zároveň teoreticky definovat ty principy, s nimiž pracujeme. Hlavním tématem jsou sociální neurózy, budeme spolupracovat s psychology, aktivisty, ale i divadelníky a výtvarníky.

Kdo se může tohoto divadelního výzkumu zúčastnit?

Ráda bych sestavila tým přibližně deseti mladých performerů, kteří se mohou do projektu přihlásit a přijít na prvotní dvoudenní workshop 26. a 27. června, z nějž se tým sestaví. Setkávat se budeme v intenzivních blocích, každý bude zahájen workshopem s jiným lektorem, na nějž navážeme již konkrétním výzkumem a zakončíme výstupem. Mělo by jich být dohromady deset a na konci roku 2018 završeny v premiéru. Jako partnera do dialogu jsem oslovila Dominiku Špalkovou z hradeckého Draku, jako inspirátory například Viktorii Čermákovou, Romana Černíka, Helenu Štouračovou, francouzského režiséra Florenta Bergala, psychologa Jana Lorence, amerického stand-up umělce Quentina Heggse, ale i další lidi naší divadelní komunitě neznámé. Moc se těším na nové podněty.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 15. května 2017

Komentáře k článku: Miřenka Čechová: Prožít okamžik je vzácná věc

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

Dotazník

Markéta Dvořáková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Anketa

Kronika

Jednou větou

V areálu bývalé papírny ve Vraném...

Kritika

Absurdní cesta k domácímu...

Make no Noise je paradoxní název pro...

Z borůvčí do hrobky

Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27....

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má...

Cosi shnilého ve městě...

Jako poslední premiéru minulé sezony...

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Vladimír Polívka: Jen se...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

O talentu a kontaminaci hnusem

Ačkoli se neustále mluví o potřebě...

Středověk dnes

Úvahy filmové

Židé v moderních českých ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Kolegyně a kolegové!

Herecká asociace informuje

Podoby – Většina...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Hudební divadlo Karlín

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Od dekonstrukce k příběhu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

René Tuček – pěvec se...

(8. 1. 1936 Praha – 26. 8. 2017...

Vladimír Brabec byl chlap...

(15. 5. 1934 Praha – 1. 9. 2017 Nová...

Výročí

Výročí 16.−30. září

Kožíšková Kristina, korepetitorka...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (V)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Pan Papírek… (II)

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,