Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Metro!

    Zrovna dnes jsme poslali do tisku překrásnou výtvarnou knihu Metrovagonmash od Jana Horčíka. Jedná se vlastně o grafický katalog všech variant vagonů metra, které chrlil v druhé polovině dvacátého století stejnojmený ruský podnik. V rámci východního bloku vzniklo dokonce 19 podzemních metro systémů, na jejichž kolejích jezdily soupravy z Mytiščinského strojírenského závodu. A vedle Ruska, Ukrajiny, Maďarska, Bulharska a dalších dostala i metropole Československa ty typické oblé vagóny s červenou koženkou na sedačkách. Každý z nás na ně má své vzpomínky, více či méně zatížené dobou a jejími okolnostmi. Samozřejmě, že bez ruského vlivu a diktátu by pražské metro dopadlo výrazně jinak, jak po výtvarné, tak i po technické stránce. To ale neznamená, že zde nevzniklo něco, co má smysl znát a studovat. I příběh metra se dá číst jako kniha. Jan Horčík s obrovským vypětím a nasazením shromáždil informace ke všem obměnám souprav typu „E“. Postupoval podobně jako biolog, když sleduje veškeré lokální mutace jednoho druhu v různých prostředích. Své poznatky následně přetavil do jednotného vizuálního stylu typického pro celou knihu, a tím je vektorová grafika. Od paginace, fontů pro titulky a sazbu textu a erbů jednotlivých měst až po výkresy jednotlivých variací vagonů se jedná o minimalistickou, ale naprosto dotaženou autorskou práci nadšeného a pro téma hořícího výtvarníka.

    Vladimír 518

    Tato kniha mi opět velmi jasně připomíná stále se vracející myšlenku, nebo přesněji řečeno problematiku. Mám na mysli náš složitý a nevyjasněný vztah k minulosti. Válka, odsun, roky 1948, 1968, revoluce 1989. To je sekvence událostí, která definovala v posledních osmdesáti letech naprosto vše, včetně toho, v jakých typech vagonu budeme projíždět tunely pod Prahou, v jakých stanicích budou tyto soupravy stavět a na jakých typech eskalátorů se necháme vyvážet z podzemí nahoru ke světlu. Momentálně prožíváme období relativní stability a svobody, a tak tlupy historiků zatěžují naší moderní historii tímto novým, svobodným pohledem. Paradoxně i my, kluci, u kterých to vypadalo, že budou město spíš bořit než budovat, máme tendenci hledat vztah k minulosti a spoluvytvářet nová nastavení, jak budou určité její aspekty vnímány. Sleduju dnes jisté mazání paměti, které je vzhledem k prožitému naprosto logické. Ale současně mám pocit, že se často s vaničkou vylejvá i docela pěkné a zdravé dítě. Zrovna podzemní svět pražského metra je brilantní příklad toho, jak lze kvalitní estetiku nahrazovat plotrem, nevkusem a šuntem.

    Vedle knihy Metrovagonmash, která se týká pouze jednoho segmentu z celku a je zaměřená na celý východní blok, chceme v budoucnu vydat i publikaci o mizejícím původním umění pražského metrosystému. O architektuře, designu, typografii informačních systému i volné výtvarné tvorbě. Doufejme, že tím aspoň částečně přispějeme k zastavení devastace této kulturní památky a podaří se nám změnit úhel pohledu na historii a minulost i u ostatních.


    Komentáře k článku: Metro!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,