Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Marcela Mašínová: Kouzlo letního večera pracuje pro nás

V roce 2008 vznikl v Plzni festival s názvem Divadelní léto pod plzeňským nebem. Jak název prozrazuje – koná se o prázdninách a v plenéru. Za jeho vznikem stojí ředitelka festivalu Marcela Mašínová a umělecký ředitel Vilém Dubnička, kteří chtěli kulturně oživit Plzeň i v červenci, kdy se žádné kulturní akce nekonaly.  

PLZEÒ, 16. 7. 2012, Øeditelka festivalu Divadelní léto pod plzeòským nebem Marcela Mašínová, Foto: Martin Polívka, MF DNES

Ředitelka festivalu Divadelní léto pod plzeňským nebem Marcela Maššínová FOTO ARCHIV M. M.

Navštěvují Divadelní léto především diváci, kteří do divadla nechodí pravidelně?

Zpočátku to tak určitě bylo. Teď už to tolik nevnímáme, protože jsme si vybudovali stálou diváckou základnu, která se pohybuje kolem 7 000 lidí. To, co divákům nabízíme, není vysoké umění. Snažíme se ale, aby dramaturgie a režie byly co nejkvalitnější a víme, že kouzlo letního večera – tedy pokud zrovna neprší – pracuje pro nás. Divácká základna je různorodá, ale myslím, že náš typický divák je čtyřicátník, který si chce v létě večer někam vyrazit. Není to pravidelný návštěvník kamenného divadla, ale člověk, jenž si chce užít večer. Diváky jsou ale i mladí lidé. Pracuje s námi velké množství studentů, díky nim k nám chodí jejich kamarádi a jejich kamarádi….

V rámci tohoto festivalu funguje program Open Art, který se snaží zapojit mladé lidi do organizace festivalu a ukázat jim, jak vlastně festival i inscenace vznikají. Je o program velký zájem?

Není to program v běžném slova smyslu, kde bychom vypisovali konkurzy. Open Art vznikl samovolně jako průvodní jev festivalu. Motivací mladých lidí, kteří k nám chodí na brigády, je velmi často touha být u vzniku inscenací, u organizace festivalu a něco se přitom naučit. Mohou s námi chodit na produkční schůzky a být přítomni na zkouškách. Nabízíme jim tzv. nakouknutí do kuchyně, zkušenosti, které pak mohou rozvíjet na svých projektech. Během několika let se z některých brigádníků stali posluchači katedry produkce či herectví na DAMU, nebo pracují jako produkční i bez oficiálního studia.

Místo se každý rok mění. Vybíráte ho na základě toho, co se bude hrát?

Jednou z původních myšlenek bylo, že každá inscenace se bude uvádět na jiném místě a scénografie bude využívat historického centra Plzně. Vzhledem k velikosti festivalu je ale po tolika letech již trochu obtížné vhodné místo najít. Jsme šťastni, že se to v letošním roce podařilo a hrací místo U Zvonu dokonce považujeme za jedno z nejkouzelnějších.

Tento rok vám byl přidělen čtyřletý grant od města v poloviční výši. Hovořilo se dokonce o tom, že se festival zruší kvůli nedostatku financí. Jak jste se s tímto problémem vypořádali?

Rozhodování o budoucnosti festivalu bylo poměrně dramatické. Rozpočet festivalu je asi 3,5 milionu korun a nejdůležitější, čtyřletá dotace města Plzně činí pro následující 4 roky pouze 400 tisíc. Příjem ze vstupného tvoří sice více než polovinu rozpočtu, je ale závislý na přízni diváků a především na počasí, proto je pro nás veřejné financování důležitou položkou, kterou potřebujeme znát dlouho dopředu. Jedinou možnou variantou vyrovnaného rozpočtu bylo zvýšení vstupného. Je jasné, že výše vstupného ovlivňuje dramaturgii – z příjemného a divácky vstřícného festivalu se může lehce stát komerční záležitost s důrazem na herecké hvězdy, a nikoliv na smysl a atmosféru celého projektu.

Projevilo se zdražení vstupného na předprodeji?

Naštěstí ne tak výrazně, jak jsme se obávali. Zdražení o 50 korun není závratná změna, ale když se do divadla vypraví pětičlenná rodina, je to už znát. I proto jsme zachovali alespoň poslední dvě řady za původní cenu. Zároveň jsme také přešli k jinému vstupenkovému systému, namísto dosavadní Plzeňské vstupenky jsme zvolili Go Out. Důvodem bylo především to, že se jedná o celorepublikový portál, který nabízí zajímavé způsoby propagace.

Znamená to, že se snažíte oslovit i mimoplzeňské diváky?

Snažili jsme se o to i v minulých ročnících. Diváky jsou kromě Plzeňanů i lidé z Plzeňského kraje, pár lidí jezdí pravidelně z Prahy, protože většina hostujících herců hraje v pražských divadlech.

Neplánujete rozšiřování repertoáru festivalu? Nechcete pozvat inscenace z jiných festivalů či divadel?

Podstata festivalu je v tom, že inscenace vznikají v Plzni a jsou neoddělitelně zasazeny do historického centra. Festivalů, které jsou založeny na prezentaci již existujících inscenací je mnoho, naše specialita to není a ani rozpočet nic podobného neumožňuje.

Kromě hlavního programu máme i program vedlejší, v rámci kterého chceme náročnějším divákům ukázat jiné typy jevištního umění. V minulých letech jsme spolupracovali s Tancem Praha, letos jsme zrealizovali impro zápas mezi Plzní a Prahou a slam poetry pod širým nebem.

Vzhledem k zasazení inscenace do daného prostoru asi neplánujete vyjíždět mimo Plzeň?

Už jsme to zkusili. Připravili jsme jednodušší zájezdovou variantu, ale opět to bylo finančně náročné jak pro nás, tak pro místního organizátora. Hostovali jsme prozatím pouze v areálu kláštera v Plasích. Vymysleli jsme i jinou variantu, a to přímý přenos představení do dalších měst, ale potřebovali bychom dalšího člověka, který by se staral jen o tuto část festivalu. Zjistili jsme, že města nemají kapacitu či vůli vše zorganizovat. Pracovali jsme na projektu několik měsíců, přesto jsme nedokázali zástupce jednotlivých měst přimět k tomu, aby bylo na náměstí postaveno promítací plátno či velkoplošná projekce. Nakonec jsme spolupracovali pouze s kinosály, což ale není v létě úplně ideální.

  • Autor: Alena Joachimsthalerová
  • Publikováno: 20. července 2016

Komentáře k článku: Marcela Mašínová: Kouzlo letního večera pracuje pro nás

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,