Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Marcela Mašínová: Kouzlo letního večera pracuje pro nás

V roce 2008 vznikl v Plzni festival s názvem Divadelní léto pod plzeňským nebem. Jak název prozrazuje – koná se o prázdninách a v plenéru. Za jeho vznikem stojí ředitelka festivalu Marcela Mašínová a umělecký ředitel Vilém Dubnička, kteří chtěli kulturně oživit Plzeň i v červenci, kdy se žádné kulturní akce nekonaly.  

PLZEÒ, 16. 7. 2012, Øeditelka festivalu Divadelní léto pod plzeòským nebem Marcela Mašínová, Foto: Martin Polívka, MF DNES

Ředitelka festivalu Divadelní léto pod plzeňským nebem Marcela Maššínová FOTO ARCHIV M. M.

Navštěvují Divadelní léto především diváci, kteří do divadla nechodí pravidelně?

Zpočátku to tak určitě bylo. Teď už to tolik nevnímáme, protože jsme si vybudovali stálou diváckou základnu, která se pohybuje kolem 7 000 lidí. To, co divákům nabízíme, není vysoké umění. Snažíme se ale, aby dramaturgie a režie byly co nejkvalitnější a víme, že kouzlo letního večera – tedy pokud zrovna neprší – pracuje pro nás. Divácká základna je různorodá, ale myslím, že náš typický divák je čtyřicátník, který si chce v létě večer někam vyrazit. Není to pravidelný návštěvník kamenného divadla, ale člověk, jenž si chce užít večer. Diváky jsou ale i mladí lidé. Pracuje s námi velké množství studentů, díky nim k nám chodí jejich kamarádi a jejich kamarádi….

V rámci tohoto festivalu funguje program Open Art, který se snaží zapojit mladé lidi do organizace festivalu a ukázat jim, jak vlastně festival i inscenace vznikají. Je o program velký zájem?

Není to program v běžném slova smyslu, kde bychom vypisovali konkurzy. Open Art vznikl samovolně jako průvodní jev festivalu. Motivací mladých lidí, kteří k nám chodí na brigády, je velmi často touha být u vzniku inscenací, u organizace festivalu a něco se přitom naučit. Mohou s námi chodit na produkční schůzky a být přítomni na zkouškách. Nabízíme jim tzv. nakouknutí do kuchyně, zkušenosti, které pak mohou rozvíjet na svých projektech. Během několika let se z některých brigádníků stali posluchači katedry produkce či herectví na DAMU, nebo pracují jako produkční i bez oficiálního studia.

Místo se každý rok mění. Vybíráte ho na základě toho, co se bude hrát?

Jednou z původních myšlenek bylo, že každá inscenace se bude uvádět na jiném místě a scénografie bude využívat historického centra Plzně. Vzhledem k velikosti festivalu je ale po tolika letech již trochu obtížné vhodné místo najít. Jsme šťastni, že se to v letošním roce podařilo a hrací místo U Zvonu dokonce považujeme za jedno z nejkouzelnějších.

Tento rok vám byl přidělen čtyřletý grant od města v poloviční výši. Hovořilo se dokonce o tom, že se festival zruší kvůli nedostatku financí. Jak jste se s tímto problémem vypořádali?

Rozhodování o budoucnosti festivalu bylo poměrně dramatické. Rozpočet festivalu je asi 3,5 milionu korun a nejdůležitější, čtyřletá dotace města Plzně činí pro následující 4 roky pouze 400 tisíc. Příjem ze vstupného tvoří sice více než polovinu rozpočtu, je ale závislý na přízni diváků a především na počasí, proto je pro nás veřejné financování důležitou položkou, kterou potřebujeme znát dlouho dopředu. Jedinou možnou variantou vyrovnaného rozpočtu bylo zvýšení vstupného. Je jasné, že výše vstupného ovlivňuje dramaturgii – z příjemného a divácky vstřícného festivalu se může lehce stát komerční záležitost s důrazem na herecké hvězdy, a nikoliv na smysl a atmosféru celého projektu.

Projevilo se zdražení vstupného na předprodeji?

Naštěstí ne tak výrazně, jak jsme se obávali. Zdražení o 50 korun není závratná změna, ale když se do divadla vypraví pětičlenná rodina, je to už znát. I proto jsme zachovali alespoň poslední dvě řady za původní cenu. Zároveň jsme také přešli k jinému vstupenkovému systému, namísto dosavadní Plzeňské vstupenky jsme zvolili Go Out. Důvodem bylo především to, že se jedná o celorepublikový portál, který nabízí zajímavé způsoby propagace.

Znamená to, že se snažíte oslovit i mimoplzeňské diváky?

Snažili jsme se o to i v minulých ročnících. Diváky jsou kromě Plzeňanů i lidé z Plzeňského kraje, pár lidí jezdí pravidelně z Prahy, protože většina hostujících herců hraje v pražských divadlech.

Neplánujete rozšiřování repertoáru festivalu? Nechcete pozvat inscenace z jiných festivalů či divadel?

Podstata festivalu je v tom, že inscenace vznikají v Plzni a jsou neoddělitelně zasazeny do historického centra. Festivalů, které jsou založeny na prezentaci již existujících inscenací je mnoho, naše specialita to není a ani rozpočet nic podobného neumožňuje.

Kromě hlavního programu máme i program vedlejší, v rámci kterého chceme náročnějším divákům ukázat jiné typy jevištního umění. V minulých letech jsme spolupracovali s Tancem Praha, letos jsme zrealizovali impro zápas mezi Plzní a Prahou a slam poetry pod širým nebem.

Vzhledem k zasazení inscenace do daného prostoru asi neplánujete vyjíždět mimo Plzeň?

Už jsme to zkusili. Připravili jsme jednodušší zájezdovou variantu, ale opět to bylo finančně náročné jak pro nás, tak pro místního organizátora. Hostovali jsme prozatím pouze v areálu kláštera v Plasích. Vymysleli jsme i jinou variantu, a to přímý přenos představení do dalších měst, ale potřebovali bychom dalšího člověka, který by se staral jen o tuto část festivalu. Zjistili jsme, že města nemají kapacitu či vůli vše zorganizovat. Pracovali jsme na projektu několik měsíců, přesto jsme nedokázali zástupce jednotlivých měst přimět k tomu, aby bylo na náměstí postaveno promítací plátno či velkoplošná projekce. Nakonec jsme spolupracovali pouze s kinosály, což ale není v létě úplně ideální.

  • Autor: Alena Joachimsthalerová
  • Publikováno: 20. července 2016

Komentáře k článku: Marcela Mašínová: Kouzlo letního večera pracuje pro nás

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,