Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Jan Tříska bohužel nepřijde

Chtěl bych si s Janem Třískou povídat. Ne o něm psát, a ještě ke všemu v minulém čase. Promiňte, ale to mi opravdu ještě nejde.

Měl jsem před několika lety vymyšlený skvělý plán. Nabídl jsem Třískovi hlavní mužskou roli ve hře Ernesta Thompsona Na Zlatém jezeře. Měl hrát starého člověka s těžkým alzheimerem, Normana Thayera, a do role jeho ženy Ethel jsem zamýšlel obsadit Marii Tomášovou. Možná by to dnes už mnoho lidí neocenilo, ale pro mne by to byl vrchol divadelní a producentské kariéry. Vrátit na jeviště herecký pár, Marii Tomášovou a Jana Třísku. Před očima mi procházely desítky rolí, které spolu ti dva geniální herci zahráli. Na přelomu padesátých a šedesátých let v Národním divadle s Otomarem Krejčou a Karlem Krausem, s Josefem Topolem a Josefem Svobodou. Například Romeo a Julie. Tříska, Tomášová, Olga Scheinpflugová, Luděk Munzar, Miroslav Macháček, Radovan Lukavský, Miloš Nedbal, Blanka Waleská a mnoho dalších. Bylo to tak výborné, že to zaujalo i osmiletého kluka, kterým jsem tehdy v hledišti byl. Dodnes si pamatuji rozčleněnou scénu. Slyším Munzarův hlas (možná oživený skvělým televizním dokumentem ze zkoušení), jak křičí na Ty vaše zatracené rody! Psí rody! Stejně tak mám v paměti Honzova Trepleva v Rackovi, kde Ninou byla pochopitelně Marie Tomášová. Opět skvělá Svobodova scéna, jejíž originál mám v pokoji na stěně a denně se na něj dívám. Ještě nikdy se mi neomrzel. Od táty jsem dostal roli kluka Kolji, jehož vychovatele, Běljajeva v Turgeněvově Měsíci na vsi, hrál Honza Tříska. Byl jsem v sedmém nebi. Při každém představení. Hráli tam ještě Karel Höger, Vlasta Fabianová, Jiřina Šejbalová, Miloš Nedbal, František Filipovský, Josef Kemr, Radovan Lukavský, Jaroslava Tvrzníková… Rok 1965. Při premiéře se Honza cestou z Barrandovských ateliérů vyboural a zlomená tyč volantu jeho kabrioletu Felicie mu pronikla do krku. Přesto premiéru neodvolal, večer ho do divadla přivezli, odehrál představení tak, že lidé nic nepoznali, ale v zákulisí čekal lékař a za scénou mu mezi jeho výstupy dával nějaké injekce. Muselo ho to hrozně bolet, jenže hrál a bolest nedával najevo. Díval jsem se na něj desetiletýma očima a jeho jednání ve mně zanechalo hluboký dojem. Takovou míru odpovědnosti za divadlo, za kolegy a za život hned tak už neuvidíte. Dnes se často ruší nebo mění představení, když nějaký herec nebo herečka nachladne. Ale to sem nepatří. Chtěl jsem jen ukázat na ojedinělou míru odpovědnosti a obětavosti pro svěřenou roli. To byl Jan Tříska. Baron Tuzenbach ve Třech sestrách (Marie Tomášová jako Máša), Provaz o jednom konci a Honzův fantasticky zahraný Lips, Lorenzaccio, Oidipus, Kočka na kolejích a Hodina lásky opět s partnerkou Marií Tomášovou, zkrátka Divadlo za branou. Divadlo, kde zářili především Tříska a Tomášová. A teď si představte, že chybělo tak málo, abych je oba v Divadle Na Jezerce přivedl znovu na scénu. Honza byl nápadem nadšen a snad už se začal roli i učit. Měli jsme skvělý překlad Kateřiny Hilské. Bohužel, paní Marie Tomášová byla sice nabídkou z Jezerky potěšena, měli jsme krásné a dlouhé rozhovory, při kterých vzpomínala na začátek šedesátých let i na mého tátu a řekla mi krásné věci, které mi navždycky zůstanou v paměti. Jenže byla tehdy také odpovědná a necítila se v takové herecké kondici, aby nabízenou roli mohla přijmout. Co se dá dělat, takový je život. Takové je divadlo. Bez Marie Tomášové jsem do projektu jít nechtěl, ztratilo to pro mě základní smysl, a proto jsem hru nakonec odložil a hledal jsem pro Třísku jinou hru. Ale, uznejte, výzva to byla pěkná. Jsem si jist, že jsme mohli být svědky úžasného představení. Návratu legendární herecké dvojice a mimořádných hereckých výkonů.

Štěstí s obsazením Honzy jsme neměli ani v případě výtečné kanadské hry Shylock, ve které měl původně hrát roli herce Jona. Kláda, jaká se hned tak nevidí. Vynikající text, vynikající role. Uměl ji už nazpaměť. Jako vždycky. Bohužel Jan Tříska měl opět autonehodu (jen pro pořádek, mezi tou, o které již byla řeč, a touto havárií uplynulo padesát let) a role se musel vzdát. Skvělým způsobem se jí zhostil Milan Kňažko a hraje ji na Jezerce dodnes.

Přesto jsme s Janem Třískou zažili několik krásných let při reprízování hry Yasminy Rezy Kumšt. Tři lidé, jejichž celoživotní přátelství se málem rozpadne kvůli sporu nad modernistickým obrazem. Hra o ženách, které v ní nevystupují, o životních postojích, o rozbrojích a malicherných půtkách a o moudrosti smíření. Hra o životě. Hráli jsme dvěstědvacetkrát a dvěstědvacetkrát jsme prožili naše přátelství na jevišti i mimo něj. Vždy naplno a nadoraz. Tři Honzové na jevišti (Tříska, Kačer, Hrušínský), čtvrtý (Hřebejk) za režijním pultíkem v hledišti a pátý (Štěpánek) autor dekorace. Šťastných šest let a několik desítek tisíc spokojených a potěšených diváků v Čechách i na Moravě, na Slovensku i v Rakousku, kde jsme všude hráli. Hráli jsme s radostí a pro radost. Tak, jak to u divadla má být.

Sedmnáctého října tohoto roku měl Jan Tříska ve foyer Divadla Na Jezerce pokřtít knížku, která vyjde k 15 letům Divadelní společnosti Jana Hrušínského. Knížku, jejíž podstatnou a nepřehlédnutelnou kapitolu s námi vytvořil.

Nemohu stále uvěřit, že nepřijde. To ještě nikdy neudělal. Přesto jsem si jist, že na tomto křtu s námi stejně přítomen bude. Bude v našich srdcích a v naší mysli.

Jan Hrušínský, principál Divadla Na Jezerce, 25. září 2017

  • Autor: Jan Hrušínský
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Jan Tříska bohužel nepřijde

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,